Hvilke rør?
Fra : Luten[9400]

Dato : 03-01-04 00:15

Hej igen.

Jeg har fået et 120L akvastabil med amatur type AL107. I dette akvarie vil
jeg gerne have mange planter, sand bund og barber. Mit spørgesmål er så
hvilke lystofrør jeg skal bruge, der er plads til 2 stk. I amaturen står der
2x20 watt man man kan vel godt sætte rør i med højere watt, eller hvad? og
hvilke rør er gode?

Mvh

Lasse

Fra : Henrik Lohse

Dato : 03-01-04 00:40

"Luten[9400]" <migselvmig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> 2x20 watt man man kan vel godt sætte rør i med højere watt, eller hvad? og

Effekten på rørene følger længden, så du kan ikke få rør som har en højere
effekt,
med mindre man kan nogle specialrør. Et godt rør er Triton som har et højt
lysudbytte.

Hilsen Henrik

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-01-04 02:52

"Henrik Lohse" <NOSPAMhenrik.lohse@teliamail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> effekt,
> med mindre man kan nogle specialrør. Et godt rør er Triton som har et højt

En sandhed med lidt modificationer! Det er helt korrekt når snakken går
på T8 lysrør, alm. lysrør.
Men hvis du kommer ind på T5 findes rørene i forskellige længder, med
samme watt forbrug.
Og da T5 vinder mere og mere fem er det nok lige noget der skal tages med
i betragtningerne.

Carsten

Fra : Dennis

Dato : 03-01-04 12:57

"Carsten Gall" <xxcgallxx@xxvip.cybercity.dkxx> writes:

> Men hvis du kommer ind på T5 findes rørene i forskellige længder, med
> samme watt forbrug.
> Og da T5 vinder mere og mere fem er det nok lige noget der skal tages med
> i betragtningerne.

Det forstår jeg ikke helt, hvis man bl.a. kigger på akvarieudstyr
hænger watt forbruget sammen med længden af lystofrørene på T5.
F.eks. er et 39W = 90 cm mens et 54w = 110 cm.

Dennis Lerche

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-01-04 18:51

"Dennis" <dler00TIL@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Det forstår jeg ikke helt, hvis man bl.a. kigger på akvarieudstyr
> hænger watt forbruget sammen med længden af lystofrørene på T5.
> F.eks. er et 39W = 90 cm mens et 54w = 110 cm.

Det er fordi de kun får de rør hjem! Gå til en rigtig grossist og du vil
se at rørene fåes i mange
forskellige størrelser.

Carsten

Fra : Dennis

Dato : 04-01-04 00:24

"Carsten Gall" <xxcgallxx@xxvip.cybercity.dkxx> writes:

> Det er fordi de kun får de rør hjem! Gå til en rigtig grossist og du vil
> se at rørene fåes i mange
> forskellige størrelser.

Nu har jeg søgt på og nettet og har umiddelbart fundet frem til at det
kun er 49 og 80 watt der deler samme længde ved high output rørene
(som umiddelbart er dem der bliver brugt til akvarier). Så watt og
længde hænger tilsyendladende sammen undtagen ved 49/80 watt
tilfældet. (http://www.gelighting.com/na/downloads/t5_matrix.html ,
http://makeashorterlink.com/?K335123F6).

Og efter som der åbenbart ikke sælges nogle 49 watt rør eller lamper
til akvarier så hænger længde og watt stadig sammen. Jeg har ikke
fundet nogle 49 watt rør eller lamper til t5 på de danske,
tyske og engelske sider jeg har kigget på.

--

Dennis Lerche

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-01-04 00:59

> til akvarier så hænger længde og watt stadig sammen. Jeg har ikke
> fundet nogle 49 watt rør eller lamper til t5 på de danske,
> tyske og engelske sider jeg har kigget på.

Fordi du ikke har fundet det til akvarie brug, er det lidt af en påstand
at sige det ikke findes!!
T5 er ikke udviklet til akvariebrug, at man så har udviklet nogle rør der
egner sig til det er en anden sag.
På mit arbejde har vi 21 W rør i mindst 2 længder.

Carsten

Fra : Dennis

Dato : 04-01-04 14:28

> [...]

> egner sig til det er en anden sag.
> På mit arbejde har vi 21 W rør i mindst 2 længder.

Nu troede jeg jo godt nok at snakken gik på akvarie brug, men du har
da fuldstændig ret i at der findes ens længder med forskellig watt
forbrug. MEN det er kun hvis du blander high output (HO) og high
efficiency (HE) rørene sammen, bortset fra lige ved 49/80 watt rørene
ved HO. Som sagt kiggede jeg kun på high output rørene eftersom de
vel er de eneste der er interresante til akvariebrug.

Hvis du ikke er enig i ovenstående er du da velkommen til at korrigere
mig evt. med et link eller to om specificationerne på t5 eller et
eksempel på en producent (evt. den i bruger på dit arbejde) med ens
længde rør og to forskellige watt forbrug (hvor HO og HE ikke er
blandet sammen). Selvfølgelig kan det lade sig gøre at lave rørene i
samme længde med forskellig watt forbrug, men det er jo ikke
interresant at tale om, hvis der ikke er nogle der producere dem!!!

--
Dennis

Fra : Brian C

Dato : 12-01-04 19:24

Nu bliver jeg nysgerrig, der er åbenbart sket en del siden jeg havde akv.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad forskellen på HO og HE rør

--
/Brian C.
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig