Hjælp og gode start råd
Fra : Bruno Chistensen

Dato : 23-12-03 21:02

Hej alle

Jeg har sammen med min datter fået et akvarie på 35 x 35 x 70 cm (udvendig
mål)
som vi har planer om at skille helde noget vand , planter og fisk i her
allerførst i det nye år.
Men ved ikke noget om det, og kunne godt tænke mig en god arbejdes liste at
gå frem efter, samt en indkøbs liste over de ting man skal bruge.
Den type akvarie vi gerne vil arbejde frem imod er en der skal stå som en
pynte genstand i stuen, men må gerne være en der er 'nem' at holde liv i til
man får lidt mere forstand på hvad man gør og ikke gør.

Glædelig jul fra Henriette og Bruno

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 24-12-03 15:22

Hej Bruno

En nem og (næsten) sikker arbejdsmetode kunne være følgende:

1: Køb det der skal danne "baggrund" i akvariet allerførst, dvs. sand/grus,
trærødder, sten e.l. Til grus vil jeg anbefale at du ikke køber det for
groft, og helst i en mørk neutral farve. Trærødder bør du koge først, både
så de er vandmættet, men også for at få evt. affaldsstoffer og humus
fjernet. Brug en gammel gryde til dette, da vandet bliver meget mørkt!

2: Stil akvariet hvor det skal stå, gerne på et tyndt blødt underlag (f.eks.
5 mm flamingoplade). Fyld vand, grus og pyntegenstande (rødder, sten e.l.) i
akvariet, og indret efter eget ønske .

3: Nu bruger du en uges tid på at få indstillet varmelegemet på den rette
temperatur, alt efter fiskesammensætning du vil have deri. (ofte er 23-25
grader passende). I denne periode kører du også med filteret tilsluttet.
Efter en dags tid eller to kan du købe planter og sætte dem i.

4: Efter ca. 1 uge (som minimum når ALLE luftbobler på ruder/interiør er
forsvundet af sig selv!) kan du begynde at at købe fisk og sætte i. Når du
kommer hjem fra fiskehandleren med fiskene i poser, så lægger du poserne i
akvariet UDEN at åbne dem. Lad dem ligge ca. ½ time, hvorefter du åbner
poserne og fylder en smule vand (ca. 1/4 af hvad der er i posen) fra
akvariet i hver pose. Dette gør du efterfølgende hvert kvarter, og efter en
time fanger du fiskene op af poserne og sætter dem i akvariet. Vandet i
poserne smider du ud, og genfylder evt. akvariet hvis vandsanden er blevet
for lav.

Mit bud på sammensætning af fisk til et begynderakvarie kunne være: 2 stk.
ancistrusmaller; 2 par ungefødende (f.eks. platy'er eller sværddragere, men
hold dig til samme art); en lille gruppe stimefisk (6-10 stk) af f.eks.
neonfisk, guldbarber, citrontetra e.l. Dette er kun et bud - der findes et
hav af varianter, men mit budskab er mest at du ikke skal forvente at sætte
flere fisk i end her nævnt, og heller ikke mere end 3-4 forskellige
arter.....

Held og lykke med det - og god jul

/Ole

Fra : Amager Demo

Dato : 24-12-03 23:33

> [...]
sætte
> flere fisk i end her nævnt, og heller ikke mere end 3-4 forskellige

-Og måske et par rejer!?

> Held og lykke med det - og god jul
>
> /Ole

Fortsat god jul.

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 25-12-03 16:25

> -Og måske et par rejer!?

Selvfølgelig kan der også ryge rejer i - men byt dem ud med andre fisk, så
den totale mængde ikke øges !

/ole