HJÆLP! Ødelagt støbejernspande
Fra : Flare

Dato : 22-12-03 19:22

Hejsa

Jeg har lige fået en ny fin Bodum støbejerns grilstegepande. Så beslutter
min kærste sig for at varme den op så den nærmest er rødglødende og komme
kylling filter med tomatsovs på. Dette resulterede i et ½ cm tykt forbrændt
lag på panden.

Er der nogen der har et godt råd til at få dette lag af uden at skrabe det
af med noget hårdt?

Er der noget "kemikalie" man kan bruge? Eller et eller andet fif, eller er
den død? Kan man forøvrigt bruge opvaskemiddel på sådan en?

Mvh
Anders

Fra : rasmus

Dato : 22-12-03 20:00

"Flare" <nomail@sorry.dk> skrev i en meddelelse

> Dette resulterede i et ½ cm tykt forbrændt
> lag på panden.
>
> Er der nogen der har et godt råd til at få dette lag af uden at skrabe det
> af med noget hårdt?

- prøv at koge det af med vand og godt med salt ...

ras

Fra : Spangkuk

Dato : 23-12-03 16:58

> - prøv at koge det af med vand og godt med salt ...

......og find så en ny kæreste !

Spang

Fra : Flare

Dato : 23-12-03 18:00

> .....og find så en ny kæreste !

Hun blev redet på stregen. En afkogen med salt, og så natten over med
bagepulver...(MYSTISK konsistens, en stor geleklump) redet panden. Den er nu
så fin som ny efter en gang indoliering som beskrevet.

Mvh
Anders og tak for hjælpen alle sammen

Fra : -V-

Dato : 23-12-03 23:42

Flare wrote:

> Hun blev redet på stregen.

Hvad er en streg?
'Redet på stregen'....?

Hmmm....

-V-

Fra : Flare

Dato : 24-12-03 00:06

> Hvad er en streg?
> 'Redet på stregen'....?

....................Nu er du lav.....hehe.

Anders

Fra : Basil of Fawlty Towe~

Dato : 22-12-03 20:07

> [...]
>
> Er der noget "kemikalie" man kan bruge? Eller et eller andet fif,
> eller er den død? Kan man forøvrigt bruge opvaskemiddel på sådan en?

Hej Anders
Jeg ved ikke om det er det her du leder efter, men du får det alligevel. Det
er taget fra Flemming Leth.
Håber at du finder noget der virker.
God jul

Stegepande, kun jernpander:
Rensning af yderside for koks-karamelagtig substans.

Hvad skal du bruge
· Brun sæbe
· Tredobbelt salmiak
· Plastpose

Sådan gør du
1. Bland brun sæbe og tredobbelt salmiak til en lind grød
2. Smør yderside og bund af panden ind i grøden
3. Læg panden i plastikpose og luk tæt til
4. Lad det stå i 2 døgn
5. Vask derefter i varmt vand

Fra : Basil of Fawlty Towe~

Dato : 22-12-03 20:28

"Basil of Fawlty Towers" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en
meddelelse news:geHFb.63596$jf4.3801571@news000.worldonline.dk
> [...]
> 2. Smør yderside og bund af panden ind i grøden
> 3. Læg panden i plastikpose og luk tæt til

Og lige en tilføjelse:
Man plejer at ødelægge støbejern med opvaskemiddel. Hvis du har brugt det,
så hænger tingene meget fast.
Hvis dette er tilfældet, så kan du koge den op (uden noget væske), fyldt med
groft salt. Den skal stå med rigtig meget varme i ca. en halv time.
Det skulle trække alt sæben ud, og andre urenheder.
Jeg har prøvet det, og det virker.
Kai

Fra : Ove

Dato : 22-12-03 22:27

> Og lige en tilføjelse:
> Man plejer at ødelægge støbejern med opvaskemiddel. Hvis du har brugt det,

Det var godt nok utroligt jeg har lavet mad på støbejernspander i 30 år og
har aldrig vist at at de bliver "ødelagt" af opvaskemiddel. Jeg har enda
arvet en pande fra min mor fra 1948. Støbejernspander er robuste og billige
men tunge. Det er først de senere år at man skal høre på alt muligt,
undskyld mig udtrykket, vrøvl om at støbejern er et "ædelt" materiale der
skal behandles med særlig kærlig hånd. Noget andet er så at for megen
opvaskemiddel affedter panden så den ruster. Brug varmt vand det bør være
nok. En korrekt behandlet støbejernspande er grå ikke sort, er den sort
ligger der et tyndt forkullet lag på overfalden. Det lag vil efterhånden
begynde skalde af og havne i maden, når man der til, er panden for alvor
svær at få pæn igen. Bemærk at nogle pander f.eks. Morsø er belagt med et
tyndt sort emaljelag der til forveksling ligner støbejern, det er udmærket
bl.a. andet hindre panden i af ruste, men det'er altså ikke støbejern man
laver mad på og emaljen tåler ikke slag og hårde redskaber. Påbrændte ting
kan normalt fjernes ved at koge vand i panden, men så skal den have olie
bagefter hvis den ikke skal ruste.
--
Ove

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-12-03 20:44

"Basil of Fawlty Towers" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse

> Stegepande, kun jernpander:
> Rensning af yderside for koks-karamelagtig substans.

- klip - et råd med brun sæbe og salmiak m.v.

Det er sikkert udmærket til YDERsiden - men det oprindelige spørgsmål gik
vist på indersiden, og der tror jeg, Anders skal holde sig til vand og salt
i første omgang, som andre har foreslået.

Hilsen Inger

Fra : Peter Rongsted

Dato : 22-12-03 20:55

"Flare" <nomail@sorry.dk> wrote:

> [...]
>lag på panden.
>
>Er der nogen der har et godt råd til at få dette lag af uden at skrabe det

Fjern så meget du kan uden direkte at bruge en stålbørste - det vil den
nu nok ikke tage skade af, men jeg ville heller ikke kunne få mig selv
til med en helt ny pande. Fyld den med vand og varm den igennem.

Når du har fået fjernet alt hvad du kan - varmt vand kan fjerne/løsne
mere end man tror - tørrer du panden og stiller den tilbage på blusset.
Fyld et lag (1/2 cm) groft køkkensalt i den og lad den stå på varmen
20-30 min. Saltet trækker urenhederne ud af jernet. Hvis saltet bliver
meget mørkt, skifter du det ud med en ny portion. Til sidst giver du
panden et lag olie.

>Er der noget "kemikalie" man kan bruge? Eller et eller andet fif, eller er
>den død? Kan man forøvrigt bruge opvaskemiddel på sådan en?

Brug ingen kemikalier. Heller ikke sæbe/opvaskemiddel.

Peter

Fra : Flare

Dato : 22-12-03 21:07

> [...]
> 20-30 min. Saltet trækker urenhederne ud af jernet. Hvis saltet bliver
> meget mørkt, skifter du det ud med en ny portion. Til sidst giver du

Det vil jeg prøve peter. Skal nok rapportere tilbage om redningsaktionen
lykkedes.

Anders

Fra : Ralph

Dato : 22-12-03 23:07

"Peter Rongsted" <nospam@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 20-30 min. Saltet trækker urenhederne ud af jernet. Hvis saltet bliver
> meget mørkt, skifter du det ud med en ny portion. Til sidst giver du

Til alle Jer pandeeksperter: Har en god pande, ikke støbejern, men belagt
med et-eller-andet anti-slip (ikke teflon) Købt for tre år siden,
belægningen blev ret hurtigt anti-anti-slip (det hang i) sendte den ind med
kvittering (desværre den originale) fik en ny - 10 års garanti - men fik
ikke kvittering retur, dumt, kan godt se det nu, men er den er begyndt at
"brænde fast" igen.
Det er stadig en god pande, men hvis jeg f.eks. laver pandekager er den
første ALTID mislykket, frikadeller kan ikke steges i olie, KUN masser af
margerine eller smør.
Tror I - tør I gætte - på om en sådan pande kan tåle "saltbehandlingen" med
½ times hård varme uden vædske eller fedtstof? Vil belægningen kunne tåle
det, tror godt "jernet" kan, den er temmelig tyk og tung, men nok om mig,
tilbage til panden (ja, jeg ser også Jul på Vesterbro)
Der er tydelige "slagger" på panden i et tyndt ujævnt lag.

Dertil kommer en affektionsværdi - fik den af min søn i julegave, hvor han
brugte 400kr af et 500kr´s julegavebudget på en gave til sin papa (ja, jeg
ser stadig jul på Vesterbro) Så vidt jeg husker var det ca. ½ pris, så det
er ikke en billig Bilka-pande

--
venligst
Ralph

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-12-03 09:41

> Der er tydelige "slagger" på panden i et tyndt ujævnt lag.

Det er Leth: *S*

Slip-let pande, rengøring af:

Hvad skal du bruge
· Almindelig vaskepulver til hvidvask (fx "Bluecare")
· Vand
· Opvaskemiddel
· Blød opvaskebørste

Sådan gør du
1. Hæld 2 spiseskefulde vaskepulver i panden
2. Hæld vand på
3. Kog blandingen op på elkogepladen
4. Sluk for pladen
5. Lad panden stå til næste dag
6. Vask den af med opvaskemiddel og blød børste

Husk, du skal kun bruge blandingen, hvis du er sikker på, at din pande har
slip-let belægning, fx teflon eller Tefal. Blandingen kan fx ikke bruges på
titanbelagte stegepander eller støbejernspander.

kilde:
http://www.dr.dk/tv/Tv-p/Leth/classic/raad_sider/raad-lister/mad-koekken.shtm#m31

Mvh. Lisbeth

Fra : F. Hansen

Dato : 22-12-03 22:25

> [...]
> lag på panden.
>
> Er der nogen der har et godt råd til at få dette lag af uden at skrabe det

Kogende vand og en bøtte bagepulver som hældes i gryden når vandet koger,
lad det stå en nat over
så er den ren igen.

Finn

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 22-12-03 22:56

> "Flare" <nomail@sorry.dk> skrev i en meddelelse
> Kogende vand og en bøtte bagepulver som hældes i gryden når vandet koger,
> lad det stå en nat over
> så er den ren igen.

Ovenstående eller som tidligere nævnt: kog den af med vand, fjern det du kan
mekanisk og kog til sidst af i salt.

OG.......hæld et ordentligt skvæt olie i gryden og varm op til der er en god
røg fra olien.
Sluk for blusset og lad den køle af med olien i.....fjerne med køkkenrulle
eller klud den overskydende olie.
Din gryde er nu "imprægneret" og klar til brug, uden det brænder på!

.....og ka´ I så have en god jul!

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : mus

Dato : 23-12-03 11:33

> [...]
>
> Er der noget "kemikalie" man kan bruge? Eller et eller andet fif, eller er
> den død? Kan man forøvrigt bruge opvaskemiddel på sådan en?

Hmm jeg har samme problemer med begge mine pander - men ved ikke om det er
støbejerns eller med belægning (da de begge er forholdsvis tunge) - og
hvorledes de i så fald kan behandles. Det drejer sig om Gastrolux pande og
Pyrolux gryde.

LN

Fra : Heidi

Dato : 23-12-03 11:50

mus wrote:
> [...]
> det er støbejerns eller med belægning (da de begge er forholdsvis
> tunge) - og hvorledes de i så fald kan behandles. Det drejer sig om

Såvidt jeg husker står der i vejledningen til Gastrolux panden, at der
SKAL bruges opvaskemiddel til den.
Der kan stadig komme en belægning på, men så anbefaler de at man
koger den af med - enten er det maskinopvaskemiddel eller vaskepulver,
kan ikke lige huske det - prøv evt. at kigge på deres hjemmeside
www.gastrolux.dk hvis ikke du har en vejledning. Der står det sikkert.
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-12-03 18:00

"mus" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> støbejerns eller med belægning (da de begge er forholdsvis tunge) - og
> hvorledes de i så fald kan behandles. Det drejer sig om Gastrolux pande og

Jeg vil ikke råde dig til at bruge vaskepulver, når nu eksperterne siger
noget andet... men jeg har brugt det på alle mine gryder og pander, også
støbejernspanden, uden problemer.
Den har jeg bare smurt ind i olie bagefter.
Men naturligvis skal det ikke gøres hver torsdag.

Hyssh - sig det endelig ikke til nogen.
Og hold dig fra opvaskemaskinmiddel til panderne.

Hilsen Inger