Skoletandlægen
Fra : Kim

Dato : 01-01-04 22:09

Jeg har lige været hos tandlægen med min datter på 7 år.
Den ene fortand nederst, er nu faldet ud og når man kikker
ind i munden på hende kan man se at der er 2 nye tænder
på vej. Skoletandlægen har intet bemærket eller sagt til mig.

Mit spørgsmål er:
De 2 nye tænder i undermunden som man kan se er på vej,
sidder, syntes jeg uhyggeligt skævt inde i munden på hende,
er det normalt ?

Jeg ved godt at der lige skal være plads til dem, at
mælketænderne skal ryge ud først inden der er ordentlig
plads, men vil de sætte sig "lige" jeg mener "rette" sig ud
med tiden ?

Skoletandlægen så at de begge var på vej samt hvordan de
var pladseret, men sagde intet, og vores datter har altid haft
pæne og lige tænder samt ingen huller, skader og lignende
overhovedet.

Mvh
Kim
En Lidt Bekymret Far.

Fra : Leo.E

Dato : 02-01-04 10:02

"Kim" <no@spam.dk> wrote in message news:<r%%Ib.1916$ZP3.1201@news.get2net.dk>...
> [...]
> var pladseret, men sagde intet, og vores datter har altid haft
> pæne og lige tænder samt ingen huller, skader og lignende

Hvorfor spurgte du ikke tandlægen om det?
Leo

Fra : Kim

Dato : 02-01-04 10:55

"Leo.E" <le01@post9.tele.dk> skrev
> Hvorfor spurgte du ikke tandlægen om det?

Det er næsten 2 mdl siden jeg var hos tandlægen med min datter
og når de er på den alder går de jo ikke til eftersyn hver 6. mdl
som os voksne. Der kunne vi se at de 2 tænder var på vej, hvor
den ene var brudt igennem tandkødet. Nu er den anden også
brudt igennem og det er NU jeg syntes den/de ser lidt skæve ud.
Det gjorde den(de) ikke for næsten 2 mdl siden.

Mvh Kim

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 02-01-04 21:58

Hej

I det offentlige system kommer børnene til "syn" på tandreguleringsklinikken
i 5.klasse. Jeg er ikke tandlæge, men går ud fra, at siden det er her i ca
11 års alderen, må det være fordi man netop på det tidspunkt
(gennemsnitligt) kan bedømme tingene. Her finder de ud af om tænder skal
trækkes, om barnet skal have bøjle osv.

VH Birgitte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-01-04 16:44

Kim wrote:
> [...]
> De 2 nye tænder i undermunden som man kan se er på vej,
> sidder, syntes jeg uhyggeligt skævt inde i munden på hende,

ja..... er min erfaring.....
min søns mund ligner også en slagmark (han er 9 år nu).... han har et kæmpe
mellemrum mellem fortænderne og undermunden ligner noget der er kastet ind
med en skovl..... flere af hans nye tænder har sat skævt fra starten, men de
retter sig mere og mere jo flere nye tænder der kommer....

> Jeg ved godt at der lige skal være plads til dem, at
> mælketænderne skal ryge ud først inden der er ordentlig
> plads, men vil de sætte sig "lige" jeg mener "rette" sig ud
> med tiden ?

det mener min tandlæge ihvertfald.... min søn har ikke tabt en tand i 1½ år,
men tandlægen er ikke bekymret.... heller ikke selvom flere af hans tænder
ser meget skæve ud...

> Skoletandlægen så at de begge var på vej samt hvordan de
> var pladseret, men sagde intet, og vores datter har altid haft
> pæne og lige tænder samt ingen huller, skader og lignende
> overhovedet.

jeg kan godt forsstå du er beymret (jeg har selv været der flere gange) men
jeg har måtte erkende at vi må bare vente og se til barnet er vokset så
meget og alle tænderne er faldet ud..... først til den tid kan vi vurdere om
tænderne bliver permanent skæve eller ej, og så sal tandlægen nok træde til
;)
men hvis du er bekymret, så forhør dig ved tandlægen om røntgenbilleder af
din datters mund..... det vil give tandlægen et bedre billede af hvordan de
nye tænder sidder, og om det kunne gå hen og blive et problem.....
og alt andet lige er det noget mere beroligende at kune se det på et
billede, end bare at vente flere år...... ;)

--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over

Fra : Kim

Dato : 05-01-04 14:04

Fra : Kim

Dato : 05-01-04 14:08

> [...]
> og alt andet lige er det noget mere beroligende at kune se det på et
> billede, end bare at vente flere år...... ;)

Tak for et fyldestgørende svar Sabina :)
Det er trods alt mit og min kone's første barn.
Jeg har ringet til tandlæge, hvor vi har en tid til på Onsdag,
hvor de vil kikke på det og evt. tage et røntgenbilled.

Mvh Kim

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-01-04 00:17

Kim wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev
>
> Tak for et fyldestgørende svar Sabina :)

det var da så lidt ;)

> Det er trods alt mit og min kone's første barn.

min søn er også min første, men jeg har bevidst lænet mig meget op af de
"tandoplevelser" jeg og min søns far havde da vi fik tænder i sin tid.....
jeg har aldrig haft problemer, men havde dog en periode lige omkring 11 års
alderen hvor de talte om bøjle..... min søns far derimod har hat togskinner
på....
jeg skiftede tidligt, han skiftede sent.....
desværre ser det ud som om min søn skifter tænder som sin far, men hans
tænder ligner i høj grad mine (jeg har forholdsvis stor "størrelsesforskel"
de enkelte tænder imellem, hvor hans far er ret små og "jævne")..... så nu
må vi bare vente og se og håbe på at hans mund vokser til ;)

> Jeg har ringet til tandlæge, hvor vi har en tid til på Onsdag,
> hvor de vil kikke på det og evt. tage et røntgenbilled.

glæder mig til at høre hvad dommen bliver ;)
kan jo være det kan berolige andre kommende "tandskifteforældre" ;)

Fra : Kim

Dato : 07-01-04 20:57

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev
> glæder mig til at høre hvad dommen bliver ;)
> kan jo være det kan berolige andre kommende "tandskifteforældre" ;)

Dommen er : Ingen problemer

Har barnet en rokke tand der er mælke tand skal
barnet bare rokke med den hver dag, så den hurtigst
muligt falder ud og giver plads til de rigtige tænder.

Hun tog ikke engang et billed, blot ca. 2 min. undersøgelse.

Mvh Kim

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-01-04 21:13

Kim wrote:
> [...]
> muligt falder ud og giver plads til de rigtige tænder.
>
> Hun tog ikke engang et billed, blot ca. 2 min. undersøgelse.

se det tænkte jeg nok ;)

det minder mig om da min søn skulle smide hans fortænder i overmunden.....
han er en kylling hvad det angår og hader at rokke med dem...... det endte
med at han havde to halvt udvoksede fortænder og mælketanden sad stadig fast
i tandkødet foran den blivende tand..... han lignende jeg ved ikke hvad med
den fortand strittende lige ud i luften*G*
tandlægen ville ikke røre den og sagde den bare skulle have tid..... og ud
kom den da også ;)

Fra : Kim

Dato : 07-01-04 21:27

> [...]
med
> den fortand strittende lige ud i luften*G*

LOL

> tandlægen ville ikke røre den og sagde den bare skulle have tid..... og ud
> kom den da også ;)

Vores datter Jane er flink til at rokke med den.
" Se Far " siger hun til mig ( også idag efter tandlægen )
imens hun med åben smilende mund presser tanden halvt
ud fra gummen, og så lader jeg mig som om at jeg ikke
kan li at se på det :) det syntes hun er sjovt.

Jeg spurgte for nogle dage siden om jeg skulle hive den ud
med et snuptag, men det ville hun altså ikke gå med til..

Det er fordi Janes Farmor havde sagt til hende at man ikke
måtte rokke med den, hvad jeg så spurgte om idag, min mor
har trods alt 4 vokse børn idag excl. børnebørn, så hun ved
normalt meget om børn, men det må man altså godt :)

Godt nytår.

Mvh Kim

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-01-04 21:54

Kim wrote:

> [...]
> ud fra gummen, og så lader jeg mig som om at jeg ikke
> kan li at se på det :) det syntes hun er sjovt.

det gør de som regel ;)

> Jeg spurgte for nogle dage siden om jeg skulle hive den ud
> med et snuptag, men det ville hun altså ikke gå med til..

min knægt har 3 gange fået hevet en tand ud med en snor og et hurtigt
ryk..... det er når de begynder at blive så løse at det gør ondt at spise
med dem ;) de andre gange har han klaret det helt selv ;)

> [...]
> har trods alt 4 vokse børn idag excl. børnebørn, så hun ved
> normalt meget om børn, men det må man altså godt :)

times change ;) heldigvis.....

> Godt nytår.

i lige måde ;)