Vandglas på fugerne på et nyt klinkegulv?
Fra : Henning

Dato : 25-12-03 16:18

Hej

Gulvet er færdigt og gennemtørt. Lysebrune klinger og en bred
mellemgrå Aldek-fuge.

Jeg har fået det råd, ar jeg nu bør give fugerne vandglas, så jer
får forseglet fugerne imod fremtidig misfarvning og pletter.

Dette lyder jo både logisk og besnærende, selvom et ligner mange
timers 'fast arbejde', men jeg holder mig alligevel lidt tilbage
- for hvad vil der ske, hvis jeg rammer lidt ved siden af under
påsmøringen med vandglas? Og kan jeg fjerne vandglassen når/hvis
jeg får noget ud på selve klinkerne? Jeg vil jo nødigt have nogle
blanke pletter på klinkerne, hvis det smutter lidt.

Er der nogen der har prøvet turen? - Er der nogen der ved,
hvordan evt. overskydende vandglas i givet fald kan fjernes fra
en klinke?

På forhand tak.

Henning

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-12-03 18:14

"Henning" <helst@paa.net> skrev

> Gulvet er færdigt og gennemtørt. Lysebrune klinger og en bred
> mellemgrå Aldek-fuge.
[snip]
> Er der nogen der har prøvet turen? - Er der nogen der ved,
> hvordan evt. overskydende vandglas i givet fald kan fjernes fra
> en klinke?

Hvis klinkerne er glaserede, kan de aftørres med en fugtig klud, inden
vandglassen når at tørre. Er klinkerne ikke glaserede, ville jeg overveje en
anden løsning. Du kunne eventuelt bruge afdækningstape, men det tager en
hulens tid at montere.

Ha' et godt nytår

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Henning

Dato : 25-12-03 19:19

Hej

Tak for svaret.

On Thu, 25 Dec 2003 18:13:32 +0100, "Erik Ginnerskov"
<egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

-klip-
> [...]
De er hårdtbrændte, men ikke glaserede. Tapen har jeg også tænkt
på - men som du skriver - en masse ekstra arbejde og så er
kanterne mellem klinker og fuger meget ujævne, så det bliver
umuligt at afdække perfekt.

Kan man virkeligt ikke fjerne vandglas fra en klinke?

Venlig hilsen.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 26-12-03 00:23

"Henning" <helst@paa.net> skrev i en meddelelse
> [...]
| umuligt at afdække perfekt.
|
| Kan man virkeligt ikke fjerne vandglas fra en klinke?

Nej vandglas kan ikke opløses når det er tørt.

--
John Vedsegaard

http://www.taform.dk

| Venlig hilsen.
| >|

Fra : Henning

Dato : 26-12-03 01:38

Hej John

Tak for et klart svar. Der blev lidt at tænke over!

Venlig hilsen

Henning

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-12-03 13:50

"Henning" <helst@paa.net> skrev

> Kan man virkeligt ikke fjerne vandglas fra en klinke?

Problemet med uglaserede klinker er, at de suger noget vandglas ned, inden
du når at tørre af. Der vil derfor altid være nogle kedelige skjolder.

Du kunne selvfølgelig vælge at give hele gulvet en omgang, så bliver det
jævnt uden skjolder. Klinkerne bliver nok lidt mørkere, men de bliver meget
lettere at holde rene efterfølgende. Men om muligt, så prøv først på en løs
ekstra klinke, så du kan bedømme farveskiftet, inden hele gulvet får en tur.

Ha' et godt nytår

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-12-03 01:33

Henning <helst@paa.net> skrev:

> Jeg har fået det råd, ar jeg nu bør give fugerne vandglas, så jer
> får forseglet fugerne imod fremtidig misfarvning og pletter.

Er du usikker på hånden ville jeg nok vælge tapeløsningen.

Jeg er sædvanligvis sikker på hånden og smører det bare på.
Kommer der noget hvor det ikke skal være, bliver det bare
tørret at med en fugtig klud (som med maling).

Du må selv vælge om du er sikker på hånden eller ej

Jeg mener i øvrigt ikke at vandglas er nødvendigt - gulvet skal
have den patina det nu engang får med tiden - det bliver det kun
smukkere af.

--
Allan
http://html-faq.dk