Samenlægning af lejlighed/kælderrum
Fra : Carsten Keller

Dato : 02-01-04 09:44

Hej gruppe.
Jeg bor i en stuelejlighed (ejer), hævet en halv etage over gadeplan. Under
min stue er der et kælderrum der muligvis kommer til salg. Rummet ligger ca.
½ meter under gadeplan, med fint lysindfal, og der er så vidt vides ikke
nogen fugtproblemer. Og så har jeg fået en ide...
Hvis jeg nu køber kælderrummet, saver hul i mit stuegulv og sætter en trappe
i får jeg jo pludselig et ekstra værelse. Hvilke ting skal jeg være
opmærksom på, med hensyn til godkendelser osv? Der er pt. pudsloft i
kælderen og plankegulv i min lejlighed, vistnok med noget ler (?) imellem.
Skal der tages særlige brandhensyn?
Jeg er klar over at rummet som udgangspunkt bliver et "disponibelt rum",
altså ikke "godkendt til beboelse", men det kan jo være det ændrer sig med
tiden...

Takker
Keller

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-01-04 18:45

"Carsten Keller" <CK@ADM.iha_i_hate_swen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bor i en stuelejlighed (ejer), hævet en halv etage over gadeplan.
Under
> min stue er der et kælderrum der muligvis kommer til salg.

Overvej det grundigt, før du køber!!!
Overvej både, hvad du skal give som engangsbeløb og hvad det vil koste dig
fremover.

I min ejerforening har vi en ejer, der ejer et stort kælderrum. Kælderrummet
er ikke lovligt til beboelse og ejheller egnet som sådan. Det bliver brugt
som pulterrum.

Det er på ret mange kvadratmeter og øger ejerens fordelingstal ganske
gevaldigt - hvilket altså betyder, at når fælles udgifter skal fordeles på
ejendommens ejere, så ryger der en hel del ekstra på for den lejlighed, der
ejer kælderlokalet.

Og så er der ejendomsskatten!

Da lejlighederne/kvadratmetrene var billige, var det slet ikke noget
problem. Lokalet er købt billigt for mange år tilbage. Men nu er det et
problem. Ejeren vil gerne sælge kælderrummet - til ejerforeningen eller en
enkelt ejer. Men ingen af os vil købe, da vi ved, hvad de kvadratmeter
koster i ekstra udgift, når man eksempelvis skal dele 300.000 til maling af
facaden eller en million til renovering af tag m.m.

Mon ikke det også kan blive et problem at sælge lejligheden - når der skal
betales for 20 ekstra kvadratmeter?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Keller

Dato : 05-01-04 08:43

"Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ejendommens ejere, så ryger der en hel del ekstra på for den lejlighed,

Så vidt jeg ved er der et fordelingstal på 1/100 på lokalet, så jeg i alt
kommer op på 13/100. Prisen er slet ikke diskuteret (jeg har ikke spurgt
ejeren endnu).

> Og så er der ejendomsskatten!

Lokalet er pt. vurderet til 28000, så det er til at overskue i Århus C...

> [...]
> facaden eller en million til renovering af tag m.m.
>
> Mon ikke det også kan blive et problem at sælge lejligheden - når der skal

Igen, fordi postnummeret er 8000 er jeg ikke så bange for at jeg ikke kan få
den solgt Men vi er selvfølgelig enige om at jeg ikke skal bløde alt for
mange hundrede tusinde, da de nok vil være vanskelige at få hjem igen.

Keller

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 05-01-04 19:37

On Fri, 2 Jan 2004 09:44:24 +0100, "Carsten Keller"
<CK@ADM.iha_i_hate_swen.dk> wrote:

> [...]
>½ meter under gadeplan, med fint lysindfal, og der er så vidt vides ikke
>nogen fugtproblemer. Og så har jeg fået en ide...

Inden du nu køber så varm lige kælderrummet op i en periode først.
Bare fordi der tilsyneladende ikke er fugt nu, kan du sagtens få
fugtproblemer, når du først begynder at varme det op til samme
temperatur som din egen lejlighed.

Se evt. indlæggene "Arbejdsværelse i kælderrum" fra den 27.12.2003 i
denne gruppe.

KS

Fra : Carsten Keller

Dato : 07-01-04 08:57

<kelds@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> Bare fordi der tilsyneladende ikke er fugt nu, kan du sagtens få
> fugtproblemer, når du først begynder at varme det op til samme

Good point, men eftersom det meste af vores fjernvarmeinstallation går
gennem dette rum er det dejlig varmt allerede. Det skal siges at de fleste
kældre i opgangene rundt omkring os bliver brugt til mere eller mindre
lovlig beboelse, så helt slemt kan det ikke være.

Angående de oprindelige spørgsmål, der msåke mest er af juridisk karakter.
Skal jeg prøve i juragruppen istedet?

Keller