Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedformater
Fra : ingen@get2net.dk

Dato : 30-12-03 18:01

Hej og godt nytår
Jeg er nybegynder udi det digitale. Da jeg skulle til at bestille
billeder over nettet undrede det mig, at de billedformater der blev
udbudt, alle passer til det traditionelle 24X36mm dvs. forholdet 2:3.
men der udbydes ikke billedformater i forholdet 3:4 som jeg har
forstået at de digitale kameraer bruger. Er det rigtigt forstået at
man skal vælge mellem at få beskåret sit "negativ" eller få hvide
bjælker i siderne af billedet? Og i givet fald er der en "naturlig
forklaring" på dette?
Henrik

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 30-12-03 18:07

> [...]
> man skal vælge mellem at få beskåret sit "negativ" eller få hvide
> bjælker i siderne af billedet? Og i givet fald er der en "naturlig

Brug www.pixum.com, de leverer en udmærked kvalitet til en rimelig pris, og
dine billeder bliver ikke beskåret, de ændrer istedet papirstørrelsen, dvs.
dine billeder kan svinge i bredde fra f.eks. en 10x10 til 10x17,7 (mener
jeg det er)

--
Martin Kaltoft

Fra : emj

Dato : 30-12-03 18:11

On Tue, 30 Dec 2003 18:01:17 +0100, ingen@get2net.dk wrote:

>Er det rigtigt forstået at
>man skal vælge mellem at få beskåret sit "negativ" eller få hvide
>bjælker i siderne af billedet?

Man kan jo alternativ vælge selv at beskære sine billeder før man
sender dem, men det er korrekt, at forholdet er 2:3
Hilsen emj

Fra : SB

Dato : 30-12-03 18:22

> [...]
> man skal vælge mellem at få beskåret sit "negativ" eller få hvide
> bjælker i siderne af billedet? Og i givet fald er der en "naturlig

Mange steder kan du få dem i en størrelse der hedder 3x4 så hedder de bare
10 x 13cm i stedet for
alternativet er selv at beskære dem inden du sender dem ind.

du kan hente et nemt lille program til det her

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Søren

Fra : Henrik Hansen

Dato : 02-01-04 17:08

Hej Søren
Tak for dit svar.
Jeg er godt klar over at man kan skære noget af sit "negativ" fra, det er jo
reelt det man gør. Det synes jeg imidlertid ikke kan være meningen, det
korrekt optagne billede er jo kendetegnet ved at det ikke behøver yderligere
behandling.
Så jeg er glad for at du skriver at der er mange steder man kan få dem i 3:4
dvs. 10x13 hvor er det?

Martin har tidligere i denne "streng" oplyst et firma der hedder pixum.

Hilsen
Henrik

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-01-04 17:37

Henrik Hansen wrote:

> Jeg er godt klar over at man kan skære noget af sit "negativ" fra,
> det er jo reelt det man gør.

Det samme sker ved analog fotografering, hvis man f.eks. vil have
billeder i 13x18cm.

> Det synes jeg imidlertid ikke kan være meningen, det korrekt optagne
> billede er jo kendetegnet ved at det ikke behøver yderligere
> behandling.

Det lyder meget fornemt. Som glad amatør har jeg det nu helt fint med
at rette til før jeg får udskrevet.

> Så jeg er glad for at du skriver at der er mange steder man kan få
> dem i 3:4 dvs. 10x13 hvor er det?

Bilka og Føtex leverer i 10x13cm. Jeg mener også at
http://www.digitalshoppen.com/ gør det.

Fra : Henrik Hansen

Dato : 03-01-04 01:20

Hej Toke

Nu er det ikke fordi jeg er særlig fornem, men jeg må undres når mange
efterhånden er begyndt at tage digital billeder, at man tilsyneladende enten
skal have billedet i et billedbehandlingsprogram for at smide 11% af
"negativet" væk, lade det gøre under "fremkaldensen" eller bruge tid på at
klippe kanter fra på de færdige billeder. Når det nu kunne gøres rigtigt,
ved at levere i det rigtige format. Hverken Føtex, Bilka eller
Digitalshoppen leverer tilsyneladende i det rigtige format. Jeg efterlyser
stadig en løsning eller en fornuftig forklaring.

Hilsen
Henrik

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-01-04 09:17

Henrik Hansen wrote:

> [...]
> billedbehandlingsprogram for at smide 11% af "negativet" væk, lade
> det gøre under "fremkaldensen" eller bruge tid på at klippe kanter

Det er ikke nødvendigt, hvis du får udskrevet hos et af de nævnte
steder. De udskriver hele billedet, som så oftest bliver til 10x13,3cm,
når det kommer fra et digitalkamera, og klipper kanterne.

(okay, det der reelt sker er at de printer på en meget stor rulle papir
og klipper mellem hvert billede, så i praksis er der ingen hvide kanter
der bliver klippet væk, der klippes blot efter 13,3cm i stedet for
10x15cm, hvis man leverer i 4:3)

> Når det nu kunne gøres rigtigt, ved at levere i det rigtige format.

Hvad er det rigtige format? De fleste forbrugerdigitalkameraer tager
billeder i 4:3. Nogen af dem kan indstilles til at levere i 3:2, men
det betyder blot at beskæringen foretages i kameraet. Under alle
omstændigheder passer hverken 3:2 eller 4:3 til 13x18cm papir.

> Hverken Føtex, Bilka eller Digitalshoppen leverer tilsyneladende i
> det rigtige format.

De udskriver hele billedet og de klipper papiret til, så du ikke får
hvide kanter. Jeg har svært ved at se hvad de kan gøre bedre på den
front.

> Jeg efterlyser stadig en løsning eller en fornuftig forklaring.

Jeg har prøvet at lave en illustreret forklaring:
http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/choice.html

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 03-01-04 09:55

On 3 Jan 2004 08:17:06 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

klip>
> [...]
>og klipper mellem hvert billede, så i praksis er der ingen hvide kanter
>der bliver klippet væk, der klippes blot efter 13,3cm i stedet for

Jeg bliver mere og mere forvirret, før mente jeg, at digitale
billeder blev udprintet, og det indtryk får jeg også her, men i
en anden tråd blev jeg oplyst om at processen ligner den gamle,
med skylning i bad.

citat:: : digitale billeder "fremkaldes" ved at man med en
farvelaser "tegner" billedet direkte på fotopapir. Så kvaliteten
og fremkaldelsen (af det exponerede papir) foregår præcis som i
gamle dage. citat slut:::

Såå, hvad nu ? er det print eller fremkaldelse fra digital, i
f.eks. Bilka
mvh Ebbe

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-01-04 10:37

Ebbe Hansen wrote:

> citat:: : digitale billeder "fremkaldes" ved at man med en
> farvelaser "tegner" billedet direkte på fotopapir.
> Så kvaliteten og fremkaldelsen (af det exponerede papir) foregår
> præcis som i gamle dage. citat slut:::

Jeg er ikke så meget inde i den del, men det lyder da meget rimeligt.
Da jeg skrev "printe" tænkte jeg ikke så nøje over om det dækkede over
påføring af blæk i form af spray, fæstning af toner eller eksponering
af papir. Jeg beklager uklarheden.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 03-01-04 19:08

On 3 Jan 2004 09:36:48 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

> [...]
>Da jeg skrev "printe" tænkte jeg ikke så nøje over om det dækkede over
>påføring af blæk i form af spray, fæstning af toner eller eksponering

Tak for svar, jeg føler mig nu ikke helt afklaret, men
det har ikke den store betydning.
mvh Ebbe

Fra : Henrik Hansen

Dato : 03-01-04 20:28

Nu vil jeg gerne tilbage til udgangspunktet igen. Da jeg for nylig har
anskaffet et digitalkamera undrede det mig i første omgang at "Brugsen"
gennem Digitalshoppen dvs. Fuji film, tilbød formater der alle havde deres
rod i 24x36mm formatet. En mindre eftersøgning hos Bilka, Føtex og et par
andre viste at deres formater også var 2:3.

Herefter skrev jeg til Coop Danmark (FDB hovedkontor) og spurgte hvorfor man
ikke brugte formater der passede til digitalkameraer i digitalshoppen, og
fik det svar (som jo egentlig var det jeg spurgte om) at jeg kunne vælge
mellem pest beskæring eller kolera hvide kanter.

Naturligvis spurgte jeg igen hvorfor og sendte samtidig mit spørgsmål til
Fuji. Det er nu lang tid siden og jeg har ikke fået svar.

Nu skriver Toke at "de nævnte steder" jeg formoder det er Bilka og Føtex
reelt leverer i de rigtige formater, så jeg prøver lige Føtex om lidt, så må
vi jo se.

Det der er hele grundlaget for mit spørgsmål er jo, at dem der sælger
produkter skal sælge det som køberen har brug for, ikke noget køberen næsten
har brug for. Os der har købt digitalkameraer har vel alle på en eller anden
måde lagt vægt på og om ikke andet betalt dyrt for de sidste pixels, hvorfor
der ikke er nogen rimelighed i at de bare skal klippes væk, fordi der
formodentlig er nogen der f.eks. ikke har indstillet maskinerne ordentligt.
Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at digitalfremkalder
maskinerne/printerne ikke bliver konstrueret til at lave de formater, som de
kameraer der er deres "målgruppe" leverer.

Det jeg så spørger denne gruppe om er. Findes der nogle helst danske
udbydere der laver billeder i det RIGTIGE format, dvs. uden beskæring eller
hvide kanter, altså i formatet 3:4. Som kan bestilles over internettet, og
naturligvis er næste gratis, uuups nej, som koster det samme som de andre
omkring en krone for et 10x13,3?

Naturligvis kan jeg være rendt i byen med forkerte oplysninger, men så vil
jeg da gerne vide det.

Hilsen

Henrik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-01-04 22:52

On 2004-01-03, Henrik Hansen <henrik.hhansen@get2net.dk> wrote:
> Det der er hele grundlaget for mit spørgsmål er jo, at dem der sælger
> produkter skal sælge det som køberen har brug for, ikke noget køberen næsten
> har brug for.

Så klag til fabrikanten af dit digitalkamera over at det ikke
har propoertioner som fotos nu har haft i mange år. Det er OK
at det kan tage billeder til brug på skærm (640x480, 1024x768,
1280x960 (ja 1280x1024 er ikke er 4:3 format) og 1600x1200).

Men der bør også i det være support for 2:3 forhold som er
standard for fotopapir, fotoalbums. Hvad med support for widescreen
bærbare ? 1280x854, 1440x900, 1920x1200 ? Hvad med 16:9 som
understøttes af videokameraer ?

Problemet er, at der i dag ikke findes et fast ratio.

Så hvis de skal udvide porteføljen skal det være med support
for vilkårlige formater. Og hvis brugeren sætter sit billede til
72 dpi og ikke 300 dpi, så kommer han til at betale ekstra :)

> [...]
> der ikke er nogen rimelighed i at de bare skal klippes væk, fordi der
> formodentlig er nogen der f.eks. ikke har indstillet maskinerne ordentligt.

Hvis dit kamera er dyrt nok, så passer det ikke til en gamme skærms
formater, men i stedet for 2:3 som er papirformatet.

> Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at digitalfremkalder
> maskinerne/printerne ikke bliver konstrueret til at lave de formater, som de
> kameraer der er deres "målgruppe" leverer.

Hvorfor ikke ? Billederne skal passe i alle de albums forhandleren
gerne vil sælge med.

> [...]
> omkring en krone for et 10x13,3?
>
> Naturligvis kan jeg være rendt i byen med forkerte oplysninger, men så vil

Du kan smide papir i din printer, men så er prisen nok noget højere pr foto.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-01-04 23:00

Henrik Hansen wrote:

> Nu vil jeg gerne tilbage til udgangspunktet igen.

Fair nok, når det nu ikke er afklaret.

> Da jeg for nylig har anskaffet et digitalkamera undrede det mig i
> første omgang at "Brugsen" gennem Digitalshoppen dvs. Fuji film,
> tilbød formater der alle havde deres rod i 24x36mm formatet.

Mit bud er at det skyldes at en del rammer og fotoalbums er i 10x15cm,
13x18cm og lignende traditionelle formater.

Deres formulering med faste størrelser kan nok forklares med at det er
lettere for den almindelige bruger at forstå et velkendt format i
stedet for "10 cm på den ene led og fra 10 til 18cm på den anden".

En helt anden ting er så at de fleste steder jeg har prøvet har haft et
ussel uploadprogram: Hvorfor ikke integrere en ting som beskæring, hvis
kunden nu ønsker 10x15cm?

> [...]
> digitalshoppen, og fik det svar (som jo egentlig var det jeg
> spurgte om) at jeg kunne vælge mellem pest beskæring eller kolera

Nu bør der skelnes mellem beskæring af billeddata og beskæring af
papir. Beskæring af billeddata medfører at man får det ønskede fysiske
format, men mister en del af billedet, mens beskæring af papir gør at
man får hele billedet, men i et andet fysisk format end det ønskede.

> Nu skriver Toke at "de nævnte steder" jeg formoder det er Bilka og
> Føtex reelt leverer i de rigtige formater, så jeg prøver lige
> Føtex om lidt, så må vi jo se.

Jeg modtog for 2 måneder siden billeder fra Føtex der varierede i
fysisk størrelse fra 10,1x10,1cm til 17,95x10,1cm.

Jeg kiggede lige på deres side og der er det meget dårligt skrevet.
Under spørgsmålet "Hvorfor er der en hvid kant på de billeder jeg får
retur?" skrives der at de returnerer i den fysiske størrelse der passer
til billedets størrelsesforhold, altså uden hvide kanter. Det ville nok
være noget smartere at skrive "Der kommer ikke hvide kanter, men...".

> Os der har købt digitalkameraer har vel alle på en eller anden måde
> lagt vægt på og om ikke andet betalt dyrt for de sidste pixels,
> hvorfor der ikke er nogen rimelighed i at de bare skal klippes væk,

Jeg har faktisk ikke set nogen danske steder der benyttede denne
løsning, men jeg kan udlede fra nogen amerikanske nyhedsgrupper at
metoden har en vis udbredelse derovre. Nogen der ved hvem der gør det
på den måde herhjemme?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-01-04 10:24

On 2004-01-03, Henrik Hansen <henrik.hhansen@get2net.dk> wrote:
> [...]
> Digitalshoppen leverer tilsyneladende i det rigtige format. Jeg efterlyser
> stadig en løsning eller en fornuftig forklaring.

Jeg er ved at nå dertil i mine fotografiske evner at jeg er begyndt
at efterbehandle billeder på computeren, lave bedre billedkomposition,
rette op på evt fejl etc.

Og når man nu alligevel er der, så er der ikke noget problem i om
man klipper til 4:3, 16:9 eller 2:3.

Hvis det blev lavet rigtigt, så bestilte man bare den størrelse
man ville have (eksempelvis 8x20 panorama), betalte per cm^2,
og fik sit "skæve" billede.