Arbejdsværelse i kælder
Fra : Marianne

Dato : 27-12-03 22:08

Hej

Jeg skal til at lave arbejdsværelse i vores kælder. Kælderen er så vidt jeg
ved fugtmæssigt OK (kan man i øvrigt MÅLE det), med alm. uisoleret
cementgulv, en masse asbestindpakkede varmerør og kalkede vægge + loft.

Som udgangspunkt ønsker vi ikke at grave noget ud. Hvis det kan undgås.

Jeg regner med at skulle isolere gulvet med ??, men eksisterer der ikke
nogle plader med en passende skal på, hvorpå man kan sætte fliser eller træ?

Der skal helst være gulvvarme direkte under gulvbelægningen. Rimeligvis en
el-model, med en form for tids- og temperaturstyring.

De asbestisolerede rør bliver, hvor de er.

Væggene males med passende maling. Evt. sættes væv eller andet på.

Jeg vil meget gerne høre andres erfaringer med at gøre kælderen 'beboelig'.

mvh
marianne

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-03 00:10

Jeg limede en gang korkfliser på et uisoleret gulv - det var pænt i
meget,meget kort tid.
Der er altid en lille smule fugtoptrængning gennem et uisoleret gulv (eller
er det kondens?). Resultatet var at korkfliserne bulede op mange steder, og
ikke kunne limes fast igen. Selv den dyreste/stærkeste kontaktlim kunne ikke
holde fliserne plant på gulvet.
De endte med at blive erstattet med et vinylgulv der blev lagt løst på.

Hvis jeg igen skulle komme ud for at lægge gulvbelægning på et uisoleret
gulv, ville jeg lægge det flydende, og med mulighed for at afdampe hele
kanten rundt.

mvh Ole

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-12-03 23:19

"Marianne" <ng@lundbak.dk> skrev

> [...]
> cementgulv, en masse asbestindpakkede varmerør og kalkede vægge + loft.
>
> Væggene males med passende maling. Evt. sættes væv eller andet på.

Hvis væggene er kalkede, skal der en grundig afrensning til, inden du kan
gøre dig håb om, at maling eller væv kan hænge fast i væggen. Af hensyn til
eventuel ikke-synlig fugt i ydermuren (soklen), skal du vælge en maling, der
kan ånde.

Ha' et godt nytår

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : //zigge

Dato : 28-12-03 03:43

"Marianne" <ng@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved fugtmæssigt OK (kan man i øvrigt MÅLE det), med alm. uisoleret
> cementgulv, en masse asbestindpakkede varmerør og kalkede vægge + loft.

Det kan måles, men en måling er ikke meget værd da fugtigheden svinger fra
år til år og årstiden...

> [...]
>
> Der skal helst være gulvvarme direkte under gulvbelægningen. Rimeligvis en
> el-model, med en form for tids- og temperaturstyring.

Kældergulvet kan sagtens virke tørt uden at være det. Derfor vil jeg
anbefale at i beklæder det med en membran før det øvrige gulv lægges.
I kan så isolere med f.eks. 150mm gulvbats og lægge et flydende gulv over
med elvarme.

> De asbestisolerede rør bliver, hvor de er.

God ide

> Væggene males med passende maling. Evt. sættes væv eller andet på.

For at undgå kondensproblemer vil jeg anbefale at der sættes et skelet op
med isolering og dampspærre, såfremt væggene er uisolerede. Er de isolerede
vil der kunne males eller klæbes filt op på membranen.

Mvh
//zigge

Fra : Marianne

Dato : 28-12-03 17:40

> [...]
> anbefale at i beklæder det med en membran før det øvrige gulv lægges.
> I kan så isolere med f.eks. 150mm gulvbats og lægge et flydende gulv over

Ja, det er jeg også nået frem til. Er 'gulvbats' andet end alm. bats? Kan
man få noget særligt isolerende isolering - 150 mm er meget i et lavtloftet
rum.

> [...]
isolerede
> vil der kunne males eller klæbes filt op på membranen.

Det er de (uisolerede). Giver det mening at lade 1 stort rum isolere med
dampspærre i væg og gulv og lade naborummet være usoleret ? Naborummet er
nemlig værksted m. indgang til krybekælder, fjernvarmeunit og 1 mill. rør,
så at isolere dér vil næsten være umuligt. Kan jeg m.a.o. lave en isoleret
'cigarkasse' i eet af kælderrummene?

mvh
Marianne

Fra : //zigge

Dato : 28-12-03 18:09

> Ja, det er jeg også nået frem til. Er 'gulvbats' andet end alm. bats? Kan
> man få noget særligt isolerende isolering - 150 mm er meget i et
lavtloftet
> rum.

Det kan man godt - men det har i ikke råd til
Alt almindelig isolering er baseret på at man indespærre luft så det er
stillestående. Det gælder så om at bruge et materiale til indespærringen der
er meget lidt varmeledende. Men der er reelt ikke den store forskel på
isoleringsevnen imellem de forskellige tilgængelige løsninger, f.eks.
glasuld, rockuld og flamingo.

Gulvbats er en lidt mere kompakt isolering der er stabil nok til at man kan
lægge en finer eller spånplade over det uden at det komprimeres. Hvis det er
vigtigere at have loftshøjde end isolering kan gulvbats fås helt ned i 20mm,
men jeg vil nu sige at der skal mindst 50mm på før det er umagen værd.
Man kan også få isolerende filtfliser til at lægge under gulvtæpper mm. men
de har en begrænset isolering...

> [...]
> så at isolere dér vil næsten være umuligt. Kan jeg m.a.o. lave en isoleret

Ja selvfølgeligt kan du det. Også med held. Det er endda ikke nødvendigt med
ret meget "dør" ud til det uisolerede område. Cirkulationen gennem en
døråbning er minimal, så selv et simpelt forhæng vil være nok til at holde
på varmen.

Mvh
//zigge

Fra : Marianne

Dato : 28-12-03 23:28

> [...]
> men jeg vil nu sige at der skal mindst 50mm på før det er umagen værd.
> Man kan også få isolerende filtfliser til at lægge under gulvtæpper mm.

OK - dvs. min. 50 mm isolering, men helst 150 mm.

Kan man lægge såvel klinker som trægulv på gulvbats? Jeg havde nok tænkt mig
at lægge strøer og så isolere imellem, men jeg forstår dig som at gulvet
skal direkte OVENPÅ gulvbats'ene ??

Ved du - hvis jeg nu gerne vil have gulvvarme (el) - kan et trægulv godt
ligge direkte ovenpå sådan noget?

Hvem producerer disse 'gulvbats'?

Findes der i ørvigt ikke nogle bøger, der beskriver, hvordan man laver denne
type arbejder?

På forhånd tak

mvh
Marianne

Fra : //zigge

Dato : 28-12-03 23:53

> [...]
mig
> at lægge strøer og så isolere imellem, men jeg forstår dig som at gulvet

Ikke direkte. Du bliver nød til at have en plade på for at give en hård
overflade at lægge beklædningen på. Evt. en gulvfiner. Herpå kan du så klæbe
gulvvarmenet og klinker eller andet.
Men pladerne lægges "løst" ovenpå, de limes blot sammen kant mod kant så de
danner en hel flade på gulvet. Hvis underlaget under isoleringen er plant er
det meget hurtigt at lave.

> Ved du - hvis jeg nu gerne vil have gulvvarme (el) - kan et trægulv godt
> ligge direkte ovenpå sådan noget?

Ja. Det kræver bare at varmen styres rigtigt. Det må ikke blive over 29
grader - gulvet altså.

> Hvem producerer disse 'gulvbats'?

Både Rockwoll og Glasuld laver gulvbats.

> Findes der i ørvigt ikke nogle bøger, der beskriver, hvordan man laver
denne
> type arbejder?

Sikkert, jeg har stået i lære

Mvh
//zigge

Fra : Jens Juul

Dato : 29-12-03 11:53

>Jeg skal til at lave arbejdsværelse i vores kælder. Kælderen er så vidt
>jeg
>ved fugtmæssigt OK
..

Vær opmærksom på at en uopvarmet kælder kan virke/være tør selv om
vægge/gulv indeholder fugt. Dette kan ændres ved opvarmning/affugtning
idet fugten i murværket så fordamper indad og det kan starte en proces
hvor murværket trækker yderligere fugt ind fra jorden, med ny fordampning
til følge etc, etc.

Mvh Jens

Fra : Marianne

Dato : 29-12-03 19:50

> [...]
> idet fugten i murværket så fordamper indad og det kan starte en proces
> hvor murværket trækker yderligere fugt ind fra jorden, med ny fordampning

Tak skæbne! Det lyde som noget med en kondenspunkt, der kan ligge uheldigt.
Hvad gør man så? Er dampspærre indvendigt tilstrækkeligt, så (det er det vel
ikke) eller argumenterer du for, at man skal isolere kælderen udvendigt fra?

mvh
marianne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-12-03 01:26

> [...]
vel
> ikke) eller argumenterer du for, at man skal isolere kælderen udvendigt

Omfangsdræn, hedder det med et fint ord. Det kan oversættes til: Masser af
hårdt arbejde med at grave en rende langs soklen og læge drænrør ned til at
føre vand væk fra soklen.

Renden (og drænrøret) skal ned i frostfri dybde. Surt show.

Ha' et godt nytår

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : //zigge

Dato : 30-12-03 07:08

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> føre vand væk fra soklen.
>
> Renden (og drænrøret) skal ned i frostfri dybde. Surt show.

Det var den membran jeg snakkede om før, det er en kraftgi butylgummi man
klæber op indvendigt på kældervæggen så man undgår fugten.

Mvh
//zigge

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-12-03 10:47

//zigge wrote:

> Det var den membran jeg snakkede om før, det er en kraftgi butylgummi
> man klæber op indvendigt på kældervæggen så man undgår fugten.

Opsætter man en membran indvendigt, undgår man ikke fugten - den ophobes
i væggen.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : //zigge

Dato : 30-12-03 11:14

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Opsætter man en membran indvendigt, undgår man ikke fugten - den ophobes
> i væggen.

Og?

Mvh
//zigge

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-12-03 14:17

//zigge wrote:
> "Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Og?

- væggen ødelægges.

I en uisoleret kældervæg sker der hele tiden en fugttransport udefra og
ind. Fra den indvendige vægflade sker transporten ved fordampning hvis
kælderen ikke er for kold.

Skal man hindre denne fugttransport uden at væggen ødelægges, skal man
hindre fugtens indtrængen udefra, dvs. omfangsdræn, udvendig fugtmembran
og udvendig isolering.

Fra : Ann

Dato : 30-12-03 15:34

> [...]
>
> Skal man hindre denne fugttransport uden at væggen ødelægges, skal man
> hindre fugtens indtrængen udefra, dvs. omfangsdræn, udvendig fugtmembran

Hej Erik

Fuldstændig enig med dig. Vi har netop fået lavet omfangsdræn pga. fugt i
kælder. Alle fagmænd sagde, det var den eneste rigtige måde at gøre det på.

mvh
Ann

Fra : //zigge

Dato : 30-12-03 16:28

> [...]

> Skal man hindre denne fugttransport uden at væggen ødelægges, skal man
> hindre fugtens indtrængen udefra, dvs. omfangsdræn, udvendig fugtmembran

Ok. Der sker jo hele tiden noget inden for byggeriet - heldigvis. Jeg har
dog set en del kældre lavet med indvendig membran fungere udemærket og uden
at det gav fugtskader på sokkel og mure.

Mvh
//zigge

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-12-03 00:15

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev

> [...]
uden
> at det gav fugtskader på sokkel og mure.

En godt fugtmættet sokkel fungerer fint, indtil der kommer en vinter med 10
frostgrader eller mere i en længere periode. Da vil fugten i soklen fryse.
Vand, der fryser, udvider sig - soklen sprænges.

Derfor skal fugten hindres i at trænge ind i soklen udefra - ikke hindres i
at fordampe på indersiden.

Ha' et godt nytår

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Juul

Dato : 30-12-03 11:18

> [...]
>vel
>ikke) eller argumenterer du for, at man skal isolere kælderen udvendigt

Hej igen

Tjah jeg ved faktisk ikke hvad du skal gøre (om noget). Jeg har bare selv
haft ualmindeligt dårlige erfaringer med en kælder der blev affugtet. Vi
købte en stuelejlighed der var et gammelt lager som var bygget om til
bolig. Her havde andelsforeningen sat affugtningsanlæg op i kælderen under
lejligheden og lejligheden blev varmet op da vi flyttede ind som de
første. Der gik 10 dage så sad der fugtskjolder på væggene i lejligheden
helt op i 2 meters højde. En hidkaldt synsmand fra teknologisk institut
lavede en rapport der konkluderede at man ved affugtningsanlæg i kælderen
reelt bare sugede grundvand ind (som når man vrider en svamp) og med
opvarmning af det tidligere lager ovenover havde startet en proces med
kapilær sugning hvor vandet fordampede ud her. Eneste løsning var at banke
stålplader ind i fundamentet i jordhøjde og/eller lave
omfangsdræn...................... vi lod handlen gå tilbage istedet )

Helt så slemt behøves det jo ikke at gå, der er jo masser der bruger deres
kælderre til gildesale osv. Men det er vel også noget med grundvandsspejl
osv. Men det skulle være en klassiker når man skifter anvendelse af
kælderrum mv med opvarmning og affugtning.

Mvh Jens

Fra : Marianne

Dato : 30-12-03 20:11

Tak for alle kommentarer.

Jeg kan forstå, at jeg hellere må inkludere lidt gravning og et omfangsdræn
i projektet. Jeg har *masser* af papirer i mit arbejdsværelse, og de skal
helst ikke blive fugtige.

Mon ikke man kan betale sig fra sliddet? Hvem kontakter man - en kloakmester
eller en murer måske? Er der nogen ide om prisen.

mvh
marianne

Fra : Ann

Dato : 30-12-03 20:42

> [...]
kloakmester
> eller en murer måske? Er der nogen ide om prisen.

hej Marianne

Vi har som tidligere nævnt netop fået lavet dræn på to sider af huset, i alt
ca. 15 meter. Det kostede ca. 60.000 - det skal dog lige nævnes, at der på
den ene side skulle graves 2,5 meter ned og vi samtidig fik etableret en ny
brønd samt 100 mm isolering på udvendig side. Så prisen varierer en del, alt
efter hvad der skal laves

Hvis der skal graves dybt, vil jeg bestemt anbefale dig at få en aut.
kloakmester ud. Du skriver ikke hvor du bor, vi bor i Århus og havde en
bygningskonstruktør til at lave udbudsmateriale samt føre tilsyn (vi skulle
have lavet en del andre ting også). Men ikke særlig betryggende var der 3
tilbud ud af 4 indhentede, som han forkastede pga. den måde kloakmestrene
ville udføre arbejdet på - specielt skal man være opmærksom på de mange
forbehold de kan finde på at tage i deres tilbud.

mvh
Ann