Ny cirkulationspumpe: UPS 25-40 eller UPS ~
Fra : Joergen Bech

Dato : 28-12-03 21:10

Jeg skal i gang med at sætte termostater op overalt i huset og
har overvejet at udskifte min cirkulationspumpe nu da jeg alligevel
er ved at pille ved installationerne.

Der er p.t. tale om en Grundfos UPS 15-35x20 på et gasfyr fra 1985.
(I et et-plans hus på 115m2 med 8 radiatorer.)
Den kommer af og til med en lavfrekvent hyletone og har vist en del
år på bagen, så jeg kan vist ligeså godt få den udskiftet. Også pga.
strømforbruget.

Men med hvad?

1) Kan jeg blot udskifte den med en Alpha+? Og kan det betale sig?

2) Hvad jeg vel egentlig ønsker at vide er: Lever Alpha+ op til
markedsføringen mht. lav støj, lavt energiforbrug, etc? Er de stabile
nok, eller gør al den automatik at de har nogle børnesygdomme man
skal være opmærksom på? Eller er det for tidligt at sige noget om,
givet produktets korte tid på markedet?
En Alpha+ koster ca. det dobbelte af en 25-40'er, men mon ikke
pengene er sparet over strømmen i løbet af få år?

3) Erfaringer med Alpha+?

4) Nogen der kan forklare mig hvad "15-35x20 Model B No. D317"
betyder? Grundfos.com har en produktdatabase man kan søge i,
men det gælder vist ikke deres gamle produkter? Eller bruger jeg
det forkert?

TIA,

JB

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-12-03 22:17

"Joergen Bech" <jbech@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er ved at pille ved installationerne.
>
> Der er p.t. tale om en Grundfos UPS 15-35x20 på et gasfyr fra 1985.

Hvilket mærke og model gasfyr er det??? Hvis det ikke er en blok kedel, får
du problemer.

> [...]
>
> 2) Hvad jeg vel egentlig ønsker at vide er: Lever Alpha+ op til
> markedsføringen mht. lav støj, lavt energiforbrug, etc? Er de stabile

Ja.

Fra : Joergen Bech

Dato : 29-12-03 12:41

>Hvilket mærke og model gasfyr er det??? Hvis det ikke er en blok kedel, får
>du problemer.

Fandt nogle papirer hvor der står "HS Tarm, Block Gas 14". På kedlen
står der 1983, men i papirerne står der "Opstart 16. August 1985".
Gammel sag. Stort monstrum. Men en ny kedel koster jo også penge,
så skulle jeg udskifte denne skulle det også gerne udmønte sig i en
mærkbar årlig besparelse.

Så indtil videre er det min hensigt at lappe på det gamle system.

Mvh

JB

Fra : Kode ind

Dato : 28-12-03 22:41

> 1) Kan jeg blot udskifte den med en Alpha+? Og kan det betale sig?

Du kan blot udskifte den gl. Fittings skulle passe - men elelrs kan man køb
et unionssæt. Merprisen for Alpha+ skulle (alt andet lige) tjene sig ind
over 4-5 år.

> [...]
> En Alpha+ koster ca. det dobbelte af en 25-40'er, men mon ikke
> pengene er sparet over strømmen i løbet af få år?

Har selv installeret en Alpha+ i mit gulvvarmesystem. Den er helt lydløs og
kan trinløst indstilles til pumpetryk. Kanon god pumpe i forhold til den
tidlegere (som jeg udskiftede p.g.a. larm). Jeg har ingen problemer haft
what so ever!

> 3) Erfaringer med Alpha+?

Jeps! Gode!

> [...]
> betyder? Grundfos.com har en produktdatabase man kan søge i,
> men det gælder vist ikke deres gamle produkter? Eller bruger jeg

Købte min hos http://www.vvs-grossisten.dk/ Her er god service - og billige
priser. Spørg her!

/Thomas

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 28-12-03 23:26

"Joergen Bech" <jbech@post1.tele.dk> wrote in message

> 3) Erfaringer med Alpha+?

Jeg har en Alpha kørende, og den kører fint og lydløst.
Men en bekendt der har været ingeniør hos Grundfoss oplyser at man ikke skal
købe Alpha'en for at spare strøm.
Når pumpen regulerer ned for tryk, falder dens virkningsgrad også, hvorved
strømbesparelsen bliver forsvindende...

--
Erik Rudbeck
Swap mail address before replying