Panerede Fiskefileter
Fra : Johnny Larsen

Dato : 22-12-03 22:22

Skal lave panerede fiskefileter (dem man køber på frost) til en
jule-frokost, hvor der kommer 20personer.. Er der nogle gode råd/tips til
hvordan?? - jeg kan lave disse i god tid og stadig servere dem sprøde/lune??

Fra : Ralph

Dato : 22-12-03 23:30

"Johnny Larsen" <johnny@mbjdata.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jule-frokost, hvor der kommer 20personer.. Er der nogle gode råd/tips til
> hvordan?? - jeg kan lave disse i god tid og stadig servere dem

Beklager, vil hverken lyde snobbet eller noget, men dybfrost forstegte
fileter kan ikke blive godt.

Til frokoster er fiskefileterne ALTID det sidste jeg laver:

1) køb dem så sent som muligt, hvis ikke samme dag, så skyl dem og frys dem.
2) spørg om du må lugte til dem hos fiskemanden, hvis han er prof. vil du få
et anderkendene nik, og de skal lugte af saltvand og IKKE af fisk
3) skyl dem (igen) vend dem i mel med salt og peber
4) vend dem i pisket æg og mælk ½&½
5) vend dem i rasp iblandet lidt rugmel evt. lidt (1/10) revet parmesanost
6) steg dem hurtigt på begge sider til fint brune
7) i ovnen ved 180 grader til servering (max 15-20 minutter)

--
venligst
Ralph

Fra : momse

Dato : 23-12-03 09:05

> "Johnny Larsen" <johnny@mbjdata.dk> skrev i en meddelelse
> sprøde/lune??

> Beklager, vil hverken lyde snobbet eller noget, men dybfrost forstegte
> fileter kan ikke blive godt.

Nu var det jo ikke det Johnny spurgte om !!!!

Jeg har ikke selv prøvet at holde dem lune, og du skriver ikke hvor lang
tid det derjer sig om, men hvis det bare er mens de alle bliver stegt - kan
de så ikke holdes varme i ovnen der måske står på 100grader?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-12-03 09:50

"momse" <momse@nomail> skrev i en meddelelse

> Nu var det jo ikke det Johnny spurgte om !!!!

Det ved vi da ikke *S*

.... altså om Johnny vil panere og stege fhv. frosne fisk - eller stege
frosne, panerede fisk.

Johnny skriver, at det er "dem man køber på frost" han vil bruge. Det er vel
ikke så tosset, at nogen så fortæller, at de frosne, forstegte ikke er lige
så gode som de frisklavede.

Det ville endda være i orden at fortælle det under alle omstændigheder. Det
er da bare herligt, at man herinde også til tider får svar på noget, man
ikke har tænkt på at spørge om!

Mvh. Lisbeth

Fra : Rasmus

Dato : 24-12-03 01:15

> Til frokoster er fiskefileterne ALTID det sidste jeg laver:
>
> 6) steg dem hurtigt på begge sider til fint brune
> 7) i ovnen ved 180 grader til servering (max 15-20 minutter)

Hvordan stege dem på begge sider, når fisken "ligger" på en plade i ovnen ?
Måske læser jeg forkert at fisken skal steges på en pande og bagefter holdes
varme i ovnen
Jeg vil bruge olivenolie eller ? aldrig smør eller fattigmandsmargarine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-12-03 08:44

"Rasmus" <Rholte@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil bruge olivenolie eller ? aldrig smør eller fattigmandsmargarine

Jeg har aldrig prøvet at stege lige præcis fiskefileter i olivenolie, som
jeg ellers bruger næsten dagligt - jeg elsker smagen, men er den god til
fisk med så fin og mild en smag?

Jeg ville vælge en neutralt smagende olie for ikke at tage noget af den gode
smag fra fisken.

Men jeg ville komme en stor klat smør i under alle omstændigheder.

Ikke kun på grund af smagen, men også fordi en klat smør i olie er en
knippelfin indikator på oliens temperatur! Når smørret er bruset af, er
fedtstoffet klar - og maden kan lægges på.

Bruger du kun olie, er det svært at se oliens temperatur - men en klat smør
i, så ved du, hvornår den er klar.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-03 09:21

"Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Klip

> Bruger du kun olie, er det svært at se oliens temperatur - men en klat
smør
> i, så ved du, hvornår den er klar.
>
> Mvh. Lisbeth

Jeg har altid en tandstik som jeg sætter ned i olien, når den er varm nok
syder det omkring tandstikken *S*
Det var hvad jeg lærte i skolen og det virker fint.

Glædelig Jul

HP

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-12-03 09:34

<BogH> skrev i en meddelelse

> Jeg har altid en tandstik som jeg sætter ned i olien, når den er varm nok
> syder det omkring tandstikken *S*

Korrekt. Det er ret godt til at vise, hvornår den er VARM NOK *S*
En stump brød eller løg kan det samme.

Men en klat smør i olien afslører tillige, om den er blevet FOR VARM *S*

Glædelig jul til dig også.
Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-03 09:50

"Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Klip

> Men en klat smør i olien afslører tillige, om den er blevet FOR VARM *S*
>
> Glædelig jul til dig også.
> Lisbeth

Okay, hvordan kan man se om det er blevet for varmt? (på smøret)

Mvh
HP

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-12-03 10:01

<BogH> skrev i en meddelelse

> Okay, hvordan kan man se om det er blevet for varmt? (på smøret)

farven!

Mvh.
Lisbeth

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-12-03 09:59

<BogH> skrev i en meddelelse

> Okay, hvordan kan man se om det er blevet for varmt? (på smøret)

Når det er brunt - og hvis det er sort, er det - alt - for varmt.

Bortset fra det - bliver fiskefileterne ikke friture-agtige af at stege i
olie...

Hilsen Inger

Fra : lykke

Dato : 24-12-03 12:36

<BogH> skrev i en meddelelse

> [...]
> syder det omkring tandstikken *S*
> Det var hvad jeg lærte i skolen og det virker fint.

Bare husk at brug enden UDEN svovl.......ellers.......

glædelig jul

Lykke

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-03 12:57

"lykke" <bente@lykkeland.dk> skrev i en meddelelse

> <BogH> skrev i en meddelelse

KLIP

> Bare husk at brug enden UDEN svovl.......ellers.......
>
> glædelig jul
>
> Lykke

Nu er der normalt ikke svovl på mine tandstikker... hvad med dine?

He he...

Selv glædelig jul

HP

Fra : lykke

Dato : 24-12-03 13:54

<BogH> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> KLIP

> Nu er der normalt ikke svovl på mine tandstikker... hvad med dine?

UUUUUUUPPPPPPPPPPPSSSSSSS
*rødme*
tihi

Lykke

Fra : Hans Nelke

Dato : 25-12-03 13:16

Nu er der normalt ikke svovl på mine tandstikker... hvad med dine?
> UUUUUUUPPPPPPPPPPPSSSSSSS
> *rødme*
Er det den farve olien får ? eller tandstikken ?