Gåsesteg - gasesteg
Fra : Stefan Garvig

Dato : 25-12-03 17:45

Hej

Her til juleaften havde jeg til vores julemiddag bestilt en 5 kg gås hos en
gåseforhandler og -opdrætter her på Sjælland. Sammen med gåsen fik vi en
opskrift af forhandleren/opdrætteren. Vi fulgte opskrift til punkt og
prikke, dog erstattede vi fyldet (æbler og svesker) med en god fars af 70 %
svinekød fra to svinemørbrade og 30 % kalvekød fra to kalvekoteletter).
Gåsen skulle iht. opskriften stege i 40 min pr. kg gås, dvs. 200 minutter i
alt, svarende til 3 timer og 20 minutter. Vores gås fik i alt 3 timer og 30
minutter.

Resultatet blev en sej gås med meget hårdt kød. Smagen var en anelse ram og
under stegningen var duften ligeledes en kende ram.

Hvad mon vi har gjort galt?

Og - ikke mindst - kan det tænkes, at vi har fået en gase i stedet for en
gås?

Jeg glæder mig rigtig meget til at høre fra jer - især fordi det var min
gamle far, der havde ønsket sig gås til jul. Og farmand kunne dårligt nok
tygge selv det mindst hårde gåsekød

Venligst

Stefan Garvig

--
**********
Svar direkte ved at fjerne dyret i e-mail-adressen:

Fra : Jette Mogensen

Dato : 25-12-03 22:58

"Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gamle far, der havde ønsket sig gås til jul. Og farmand kunne dårligt nok

Det var dog utrolig kedeligt,at din gås ikke blev god.Om det er selve dyret
eller tilberedningen der var noget i vejen med skal jeg ikke kunne sige, Ved
hvilken temperatur stegte du gåsen?. Og havde du væske i bradepanden hele
tiden?

Selv stegte jeg også en gås ( på 6,1 kg) og den blev pragtfuld. Den blev
fyldt med æbler og svedsker.I bradepanden kom jeg en pose suppeurter og 1½ l
kogende bouillon. Gåsen blev lagt med brystet nedad på risten over
bradepanden og hele molevitten blev sat i kold ovn ,nederst, og ovnen derpå
tændt på 160 grader.Efter en time blev kræet vendt- stegetid ca 40 min pr
kg. jeg brugte stegetermometer og stegte til 85 grader. (målt ved
overlåret)Undervejs fjernede jeg flere gange fedt fra bradepanden. Og der
var meget fedt. Selvom jeg fjernede synligt fedt inden jeg stegte dyret, har
jeg alligevel 1½ l smeltet fedt.
Jeg brunede gåsen ved 250 grader til farven var passende og lod gåsen stå og
trække i den slukkede ovn med åben dør ,mens sovsen blev lavet.

Jeg ved jo ikke om du har spist gås før, men gås smager ikke som and i stor
størrelse.Selve kødet er fastere,mindre fedt og mørkere. Men det skal
absolut ikke smage sådan som du beskriver det. At kødet var så hårdt, at din
far ikke kunne tygge det, tyder på at dyret enten har stegt for længe eller
ved for høj temperatur eller begge dele.

Det er kun anden gang jeg prøver at stege gås, første gang for en del år
siden. syntes jeg heller ikke arbejdet og prisen stod mål med indsatsten.
Men dengang stegte jeg den ved 200 grader og bruning først.Den blev tør og
hård og kedelig.

Hvis du mener ,at selve dyret har en fejl,så synes jeg du skal kontakte din
leverandør og høre hvad de har fodret kræet med.

mvh Jette

Fra : Stefan Garvig

Dato : 27-12-03 18:39

"Jette Mogensen" <jette.mogensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
din
> leverandør og høre hvad de har fodret kræet med.

Hej Jette

Tak for dit meget gode svar. Jeg kontakter min leverandør (som vist også er
din leverandør) og klager min nød.

Venligst - og godt nytår.

Stefan Garvig