spml til køling
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-12-03 15:42

Nogen der har prøvet
http://www.aqua-medic.de/cgi-bin/php/display_product.php3?p_id=83&lang=en&cat_id=7
??

En klog mand har engang fortalt mig at Peltier elementer æder ret meget
strøm, men hvis fabrikanten skriver 150W, så må man vel kunne regen med
dette? Finde der ellers andre alternativer til køling? Eneste krav er: skal
kunne klare 120L og at det lydløst = ingen kompressorer.

--

Venligst, Regards, Grüsse,
Thomas Schreiber

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 01-01-04 04:05

> [...]
skal
> kunne klare 120L og at det lydløst = ingen kompressorer.

Nu er det sådan at fior at udnytte Peltier elementer kræver det akviv
køling, dvs. ek slags motor der flytter varmen fra kølefladen, det være
blæser eller væskepumpe, det er faktisk samme metode i PC'ere..

Hvis du vil have samme køling unden støj kræver det enorme køleplader for
den kan få det samme luft flow over pladen som hvis det havde været med
blæser...

Jeg personlig var faldet for det samme princip til min PC'er men det blev
for dyrt...

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (er stadig i gang med opbygningen, men har nogle
fisk i)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-01-04 13:46

> Hvis du vil have samme køling unden støj kræver det enorme køleplader for
> den kan få det samme luft flow over pladen som hvis det havde været med
> [...]

Er det ikke præcis det som den køler jeg henviser til kan, bare uden at
larme og i miniformat?

/ts

Fra : Per W.

Dato : 01-01-04 13:50

"Thomas Schreiber" <stall@stall.dk_NOSPAM> skrev i melding

> Er det ikke præcis det som den køler jeg henviser til kan, bare uden at
> larme og i miniformat?

Jo, og den gir nok kjøling til at vannet kan være 5 grader kaldere enn
omgivelsen, hvis jeg forsto bruksanvisningen rett.

/Per W.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-01-04 14:54

> Jo, og den gir nok kjøling til at vannet kan være 5 grader kaldere enn
> omgivelsen, hvis jeg forsto bruksanvisningen rett.
>
> /Per W.

Så er vi to. Nu er det sjældent(hvis nogensinde?) at der er mere end 30
grader i luften i min lejlighed, så den må vel kunne holde vandet nede på 25
grader til sommer. Det er bare lidt trælst at købe sådan en fætter, og det
så viser sig at den larmer eller afgiver afsindig meget varme.

/TS

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 01-01-04 18:38

Hej Thomas

Hvad er prisen for sådan en køler ?

Ole

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-01-04 23:17

3400 ovre på øen, men jeg kan få en til ca. 2000 i tyskland.

/TS