Lysstofrør til vækstlamper
Fra : Søren Hindsholm

Dato : 02-01-04 20:44

Til vores nye (kolde) drivhus skal vi forberede nogle planter inde i
vores hus (tomater, agurk, peber). Vi har kun plads i et stort
vestvindue, og for at få lys nok vil jeg sætte et armatur op med to
lysstofrør.

Men hvilke rør skal jeg sætte i armaturet for at få det optimale virkning?

Hindsholm
Nørresundby

Fra : //zigge

Dato : 03-01-04 01:33

"Søren Hindsholm" <s@hindsholmREMOVEXXX.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvilke rør skal jeg sætte i armaturet for at få det optimale virkning?

Der er en type rør der hedder GroLux som akvariefolket bruger....

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-01-04 02:57

//zigge wrote:
> "Søren Hindsholm" <s@hindsholmREMOVEXXX.dk> skrev i en meddelelse

> Der er en type rør der hedder GroLux som akvariefolket bruger....

Nej; vi undgår det faktisk helst. Det giver for lidt og for forkert lys
til akvarier... med mindre er ude på at opnå en diskotekseffekt.

Grolux svarer nogenlunde til Floura. Begge er vist lavet til
væksthusbrug så vidt jeg er orienteret.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : //zigge

Dato : 03-01-04 13:14

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Grolux svarer nogenlunde til Floura. Begge er vist lavet til
> væksthusbrug så vidt jeg er orienteret.

Ok - Det er også mange år siden jeg har haft akvarie. Men det var altså ikke
så tosset et forslag alligevel til drivhuset?

Mvh
//zigge

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-01-04 17:33

//zigge skrev i sit indlæg på usenet:
> Ok - Det er også mange år siden jeg har haft akvarie. Men det var
> altså ikke så tosset et forslag alligevel til drivhuset?

Nej - det skulle de være gode til

Problemet med Grolux til akvarier skulle være, at lyset har svært ved at
trænge ret langt ned i vandet, men det er jo så ikke noget problem i et
væksthus.

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 03-01-04 01:31

Den 02/01-2004 klokken 20:44, skrev Søren Hindsholm
<s@hindsholmREMOVEXXX.dk> i
<3ff5c907$0$23934$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>:

> Men hvilke rør skal jeg sætte i armaturet for at få det optimale
> virkning?

Jeg bruger selv 2 stk. af de 'gammeldags' 2 x 20W armaturer, anbragt 25-30
cm over planterne.
Rørene er: Osram L Fluora, 20W/77.
Ialt 4 rør.

Det er nok en 15-20 år siden, at jeg købte disse. Ved ikke, om disse
stadig kan købes, eller om der der findes bedre lyskilder i dag? Men prøv
at søge på Google med OSRAM FLUORA 77.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : "ke

Dato : 03-01-04 01:49

Jeg plejer at bruge en ganske almindelig 60 watts pære, der er placeret
ca. 50 cm. over planterne (tomat, agurk, peber, chilli og majs). Jeg
tror cdet vigtigeste er at de får noget tilskudslys overhovedet, om det
så er den ene eller anden slags rør eller pære har ikke så megen betydning.

Jeg har iøvrigt lavet et dokument om planteformering og skriver også
noget om drivhuskulturer, hvis det har interesse så kik på dette link:
http://www.aigis.dk/mix/plntfrmrng.html

mvh.
Klaus
www.aigis.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-01-04 09:17

On Fri, 02 Jan 2004 20:44:24 +0100, Søren Hindsholm
<s@hindsholmREMOVEXXX.dk> wrote:

> [...]
>lysstofrør.
>
>Men hvilke rør skal jeg sætte i armaturet for at få det optimale virkning?

I bladet Haven anbefalede de et bestemt phillips-rør for mange år siden.
Tror det var noget ala philips 83 - men der mange år siden så det er
ikke sikker den model fåes mere.

Og jeg tror som andre i tråden også at det er vigtigere at de får ekstra
lys end hvilket rør det er.

Pas dog på med at bruge glødepærer, de giver nemt for meget varme.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-01-04 14:12

> [...]
> lys end hvilket rør det er.
>
> Pas dog på med at bruge glødepærer, de giver nemt for meget varme.

Det må jo også have betydning med lysudbyttet, med mindre man kun har én
radisse. Man kan dække sig ind ved at have både 'varmhvide' og alm. rør
sammen (akvarieerfaring). Og så skal man huske at 20 år gamle rør næppe er
ret meget værd, de brænder ud som alle andre pærer, blot langsommere.

M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-01-04 17:37

Preben Riis Sørensen skrev i sit indlæg på usenet:
> Og så skal man huske at 20 år
> gamle rør næppe er ret meget værd, de brænder ud som alle andre
> pærer, blot langsommere.

Til akvariebrug siger man normalt at efter et år, så har røret mistet så
meget af sin "kraft", at det bør udskiftes - selvom det tilsyneladende lyser
OK.......