Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ikke-canon flash på et Canon kamera
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 03-01-04 01:31

Jeg har et Canon EOS D30 digitalt spejlreflekskamera, og en "Achiever 150MD"
flash liggende, jeg ville lige prøve om jeg kunne bruge den flash til noget
på kameraet, og overraskende nok kunne den godt affyre flashen.

Men kan man bruge sådan en no-name flash til noget på et Canon kamera?

Som jeg ser det kan den kun bruges hvis man manuelt indstiller lukkertid og
blænde på kameraet, den fungerer ikke sammen med lysmåleren, så man skal
"gætte" sig frem hver gang, hvis man skal bruge den til noget.

Ville det egentligt være bedre at nøjes med den indbyggede flash, som
arbejder sammen med lysmåleren, og acceptere den begrænsede rækkevidde
osv.?

--
Martin Kaltoft

Fra : Mic Holm

Dato : 03-01-04 01:47

Med nok tid, og mulighed for at tage det enkelte billede flere gange, hvis
det kikser, kan du godt bruge den blitz. Den lyser jo. Men du får aldrig
noget automatik til at virke, og skal derfor selv indstille blitzen og
kameraet, for at få det hele til at virke sammen. Ikke noget du er
intresseret i, når du tager snapshots på ferie, eller til tante mettes
bryllup. Men som sagt - den lyser.

--Michael

Fra : Jan F.

Dato : 03-01-04 07:11

"Martin Kaltoft" <martin@[nospam]nitro.dk> skrev i en meddelelse
> Men kan man bruge sådan en no-name flash til noget på et Canon kamera?

Ja, til studieoptagelser og andre krævende opgaver hvor lysmængden er den
samme hver gang.

> [...]
> blænde på kameraet, den fungerer ikke sammen med lysmåleren, så man skal
> "gætte" sig frem hver gang, hvis man skal bruge den til noget.

Ja, det er korrekt.

> Ville det egentligt være bedre at nøjes med den indbyggede flash, som
> arbejder sammen med lysmåleren, og acceptere den begrænsede rækkevidde
> osv.?

Ja, brug den indbyggede eller køb en 420EX hvis du vil have mere lys.

Jan F.

Fra : Børge Larsen

Dato : 03-01-04 09:18

Pas på med gamle flash på digitalkameraer, mange gamle flash har en temmelig
høj tændspænding 75 - 100 Volt, som let ødelægger digitalens elektronik.
Moderne flash har en tændspænding på 3 - 10 Volt. Derfor kend flashens
tændspændingen før den bruges på et digital kamera.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-01-04 14:00

"Børge Larsen"skrev...
> [...]
> Moderne flash har en tændspænding på 3 - 10 Volt. Derfor kend flashens
> tændspændingen før den bruges på et digital kamera.

Det kan man forholdsvis nemt checke selv.
Hvis man bruger en kontorklips, eller en anden
metalgenstand, til at kortslutte blitzen med og finder
sig selv i det ene hjørne af stuen mens blitzen er i det
modsatte hjørne, efter man har skudt blitzen af,
er det en dårlig ide at forbinde den til sit dyre kamera.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Jack L.

Dato : 03-01-04 15:05

Peter Schrøder wrote:

> [...]
> modsatte hjørne, efter man har skudt blitzen af,
> er det en dårlig ide at forbinde den til sit dyre kamera.

Av for den, det er ikke ligefrem noget jeg anbefaler hehe. Tag en ganske
almindelig multimeter og forsøg dig lidt frem med at placere polerne indtil
du ser noget på displayet. :) Du skal naturligvis huske at sætte
multimeteret på V.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen