Fondue
Fra : My

Dato : 29-12-03 09:32

Vi skal nytårsaften have fondue. Jeg har ikke prøvet det før og kunne
godt bruge lidt ideer til hvad man kan lave. Jeg tror nok det er olie vi
skal stege i.

Vi har tænkt os at stege oksekød, kalkun eller kylling og
coktailpølser. Så er det vel egentlig kød nok??

Hvad kan man ellers stege deri? Jeg regner med vi skal have salat og
hjemmebagte flutes som tilbrhør, men andre gode forslag modtages gerne :0)

Godt nytår til jer alle sammen
MY

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 29-12-03 12:45

Mon, 29 Dec 2003 09:32:24 +0100, skrev "My" <my@nomail> i
dk.kultur.mad+drikke:

> Hvad kan man ellers stege deri? Jeg regner med vi skal have salat og
>hjemmebagte flutes som tilbrhør, men andre gode forslag modtages gerne :0)

Vi får altid fondue nytårsaften (olie-fondue) hvor vi som regel har
noget fersk og noget marineret kød - gerne svinemørbrad, som i vore
dage kan fås til næsten ingen penge, (se opskriften på marinaden
nedenfor), cocktailpølser i baconsvøb, hele champignoner, små løg delt
i kvarte, peberfrugter i forskellige farver skåret i tern på 2 x 2 cm.

"Dyppelsen" til består af creme fraiche el. syrnet fløde rørt med
friskpresset hvidløg og herefter smagt til i en rød (chiliketchup,
paprika og evt. lidt Tabasco) og en gul (karry og lidt ravigottesauce)
udgave.

Og så plejer vi at få nogle bagekartofler til - enten bagt hele
eller halverede (med skræl på) og penslet med smør/olie +
hvidløg/krydderier.

Denne marinade er god til både svinekød og fjerkræ.
   1 dl kinesisk soya
   1 dl vindruekerneolie
   1/2 finthakket løg
   2 fed knust hvidløg
Kødet skal ligge i marinaden i mindst 1 time, men gerne 4-6 timer.

Hos mine svigerforældre har jeg lært et trick med at placere en
kagetallerken med et sammenfoldet stykke køkkenrulle mellem
fonduegryden og hver person. Så kommer de færdigstegte ting en kort
tur herover til fedtafdrypning - så bliver det en knap så fed
oplevelse at få olie-fondue !!

--
mvh Gitte Sørensen

Nyt forum for gigt-ramte og deres pårørende:
http://forum.gobs.dk

Fra : Mogens

Dato : 30-12-03 00:01

> [...]
>
> Hvad kan man ellers stege deri? Jeg regner med vi skal have salat og
> hjemmebagte flutes som tilbrhør, men andre gode forslag modtages gerne :0)

Hej
Vi skal også have fondue. Ungerne elsker det. Og vi er ikke bange for olien,
det er ikke fondue 1 gang årligt, vi bliver fede af.

Vi skal, som vi plejer, have:

Tern af oksefilet, svinemørbrad og lammemørbrad (det bliver rigtig gode og 3
stk kan købes i den lokale Kvickly for kr. 24)
Cocktailpølser, champion og bacon til at svøbe omkring.

Tilbehøret bliver salatbord/fad med salat, tomat, agurk, majs, feta, oliven,
soltørret tomat, ristede brødtern, rødløg, syltede hvidløg, squash,
peberfrugt, syltet chilli, pinjekerner og champion. Hertil en vinagrette
dressing.

Masser af flutes med kryddersmør.

Alm. chips og tortillachips.

Bagte kartoffelskiver (kartoffelskiver vendt i ½ smør og ½ olivenolie, en
sjat basamico, lidt honning, salt og peber og bagt i ovnen ved ca. 200 gr)

Og så selvfølgelig dipperne. Jeg laver:

Parmesan. ½ creme fraice + ½ fintreven parmesan (riv den selv, den der købes
færdigrevet er uegnet til menneskeføde)
Rød. Creme fraice rørt op med lidt ketchup, sød chillisauce, lidt paprika og
finthakket rød peber.
Guagomole (staves nok ikke helt sådan). Most avocado rørt op med lidt
finthakket løg, presset hvidløg, creme fraice, hakket tomat, finthakket rød
peber, spidskommen, koriander og limesaft.
Taziki. Afdryppet yougurt med drænet groftrevet agurkekød smagt til med
hvidløg, mynte og persille.
Salsa. Hakket tomat kørt sammen i en gryde med lidt olie, hvidløg, løg,
koriander, spidskommen, oregano, chilli, limesaft og sukker.
Purløg, Creme fraice smagt til med sennep og masser af purløg.

Alle dipperne skal selvfølgelig smages til med salt og peber.

Der er meget at vælge imellem, og vi skal have både forret og dessert, så
det er et spørgsmål om at lave små portioner af det hele. Vi har forresten
også ofte lavet kødboller som vi har kogt i olien. Hakket oksekød med løg,
hvidløg, chilli, barbequesauce, persille, oregano samlet med et æg. Ungerne
er ret vilde med kødbollerne.

mvh
Mogens