Er mine Global fake?
Fra : Martin Jeppesen

Dato : 25-12-03 20:28

Hej.

Her til juleaften fik jeg 7 Global knive, og det synes jeg virker lidt
voldsomt fra den samme person! Min første tanke er, om de er ægte.

Så er der nogen der har erfaring for, hvordan man kan se forskel på ægte
og fake Global knive?

På forhånd tak og god jul=)

Martin

Fra : Basil of Fawlty Towe~

Dato : 25-12-03 22:29

Selvom det ikke helt er det du spurgte om, vil jeg alligevel skrive det.
Det lyder af mange knive fra en person. Der er en eller anden butik der lige
har haft et kanon tilbud på netop global knive.
Alle global knive kommer med et lille katalog over alle deres modeller.

"Martin Jeppesen" <d_e_l_e_t_e_maj@heko_t_h_i_s.dk> skrev i en
meddelelse news:pan.2003.12.25.19.28.14.198219@heko_t_h_i_s.dk

Fra : Flemming Kold

Dato : 25-12-03 22:42

Hej.

Jeg er selv ejer at 100% originale Global knive. Og i lang tid troede jeg
ikke, at der var "fake ones"

Men, så fortalte en af mine veninder, at hun i en af de lansdækkende
isenkram kæder, havde købt (Kan ikke huske det præcise antal) 8 - 10 knive +
et strygestål, for omkring 1700,-. Jeg var meget forundret, da jeg ved, at
bare mit strygestål koster godt 1000,-.

Da jeg så for nogen tid siden, besøgte den pågældende veninde, fik jeg jo
muligheden, for at studerer hendes knive nærmere. De var pakket ind i en
Global kniv holder af stof, som jeg faktisk tror var ægte. Men, det er vel
også lidt nemmere at efterligne stof, frem for knive.

Fake, fake og atter fake.

1. Det sorte prikker der er på håndtaget, var mindre og ikke specielt godt
malet. Nogle af fordybningerne var der slet ikke maling i.

2. Finnish'et var elendig. Der var kanter, istedet for afrundede buer. Meget
markant på den lille pillekniv (GSF - 15). På omtalte pillekniv var buen,
mellem skaft og klinge overhovdet ikke slebet rund.

3. Global logoet på kniven, ligner meget, men der er en megt lille forskel i
B'et. Kan desværre ikke huske om "hullerne" i B'et var større eller mindre,
eller om det var en federe type, det var skrevet med. (Veninden havde også
en original kniv, vi smalignede med)

4. Strygestålet lignede noget med en meget dårlig overfladebehandling. En
slags lak eller ligende. Nogle af de små riller, der går på langs af stålet,
var fyldt med slagger.

5. Der var slibe-spor, det tydelig viste, at der havde været
sandpapir/smergellerrede/en fil, på knivene. Det ses ikke på de originale.

Vil da håbe, at dine knive er ægte, for det er virkelig nogle gode knive.

Hilsen Flemming Kold, Global, original ejer.

Fra : Martin Jeppesen

Dato : 26-12-03 00:11

> Jeg er selv ejer at 100% originale Global knive. Og i lang tid troede jeg
> ikke, at der var "fake ones"

Jeg ønskede mig originale=)

> [...]
> et strygestål, for omkring 1700,-. Jeg var meget forundret, da jeg ved, at

Jeg fik 5 knive, 1 strygestål, 1 stegegaffel og taske. 1700kr for en
efterligning?

> [...]
> Global kniv holder af stof, som jeg faktisk tror var ægte. Men, det er vel
> også lidt nemmere at efterligne stof, frem for knive.

Den fik jeg også. Det tyder ikke godt.

> 1. Det sorte prikker der er på håndtaget, var mindre og ikke specielt godt
> malet. Nogle af fordybningerne var der slet ikke maling i.

Malingen er ganske vist i hulleren, men malingen går op
over hullerne på en klattende måde. Dog kan jeg ikke se nogen maling fejl
på GSF-15 kniven.

Måske er det indbildning, men jeg synes ikke hullerne ser runde ud. Måske
lidt sammentrykte. Er dine eksakt runde?

> 2. Finnish'et var elendig. Der var kanter, istedet for afrundede buer. Meget
> markant på den lille pillekniv (GSF - 15). På omtalte pillekniv var buen,
> mellem skaft og klinge overhovdet ikke slebet rund.

Hvis du holder din GSF-15, så du kigger lodret ned i det skarpe på bladet.
Er den så symetrisk i overgangen fra blad til skaft? Det er min bestemt
ikke!!!

> [...]
> eller om det var en federe type, det var skrevet med. (Veninden havde også

Den forskel kan jeg ikke finde, måske fordi alle mine er fake!?

> 4. Strygestålet lignede noget med en meget dårlig overfladebehandling. En
> slags lak eller ligende. Nogle af de små riller, der går på langs af stålet,
> var fyldt med slagger.

Hvis du holder dit under en lampe, kan du så se tilfældige huller mellem
rillerne? Det er der på mit.

Der er nogle ringe på enden af mit strygestå. De stammer helt sikkert fra
fabrikationen! Er der det på dit?

> 5. Der var slibe-spor, det tydelig viste, at der havde været
> sandpapir/smergellerrede/en fil, på knivene. Det ses ikke på de originale.

Altså der er lidt på GSF-15 kniven, men de er meget meget tynde, men jeg
har ikke en tilsvarende 100% original at sammenligne med. Men det ser
mærkeligt ud på en kniv til 239kr.

> Vil da håbe, at dine knive er ægte, for det er virkelig nogle gode knive.

Jeg er noget skeptisk med de malingklatter og den ikke symetriske GSF-15
kniv! Men jeg er glad for at få det bekraftet!!

Martin

Fra : -V-

Dato : 26-12-03 00:23

Martin Jeppesen wrote:
> Jeg fik 5 knive, 1 strygestål, 1 stegegaffel og taske. 1700kr for en
> efterligning?

For nu at ødelægge din illusion totalt, så kan du jo lige kaste et blik på
dette link (kopieret fra DBA):
http://makeashorterlink.com/?P2D3214E6

Hvor mange af de udbudte sæt tror du er ægte?

-V-

Fra : Emil

Dato : 26-12-03 01:35

-V- skrev:

>For nu at ødelægge din illusion totalt, så kan du jo lige kaste et blik på
>dette link (kopieret fra DBA):
>http://makeashorterlink.com/?P2D3214E6
>
>Hvor mange af de udbudte sæt tror du er ægte?

Det er egentligt bedøvende ligegyldigt om knivene er ægte eller
ej. Blærerøvseffekten er den samme.
Tilmed vil jeg *tro*, at efterligningerne er lavet af dårligere
stål, så de er meget skarpere og dermed bedre end originalerne.

Det største spørgsmål i denne sammenhæng er, om det er
hælervarer.

Ellers prøv at bruge knivene. Er de bedre end dine gamle, så er
det fint nok. Er du utilfreds med kvalliteten, så sælg dem i Den
blå Avis. De kan måske indbringe tilstrækkeligt til at købe et
ordentligt sæt knive.

m.v.h. Emil

Fra : Martin Jeppesen

Dato : 26-12-03 02:00

> [...]
> Tilmed vil jeg *tro*, at efterligningerne er lavet af dårligere
> stål, så de er meget skarpere og dermed bedre end originalerne.

Det forstår jeg ikke. Hvorfor giver dårligere stål en skarpere kniv?

> Det største spørgsmål i denne sammenhæng er, om det er
> hælervarer.

Det kunne man overveje, hvis de viser sig at være ægte.

> [...]
> det fint nok. Er du utilfreds med kvalliteten, så sælg dem i Den
> blå Avis. De kan måske indbringe tilstrækkeligt til at købe et

Jeg kan simpelhen ikke få mig selv til at sælge en kopi som original, som
de gør i Den Blå Avis.

Martin

Fra : Emil

Dato : 26-12-03 07:58

Martin Jeppesen skrev:

>Det forstår jeg ikke. Hvorfor giver dårligere stål en skarpere kniv?

Det er en hel videnskab at lave den bedste legering til
knivsblade, så det vil jeg ikke kaste mig ud i at forklare.
FI har begået pjece om knive, hvor der står lidt om emnet:
http://www.fi.dk/test/koekkengrej/kokkeknive.pdf/

Her er en god engelsksproget forklaring om knive og slibning:
<http://groups.google.com/groups?q=1&ic=1&selm=980plt%24l01%246%40web1.cup.hp.com>

m.v.h. Emil

Fra : Flemming Kold

Dato : 26-12-03 09:51

"Emil" <emilsen@ostbirk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Tilmed vil jeg *tro*, at efterligningerne er lavet af dårligere
> stål, så de er meget skarpere og dermed bedre end originalerne.

Blærerøvseffekten!!!!! Det er total gode knive. Jeg har den sq ikke for at
blære mig, men for at have nogle knive der holder, og som samtidig kan
skære.
Flemming Kold.

Fra : Nette

Dato : 26-12-03 10:03

"Flemming Kold" skrev i en meddelelse
> Blærerøvseffekten!!!!! Det er total gode knive. Jeg har den sq ikke for at
> blære mig, men for at have nogle knive der holder, og som samtidig kan
> skære.

Nåå, ja ok, skære, det kan de, men jeg har personligt overværet to ÆGTE
Globalknive, som blev anvendt rigtigt, men som alligvel knækkede ved
håndtaget.
Jeg er gået tilbage til de gode gamle arveknive med træhåndtag, og får den
jævnligt slebet op hos min far, som er "gammel skærsliber", eller hvad man
kalder sådan en, som gik af for kun fem år siden. DET er kram.

Nette

Fra : Emil

Dato : 26-12-03 21:59

Flemming Kold skrev:

>Blærerøvseffekten!!!!! Det er total gode knive. Jeg har den sq ikke for at
>blære mig, men for at have nogle knive der holder, og som samtidig kan
>skære.

Hej Flemming Kold

Som dit fremgår at linket til FI, er det virkeligt gode knive,
som enhver god håndværker vil have blandt de foretrukne.

Men der findes individer, som bruger dem som statussymboler.
Knivene bruges da kun ved "særlige lejligheder", og i hverdagens
kamp med maden bruges ufatteligt dårlige knive.

Det gamle arvegods i form af "jernknive" skærer uendeligt meget
bedre. De kan slibes så skarpe som skalpeller eller barberblade.
Men de kan ikke længere købes som nye.

Så selv om jeg er ved at fyre et par hundrede tusinde kroner af
på nyt køkken med hele svineriet af tilbehør, så vil jeg *ikke*
vælge Global-knivene. Håndtaget er ganske enkelt noget af en
skjult bakteriebombe med de mange huller.

Det kan man så have en eller anden mening om. Jeg foretrækker at
det er nemt at gøre tingene ordentligt rene. Her taber
Global-knivene (og efterligningerne) til under nulpunktet.

Men ellers er de gode knive.

m.v.h. Emil

Fra : Janni Jensen

Dato : 27-12-03 01:41

> Det gamle arvegods i form af "jernknive" skærer uendeligt meget
> bedre. De kan slibes så skarpe som skalpeller eller barberblade.
> Men de kan ikke længere købes som nye.

Det lyder som noget, man skal på loppemarked efter?

Har du et digital kamera, så du evt. kunne sende et billede af sådan en
sag ?:)

Knus,
Janni

Fra : Thomas Krogh

Dato : 27-12-03 20:03

"Emil" <emilsen@ostbirk.invalid> wrote in message

(...)
> [...]
> vælge Global-knivene. Håndtaget er ganske enkelt noget af en
> skjult bakteriebombe med de mange huller.

Bestem ikke mere end en jernkniv med træhåndtag. Tværtimod.

(...)
> Det kan man så have en eller anden mening om. Jeg foretrækker at
> det er nemt at gøre tingene ordentligt rene. Her taber
> Global-knivene (og efterligningerne) til under nulpunktet.

Au contraire. Mine Globalknive har overlevet alt hvad jeg har budt dem. Jeg
koger dem, jeg smider dem jævnligt i opvaskemaskinen (ja, det *må* man jo
ikke...), og bruger dem til hvadsomhelst. Men de får også konsekvent en tur
på strygestålet før brug. Ingen af mine andre knive har været synderligt
glade for at blive kogt - dem med træhåndtag tog det faktisk som en
fornærmelse...

(...)
> Men ellers er de gode knive.

Og som i modsætning til en del skrøner faktisk er meget udbredet blandt
professionelle kokke.

mvh

Thomas Krogh

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-12-03 21:12

Thomas Krogh wrote:

> Og som i modsætning til en del skrøner faktisk er meget udbredet blandt
> professionelle kokke.

Dokumentation?

/David

Fra : Emil

Dato : 27-12-03 22:36

Thomas Krogh skrev:

>"Emil" wrote
> Håndtaget er ganske enkelt noget af en
> skjult bakteriebombe med de mange huller.

>Bestem ikke mere end en jernkniv med træhåndtag. Tværtimod.

Bedømt efter størrelsen af skjulestederne for bakterier m.v. må
træ- og bakelithåndtag anses for mere hygiejniske end
Globalknivene.

>Au contraire.
Av, er du kontrær? Eller bare imod sund fornuft?
Tal dansk, din hund!

>Mine Globalknive har overlevet alt hvad jeg har budt dem. Jeg
>koger dem, jeg smider dem jævnligt i opvaskemaskinen (ja, det *må* man jo

Det er også meget nødvendigt, hvis der blot skal opretholdes et
minium af hygiejne i et køkken.

>Og som i modsætning til en del skrøner faktisk er meget udbredet blandt
>professionelle kokke.

Hertil kan jeg konstantere at du ikke har ret. Under events
(prøvesmagninger af det frembragte) med kokke i det Østjydske i
de seneste 4-5 måneder, spurgte jeg hver enkelt kok, hvilke
mærker han/hun brugte i dagligdagen.

Ikke én eneste kok kunne huske hvilke fabrikater af HW de brugte!
Og jeg spurgte konkret om gryder, knive og en del andre ting.

Under efterfølgende gennemgang af køkkenerne, bemærkede jeg dog
flere "jernknive"; men ingen "Globalkniv". Du er vidst ude på
tynd is; eller snakker du som en københavner? Så er du undskyldt.

Kokkene bruger det udstyr som stilles til deres rådighed, hverken
mere eller mindre. De dygtigste kan klare sig med lidt, og opnår
hermed utroligt gode resultater. Det kaldes "erfaring". Prøv det.

m.v.h. Emil

Fra : Thomas Krogh

Dato : 27-12-03 23:02

"Emil" <emilsen@ostbirk.invalid> wrote in message

(...)

> Bedømt efter størrelsen af skjulestederne for bakterier m.v. må
> træ- og bakelithåndtag anses for mere hygiejniske end
> Globalknivene.

Det er ikke størrelsen af skjulestederne, men deres tilgængelighed for
rengøring (hvad enten den er mekanisk eller vha (vand/damp), der er
afgørende.

(...)
> Av, er du kontrær? Eller bare imod sund fornuft?
> Tal dansk, din hund!

"Au contraire" er et almindeligt internationaliseret udtryk. Helt som "al
dente" og lignende. Bruger du heller aldrig det?

(...)

> Det er også meget nødvendigt, hvis der blot skal opretholdes et
> minium af hygiejne i et køkken.

Selvsagt, og der er knive i "eet stykke" nemmere at få rene, helt som
kirugiske instrumenter der skal autoklaveres. Ok, det er en tangent vi er på
vej ud af, men "you get the picture" (du får billedet).

(...)

> [...]
>
> Ikke én eneste kok kunne huske hvilke fabrikater af HW de brugte!
> Og jeg spurgte konkret om gryder, knive og en del andre ting.

Jamen så er dine erfaringer bare anderledes end mine. Jeg har kendt et par
stykker som brugte Globalknive, og andre der ikke gjorde.

Om der findes en statistik ved jeg ikke, men det kunne da være interessant
hvis der gjorde. Jeg luner mig stadigt ved Bourdain's notits om det.

(...)
> Under efterfølgende gennemgang af køkkenerne, bemærkede jeg dog
> flere "jernknive"; men ingen "Globalkniv". Du er vidst ude på
> tynd is; eller snakker du som en københavner? Så er du undskyldt.

Men dog. Nu tager jeg som østjyde sjældent anstød, men var "københavner"
virkeligt det værste du kunne finde på?

(...)
> Kokkene bruger det udstyr som stilles til deres rådighed, hverken
> mere eller mindre. De dygtigste kan klare sig med lidt, og opnår
> hermed utroligt gode resultater. Det kaldes "erfaring". Prøv det.

Gaaaaaab.

mvh

Thomas Krogh

Fra : -V-

Dato : 28-12-03 01:15

Thomas Krogh wrote:
> Om der findes en statistik ved jeg ikke, men det kunne da være
> interessant hvis der gjorde. Jeg luner mig stadigt ved Bourdain's
> notits om det.

Fra 'Kitchen Confidential'?

Hvad siger han?

-V-

Fra : Emil

Dato : 28-12-03 01:19

Thomas Krogh skrev:

>"Au contraire" er et almindeligt internationaliseret udtryk. Helt som "al
>dente" og lignende. Bruger du heller aldrig det?

Næh. Skal jeg opfatte det som "Au contraire" = med tænderne
tilbage i munden? Eller hvorledes?

>Selvsagt, og der er knive i "eet stykke" nemmere at få rene, helt som
>kirugiske instrumenter der skal autoklaveres. Ok, det er en tangent vi er på
>vej ud af, men "you get the picture" (du får billedet).

Det glæder jeg mig til at se. Hvornår kommer det?

>Om der findes en statistik ved jeg ikke, men det kunne da være interessant
>hvis der gjorde. Jeg luner mig stadigt ved Bourdain's notits om det.

Den kender jeg ikke. Men det lyder interessant. Kan du løfte
sløret lidt, så vi ved hvad du taler om?

>Men dog. Nu tager jeg som østjyde sjældent anstød, men var "københavner"
>virkeligt det værste du kunne finde på?

Egentligt ikke. Men det står skidt til med Jomfruburet, Moulin
Rouge og Gyngen. Måske er jeg blot blevet for gammel til den
slags. Hjertelig tak til alle damerne som færdedes der; i var
virkeligt pragtfulde.

>Gaaaaaab.

Åh, det smitter. Godt nyt år

m.v.h. Emil

Fra : Thomas Krogh

Dato : 28-12-03 13:27

"Emil" <emilsen@ostbirk.invalid> wrote in message

(...)

> Næh. Skal jeg opfatte det som "Au contraire" = med tænderne
> tilbage i munden? Eller hvorledes?

Jeg beklager hvis det var for svært at se analogien. Jeg har nok
overvurderet dine evner.

(...)

> Det glæder jeg mig til at se. Hvornår kommer det?

Hvad er det præcis i ovenstående du ikke forstod?

(...)

> Den kender jeg ikke. Men det lyder interessant. Kan du løfte
> sløret lidt, så vi ved hvad du taler om?

Læs f.eks. http://www.cookingwithpam.com/cookbooks/kc.html

(...)

> [...]
> Rouge og Gyngen. Måske er jeg blot blevet for gammel til den
> slags. Hjertelig tak til alle damerne som færdedes der; i var

Nåda.

(...)

> Åh, det smitter. Godt nyt år

Jo tak. Jeg ved nu ikke om dit tomme ordkløveri smittede, men trættende var
du da.

mvh

Thomas Krogh

Fra : Benche

Dato : 28-12-03 11:40

Thomas Krogh skrev i meddelelsen <3fee01e8$0$9783$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Selvsagt, og der er knive i "eet stykke" nemmere at få rene, helt som
>kirugiske instrumenter der skal autoklaveres. Ok, det er en tangent vi er på
>vej ud af, men "you get the picture" (du får billedet).

ja jo, det kan man argumentere for med knive med træskaft, men hvad er forskellen på mine Fiskars
med plastikhåndtag og så Global i den henseende? nej, det er ikke reglionskrig. min kone bruger
udelukkende globalknive i hendes cateringfirma så jeg er ikke antiglobalist.. :)

>Jamen så er dine erfaringer bare anderledes end mine. Jeg har kendt et par
>stykker som brugte Globalknive, og andre der ikke gjorde.

min kone gør som sagt, men jeg tror i øvrigt de fleste kokke bruger et blandet udvalg. jeg kender et
par stykker der bruger en "mother" af en sabatier kokkekniv, og så har en række af globals
specialknive. der er sikkert lige så mange holdninger til det, som der er professionelle kokke.

>Om der findes en statistik ved jeg ikke, men det kunne da være interessant
>hvis der gjorde. Jeg luner mig stadigt ved Bourdain's notits om det.

Anthony Bourdain? jeg er ved at tampe konens kopi af "Kitchen confidential" igennem. er det den?

>Men dog. Nu tager jeg som østjyde sjældent anstød, men var "københavner"
>virkeligt det værste du kunne finde på?

som midlertidigt østjysk bosat københavner kan jeg slet ikke se noget offensigt i noget af det.. .)

>Gaaaaaab.

udover at emil's påstand er latterligt nedladende, er det rigtigt nok.

- Benche

Fra : Thomas Krogh

Dato : 28-12-03 13:33

"Benche" <benche@benche.ben> wrote in message

(...)

> [...]
reglionskrig. min kone bruger
> udelukkende globalknive i hendes cateringfirma så jeg er ikke

"antiglobalist"?

Ja, "plastiknive" kan nok generelt tåle det samme som rene stålknive.

(...)

> [...]
række af globals
> specialknive. der er sikkert lige så mange holdninger til det, som der er

Helt enig.

(...)

> Anthony Bourdain? jeg er ved at tampe konens kopi af "Kitchen
confidential" igennem. er det den?

Jeps. Interessant bog iøvrigt. Makes you think... (oops - oversættelse til
emil: Det betyder "får dig til at tænke". Send mig en mail hvis der er flere
ord du ikke forstår.)

(...)

> som midlertidigt østjysk bosat københavner kan jeg slet ikke se noget
offensigt i noget af det.. .)

Som østjyde permanent bosat i Østjylland, finder jeg det en anelse mere
offensivt, men lille emil var bare overtræt og løbet tør for argumenter...

(...)

> udover at emil's påstand er latterligt nedladende, er det rigtigt nok.

Ja, jeg er ikke uenig i indholdet. Det var pattebarnsfremstillingen der
kedede.

mvh

Thomas Krogh

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-12-03 23:17

Emil wrote:

> Under efterfølgende gennemgang af køkkenerne, bemærkede jeg dog
> flere "jernknive"; men ingen "Globalkniv". Du er vidst ude på
> tynd is; eller snakker du som en københavner? Så er du undskyldt.

Hold venligst dine geografiske fordomme og mindreværdskomplekser ude af
diskussionen.

/David

Fra : Emil

Dato : 28-12-03 00:34

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-12-03 21:11

Flemming Kold wrote:

> Blærerøvseffekten!!!!! Det er total gode knive. Jeg har den sq ikke for at
> blære mig, men for at have nogle knive der holder, og som samtidig kan
> skære.

Der er ingen tvivl om at Global er blærerøvseffekt. Knivenes B&O. De er
ikke superdårlige, men vis mig en professionel kok der i sit daglige
arbejde bruger Global. Du kan få lige så gode eller bedre knive for
færre penge. Det eneste der er unikt (ligesom på alle andre knive) er
håndtaget. Hvis du elsker det, er der ingen alternativer. Hvis du synes
det er irriterende og underligt, så er der heldigvis penge at spare uden
at man får en dårligere kniv af den grund. Måske får man endda en bedre.

/David

Fra : -V-

Dato : 28-12-03 01:14

David Rasmussen wrote:

> [...]
> uden
> at man får en dårligere kniv af den grund. Måske får man endda en

Jeg har nogle enkelte Global, og jeg holder meget af min G-5'er.

Men men men: det er intet imod, hvor meget jeg elsker mine Sabatier, som
bringer mig megen glæde, og har gjort det i årevis.
Sådan er kjærlighed vist - ikke altid rationel, men svær at slippe.

-V-

Fra : Martin Jeppesen

Dato : 26-12-03 01:53

> For nu at ødelægge din illusion totalt, så kan du jo lige kaste et blik på
> dette link (kopieret fra DBA):
> http://makeashorterlink.com/?P2D3214E6
>
> Hvor mange af de udbudte sæt tror du er ægte?

Hvor lav moral kan folk have? Der var INGEN der skrev det var kopier de
solgte!

Man burde kontakte Den Blå Avis. Specielt om "top annoncen" som påstod at
de var ægte, hvilket de tilsyneladende de ikke er, siden han fremhæver
det.

Martin