Hvad er det?
Fra : Jon Batsberg

Dato : 23-12-03 11:57

Nu er jeg flere gange stødt på udtrykket "legerist" i forbindelse med
akvarie-fisk.
Hvad er det? - er der nogle der ved hvor man kan se et billede af denne
rist?

Jon.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 23-12-03 12:35

En legerist er sådan set bare en "skillevæg" man sætter i sit akvarie, for
at undgå hannen pelser hunnen. Altså at de har hver deres rum i samme
akavrie. Den kan være lavet af alt, men for det meste bliver der brugt plast
i den eller anden afskygning.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Plesner

Dato : 23-12-03 12:45

> [...]
> samme akavrie. Den kan være lavet af alt, men for det meste bliver der
> brugt plast i den eller anden afskygning.

Den har jeg godt nok ikke hørt beskrevet som legerist før.

Når jeg bruger en legerist, så er det et stykke net, der enten er
udspændt over en ramme, der dækker hele akvariets bund eller et stykke
net, der er udspændt over den beholder, som jeg vil opsamle æggene i. I
begge tilfælde forhindrer nettet, at forældrene spiser deres egne æg.

Til mine Microrasbora-arter har jeg med succes brugt følgende anordning:

Over en stor flad underskål til en urtepotte har jeg udspændt et net med
en maskevidde på ca. 5 mm. Oven på dette binder jeg en lille håndfuld
filtervat, som jeg har trukket ud, så det ikke er så kompakt - sådan at
fiskene let kan svømme ind i vattet og smide deres æg. Nogle af æggene
bliver i vattet, mens andre falder ned i skålen nedenunder.

plesner

Fra : Jon Batsberg

Dato : 23-12-03 12:56

> [...]
> fiskene let kan svømme ind i vattet og smide deres æg. Nogle af æggene
> bliver i vattet, mens andre falder ned i skålen nedenunder.

Ok! Tak for svarerne!

/ Jon.