genvindingsanlæg - typer og priser
Fra : Sølvsten

Dato : 03-01-04 11:32

Vi har planer om af få lagt et genvindingsanlæg ind i huset, men da
jeg ikke ved meget om det håber jeg på lidt hjælp her i gruppen.

Hvad skal jeg være opmærksom på ved anskaffelsen ?

Hvilke fabrikaet findes der på markedet, og hvilke kan anbefales. ?

og selvfølgeligt lidt om priser ?

Kan jeg selv installere det ?

Med venlig hilsen

S. Mik.

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 03-01-04 12:00

"Sølvsten" <stonefox58@hotmail.com> skrev i en meddelelse:
> Vi har planer om af få lagt et genvindingsanlæg ind i huset, men da
> jeg ikke ved meget om det håber jeg på lidt hjælp her i gruppen.

Rigtig god ide, specielt hvis du har elvarme.
God luftudskiftning og ingen dug på ruderne.

> Hvad skal jeg være opmærksom på ved anskaffelsen ?

Luft eller/og vand krydsvekslere?
Antallet af udsugningssteder (vådrum= toiletter, bryggers, køkken osv.)
Systemets samlede kapacitet skal matche husets areal.
Varmepumpe.
Omskifter til vinter sommer indstilling (friskluftindtaget)
Servicevenlig placering af modulet.
Hvor skal rør og slanger løbe ud til luftudtag/indtag. (i loftet / på loftet
?)
En serviceaftale med en vvs´er, med mindre du selv kan skifte anode, trimme
osv.

> Hvilke fabrikaet findes der på markedet, og hvilke kan anbefales. ?

Jeg har et "Genvex" og er godt tilfreds

> og selvfølgeligt lidt om priser ?

øhh, nu er det nogle år siden vores kom op, og jeg gider ikke tjekke priser,
det må du selv gøre , men jeg gav monteret omkring 30.000 kr. for 130
km2. / dette for en luftveksler med 8 luft-ind og 4 luft-ud, en varmepumpe,
automatisk omskifter ml. vinter/sommer frisk luft indtag, selve
krydsveksleren, fittings og arb.løn

> Kan jeg selv installere det ?

Efter at have set hvor "nemt" det gik og enhedernes tilgængelighed, så
fortryder jeg at jeg ikke selv satte det op, det kan faktisk ikke sættes
forkert sammen.

Så hvis du er fingernem og har lidt teknisk snilde: Ja!

--
Hilsen

Flemming Jørgensen

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 04-01-04 11:20

Hej

Du skal være opmærksom på følgende:

1. Hvilke driftomkostninger er der ved anlægget (bl.a. filtre og
strømforbrug)
2. Undgå såvidst muligt en med varmepumpe i, da den er meget dyr i drift. Gå
istedet efter at få en vandvarmeefterflade monteret.
3. Monter masser af lyddæmpere, på mit eget har jeg monteret 15 stk., da vi
tidligere kunne høre når anlægget kørte, hvilket gjorde at vi slukke når vi
skulle sove, nu er der ingen lyd overhovedet (heller ikke når anlægget kører
fuld drift!!) Jeg ved godt at de er dyre i indkøb, men det er p.....
irreterende når man kan høre det i drift.
4. Husk at isolere alle rørerne
5. Få indreguleret anlægget (kan evt. hjælpe hvis du bor i nordjylland)
6. Gå efter et anlæg som har mulighed for elektronisk regulering af
omdrejningantallet på motorerne (Dantherm)
7. Der skrives noget om en anode? Har aldrig set et anlæg med sådan en...
8. Du skal nok regne med 30.000-40.000 kr. alt efter størrelse på huset.

Spørg endelig hvis der er mere du vil vide....

/Claus

Fra : Niels

Dato : 04-01-04 18:18

Claus & Lene Viborg-Larsen wrote:
> [...]
> 2. Undgå såvidst muligt en med varmepumpe i, da den er meget dyr i drift. Gå
> istedet efter at få en vandvarmeefterflade monteret.

Det er jeg da ked af at høre, jeg er da helt sikker på at jeg sparer
penge ved at bruge varmepumpe.
Hvis der kun er elvarme til rådighed, vil en varmepumpe typisk bruge ca.
1/3 strøm til opvarmning, i forhold til hvis der kun bruges el.

> [...]
> fuld drift!!) Jeg ved godt at de er dyre i indkøb, men det er p.....
> irreterende når man kan høre det i drift.

Dit anlæg må være meget forkert skruet sammen. Jeg har selv monteret
mit, med kun to lyddæmpere, og det er nærmest totalt lydløst. Hvis jeg
står op på en stol og lytter ved ventilerne, kan jeg høre en meget svag
susen.

> 4. Husk at isolere alle rørerne
> 5. Få indreguleret anlægget (kan evt. hjælpe hvis du bor i nordjylland)

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du arbejder som, men jeg vil nu forslå
en proff., jeg fik mit indreguleret for 700 kr. hvilket jeg mener er en
god investering.

> 6. Gå efter et anlæg som har mulighed for elektronisk regulering af
> omdrejningantallet på motorerne (Dantherm)

Min Genvex kører med fast omdrejningstal, kan dog med en kontakt sættes
til fuld kraft, hvis man synes der trænger til udluftning. Så der er jeg
heller ikke enig.

Mvh. Niels

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 04-01-04 19:51

Hej

1. Ok, hvis der kun er elvarme til rådighed, så vil der jo være noget
sparet.... Men hvis der er fjernvarme/naturgas/olie tilrådighed kan det
ALDRIG anbefalet at have en varmepumpe indbygget iforhold til en
eftervarmeflade....
2. Jeg er oprindeligt uddannet elektriker, men har stadig adgang til
målegrejet der skal bruges (og nej det er ingen videnskab at regulere et
anlæg ind)
3. Hvor mange m3 luft skifter du i timen? Hvis du skifter som jeg 250m3 i
timen, kan det ikke undgåes at larme, da vindhastigheden i rørerne vil være
relativt høje, men nu er der jo også forskel på hvor meget man føler sig
generet af støj. (se evt. exhausto's hjemmeside og se hvad de anbefaler!!)
Mit anlæg skifter på højeste hastighed ca. 500m3 timen og larmer
overhovedet ikke. Faktisk havde jeg tidligere det mest støjsvage agregat på
markedet (Lindab Lvar 75), og det larmede også, grunden til det blev
udskiftet var, at det var en tromleveksler og filtrene var hunde dyre. Mine
forældre har et Nilan anlæg det larmer også, ligeså med kammeratens (som er
montør af genveksanlæg) genveks, så....
Grunden til man bør vælge et anlæg med mulighed for elektronisk regulering
er, at når man indregulerer vil det på et anlæg uden regulering svare til at
træde på speederen i bilen mens man også træder på bremsen. (hvilket giver
støj, dårlig virkningsgrad på motorerne samt unødigt strømforbrug.

/Claus

Fra : Niels

Dato : 05-01-04 15:41

> [...]
> 2. Jeg er oprindeligt uddannet elektriker, men har stadig adgang til
> målegrejet der skal bruges (og nej det er ingen videnskab at regulere et

Uha uha, godt ord igen, det skrev jeg jo heller ikke.

> 3. Hvor mange m3 luft skifter du i timen?

Der er jeg desværre svar skyldig, men fyren fra Genvex justerede det ind
med flowmålere på ventilerne og i rørerne. Så jeg mener at der er det
luftskifte der skal være.

> [...]
> forældre har et Nilan anlæg det larmer også, ligeså med kammeratens (som er

Mit anlæg er et Genveks, og støjer altså ikke. Og hvis du ikke tror mig
er du da velkommen til at kigge forbi og lytte, jeg giver gerne en kop
kaffe.

> [...]
> træde på speederen i bilen mens man også træder på bremsen. (hvilket giver
> støj, dårlig virkningsgrad på motorerne samt unødigt strømforbrug.

Lyder meget rimeligt, men jeg er nu stadig godt tilfreds med mit anlæg.

Mvh. Niels

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 05-01-04 17:59

Hej

JA, jeg tror ikke vi når det nærmere, men det vigtigste er jo at man er
tilfred med anlægget...
Men problemet omkring lyddæmperne er jo værst vist man ikke kan komme indtil
rørerne igen (hvis de ligger i skunk)

Hilsen

Claus

Fra : mdo

Dato : 07-04-04 10:28

Hej,

Jeg kan kun anbefale et Nilan anlæg - det har vi rigtig stor glæde af.
Ingen fugt mere i huset og et super indeklima. Det koster faktisk heller
ikke mere i El
og vi har ingen varmeflade på.

MEN lav det selv eller få fat i nogle som har ORDENTLIGT forstand på det
!!!!!!

Vi havde et firma til det - HH ELtech i Ballerup - og det kan IKKE
anbefales. Selvom firmaet skriver de har forstand på
ventilation samtidig med de er et EL-firma - ja så tro dem IKKE. Vælg
evt. et firma som KUN laver ventilation !!!
Og tro heller ik at der er noget at hente hos SOLAR eller supporterne
hos NILAN - de har faktisk heller ikke den store
viden omkring dette.

Det var såmænd bare min/vores erfaringer !!!

/M

http://www.kandu.dk/