God og nem forret ???
Fra : Jan

Dato : 26-12-03 22:22

Hejsa

Er der nogen der har forslag til en god og nem forret til nytårsaften.
Vi skal kun være 3 personer voksne så det behøver ikke være noget helt
vildt.
Der er også 3 børn på 2, 3 og 6 år - nogle forslag til en forret til dem ???

Jan

Fra : Emil

Dato : 27-12-03 00:21

Jan skrev:

> [...]
>vildt.
>Der er også 3 børn på 2, 3 og 6 år - nogle forslag til en forret til dem ???

Hej Jan

Min favorit er
<http://www.arla.dk/appl/HJ/HJ200ADK/HJ200D01.NSF/O/EFBA15609F083606C1256D83003B86D2>

Men lav nu ikke alt for meget, for det går meget nemt hen og
bliver en hovedret. Både småbørn og voksne elsker denne ret.

Torsken kan erstattes af anden fisk, og som krydderi kan særligt
esdragon anbefales i stedet for bearnaiseessens.
Husk dog at servere rigeligt med de bitre karse-spirer for de
voksne, da det giver en fin modvægt til "flødesmagen" i retten.

De småbørn jeg kender, vil helst undgå kaviar og karse. Men de
vil gerne have grøn peberfrugt samt det øvrige som indgår i
retten.

Det kan næppe blive bedre.

m.v.h. Emil

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 27-12-03 02:43

Synes forret til en julefrokerst er noget bavl, jeg skider højt og helligt
på om det er jule, efterår, forår eller sommer frokerst.

Rejer er sagen, alle kan lide rejer, og en rigtig lækkker rejecoktail med
det hele er sagen, de flotte glas(hvis ikke du har råd, har jeg personligt
ikke.. skaffer du på genbrugspladsen) og så er der ellers serveret en flot
coktail medstående af: Et stort salat blad, rejer, maoynasie, frisk karse og
friskpresset citron, samt til sidst lige inden servering skæres en citron i
skiver og sættes på glaset kant som pynt/ hvis deltager ønsker mere
citronsaft over sin ret

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 27-12-03 16:15

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vildt.
> Der er også 3 børn på 2, 3 og 6 år - nogle forslag til en forret til dem

Hej Jan,

Jeg kan tilslutte mig Emils foreslag om torskeretten, den er rigtig god.
Men når det er sagt, så vil jeg lige sige, at den hverken er billig, nem
eller let.
Jeg foretrækker den som frokostret eller som en let sommerret (hovedmåltid).
Hvis du vil ha' noget både børn og voksne kan spise, og som ikke mætter, men
er hyggeligt, vil jeg forslå nachos:

Tacoschips
En mild købe chilisalza (Hvis du vil ha' en hjemmelavet opskrift så giv
lyd
Mozarelle ost (revet)
Friske eller frosne jalapenõ-ringe

Chips kommes i et ildfast fad. (Ikke for tykt lag) Salza "dryppes" over ca.
fire spsk. pr. pose chips.
Osten (200 g. pr. pose chips) drysses over og jalapenõ fordelse til sidst.
Retten bages i ovnen i 10 minutter ved 190 grader eller til osten bliver let
gylden.
Serveres straks og spises med fingrene, det er hyggeligst.

God appetit og godt nytår....

Mvh. Renate

Fra : Emil

Dato : 27-12-03 22:35

Renate Jacobsen skrev:

>Jeg kan tilslutte mig Emils foreslag om torskeretten, den er rigtig god.
>Men når det er sagt, så vil jeg lige sige, at den hverken er billig, nem
>eller let.

Aj, Renate altså!

Du fik mig lige til at kigge på mit eget link. Du har ret, det er
sgu en (alt for) fed opskrift. Det kan blive meget mere lækkert,
lettere og billigere. Jeg har kun brugt opskriften som
inspiration, for når lejlighed byder sig, kreérer jeg en ny
version - såén lidt efter hvad der findes i køleskabet.

Grund-idéen i opskriften er den neutrale torskefisk (torsk, sej,
fladfisk o.m.a.), det surt/sødt tilsmagte mælkeprodukt med smag
(sennep, Fransk esdragon), det bitre tilbehør (karse), det salte
tilbehør (kaviar) samt det kendte, neutrale og farverige (æg &
rejer).
Hertil kommer så flødeskumselskerne (ikke mig!).

Min egen version lyder:
Kog en fisk i få minutter i vand med havsalt, laurbærblade og hel
sort peber, til benene slipper kødet. Brug evt. de frosne fileér
fra supermarkedet. Lad det afkøle i kogevandet, gerne til dagen
after.

Creme Fræse (0,5%) tilsmages med sød sennep, evt. lidt sukker,
esdragoneddike (eller bernaice-essens) og intet andet.
Flødeskummet kan sagtens undværes, men en smule giver dog en lidt
bedre konsistens.
Læg et tyndt lag af denne sovs på det kolde serveringsfad. Fordel
den afdryppede fisk herover.
Et lag af kogte, tynde skiver løg kan oså med fordel bruges her.
Fordel resten af sovsen herover.

Pynt farverigt med karse (og/eller peberfrugter), kaviar (eller
meget tynde skiver kryddersild), rejer (eller tomatskiver uden
skind) og smilende æg i ottendedele (eller tynde skiver af kogte
kartofler eller rødbeder).
Find selv på mere. Salatblade, tynde skiver blegselleri og lign.
er også fint. Jeg har været udsat for skiver af friske annanas og
mandarinbåde som pynt - det smagte udmærket og var passende.

Har du god tid, vil tørrede, meget fint snittet rødkål (eller
anden kål) gøre sig fint som pynt og smagsgiver.

Det er kun når det er første gang jeg bruger en (for mig) helt ny
opskrift, at jeg følger den nogenlunde. Det sjove ved
madlavningen er variationen. Og netop her er der frit valg på
alle hylder. Bemærk min brug af ordet "eller".

Nu håber jeg du vil tilstå, at det *kan* gøres billigt, let, nemt
og elegant. Valgene er dine.

Godt nyt år og
m.v.h. Emil