mos på fliser
Fra : Kai Mårsted

Dato : 26-12-03 14:42

Vores fliser har kun ligget i ca. 3 år og nu begynder de nogle steder at
blive grønne i fugerne. Vi fjerner det værdste med en ukrudt/mos fjerner,
men der dannes hele tiden nye områder med grønt.
Vi har vandet med "Pindstrup Ude-Rens", men det er somom det blot er blevet
værre. Måske de er kommet til at hælde gødning på dunken istedet for
rensemiddel )

Håber at en eller anden har et godt råd (der virker).

Mvh Kai

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-12-03 15:01

On Fri, 26 Dec 2003 14:41:44 +0100, "Kai Mårsted" <kem@ishoejby.invalid>
wrote:

> [...]
>rensemiddel )
>
>Håber at en eller anden har et godt råd (der virker).

Desværre ikke noget godt råd, direkte i hvert fald, men:

Ligger fliserne i meget skygge? Der hvor der dannes flest alger og mos
er der hvor fliserne er mest fugtige - det er tydeligt på vores terasse
mod nord at helt op ad huset bliver de ret hurtigt grønne - simpelthen
fordi fliserne næsten altid er fugtige, kun om sommeren når de at tørre
rigtigt.

Der er så også forskel på fliser - nogle suger mere vand end andre, og
det er klart at jo mere vand de suger, jo lettere vil mos og alger have
ved at trives.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-03 15:22

"Kai Mårsted" <kem@ishoejby.invalid> skrev i en meddelelse

> Håber at en eller anden har et godt råd (der virker).

Har ikke prøvet det på fliser, men på hegn og en mur. Klorin plejer , at
være en billig og effektiv måde, at rense alger ( og evt. også mos ) væk.
Det er da et forsøg værd.
Jeg prøvede en gang noget algefjerner til vores hegn, men det duede
overhovedet ikke. Klorin renser det, til gengæld med det samme.

Hæld en god slat klorin og noget vand, sammen i en spand. Hæld det over
fliserne og giv det hele, en ordentlig skrubbetur med en gulvskrubbe.
Derefter evt. noget rent vand eller bare lad regnvejret, skylle efter for
dig.
Jeg vil tro, at det kan tage mosen i fugerne...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-12-03 16:14

Kai Mårsted wrote:
> [...]
> istedet for rensemiddel )
>
> Håber at en eller anden har et godt råd (der virker).

Der skal to ting til for at mos og alger kan trives: Fugt og Lys.
Fjern den ene og algerne dør.
Vi kender det allesammen. En blomsterkrukke har stået på den
algeplettede terasse hele sommeren. Når vi flytter krukken ind for
vinteren, er fliserne rene og algefri.

Og nu til rådet.
Dæk fliserne med 1 cm sand og lad det ligge til foråret. Når du om et
par måneder fejer sandet sammen, er fliserne alge og mosfri :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Exit

Dato : 27-12-03 11:22

Her er måden at slippe af med mos
200 g kausisk soda til 10 liter vand kan dog laves stærkere ( men pas på )
SODA SKAL I VANDET og ikke omvendt Man kan risikere at hele lortet ryger i
luften.
når du så har denne blanding vasker du dine fliser med en gulvskrubbe og lad
det virke i en time skyl efter med vand
et plus til dette er at mosen ikke kommer tilbage i et år der kommer heller
ikke ukrudt
og det skader ikke miljøet da det ikke er giftigt det skaber et basisk miljø
..

Fra : Peter Andersen

Dato : 28-12-03 18:29

Hejsa
Jeg har tidliger brugt klorin med held, såvidt jeg kan se er meget af
alge-rens man kan købe spild af penge da det primært er klorin man køber til
over pris

Peter