and pr. person, panikspørgsmål...
Fra : Nette

Dato : 22-12-03 09:16

Hejsa

Netop hjemkommet med årets juleand og flæskesteg, bliver jeg pludselig
nervøs for, at jeg ikke har kød nok, og måske er nød til lige at smutte ned
og købe en medister også.

Hvor meget and og flæskesteg ville i beregne til 6 personer? I anden kommer
der svedsker og æbler.

Nette

Fra : Flemming Kold

Dato : 22-12-03 09:45

And:

Hel and med ben: 625 - 750 g pr. person
Kød, uden ben: 200 g pr. person.

Flæskesteg:

200 - 300 g pr. person.

Ovenstående er, hvis det kun er det, man skal have. Så, mit bud er en and på
3000 g og en fl.steg på 2000g. Så skulle du have mere end rigeligt.

Hilsen Flemming Kold

Fra : Rømer

Dato : 22-12-03 10:23

Hej Nette,

Slap af - 1 and på en ca 3 kg og en lille flæskesteg er nok til 6. I skal jo
også have dessert.
Men skal I kun have and ville jeg nk vælge mindst to.

Min far sagde altid at en and er for meget til en og for lidt til to - så vi
fik kalkun....

Fra : rasmus

Dato : 22-12-03 11:30

"Nette" <nettesnetpost@hotmailsletdette.com> skrev i en meddelelse
>meget and og flæskesteg ville i beregne til 6 personer? I anden kommer
> der svedsker og æbler.

- tjae det er jo virkelig en smagssag ... jeg ville fortrække en lille men
meget god and og så spise mig mæt i salat, kartofler og andet lækkert ...

ras

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 10:27

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> skrev i en meddelelse

> - tjae det er jo virkelig en smagssag ... jeg ville fortrække en lille men
> meget god and og så spise mig mæt i salat, kartofler og andet lækkert ...
>
> ras

Salat juleaften?? Ja så har jeg da hørt det med!

Niels

Fra : rasmus

Dato : 23-12-03 10:53

"Niels Gram" <niels_g> skrev i en meddelelse

> Salat juleaften?? Ja så har jeg da hørt det med!

- jamen hvis du hellere vil æde dig tyk og fed og dårlig i brune kartofler
og rødkål fra glas er du da ganske velkommen. Men husk bare lige at
indbetale lidt ekstra skat, så vi har råd til et behandle din snæversynhed
og intollerence ...

ras

Fra : rasmus

Dato : 23-12-03 11:01

> "Niels Gram" <niels_g> skrev i en meddelelse

- nå ja ... jeg glete lige den vandpumpede flæskesteg ...

ras

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 11:19

> [...]
> og rødkål fra glas er du da ganske velkommen. Men husk bare lige at
> indbetale lidt ekstra skat, så vi har råd til et behandle din snæversynhed

Øhhh okay! Hvor kom det sure opstød dog fra?
Mener jo bare at jeg aldrig har hørt om salat juleaften. Jeg bliver vel ikke
tyk, fed eller dårlig af, at spise en normal juleaftensmiddag denne ene gang
om året?
Hvorfor skulle jeg dog betale mere i skat end jeg gør i forvejen, syntes da
at jeg betaler så rigeligt.

Ang. rødkål, den kan altså også laves ved at man selv snitter den og koger
den med eddike og sukker.

Mvh
Niels

Fra : rasmus

Dato : 23-12-03 11:48

"Niels Gram" <niels_g> skrev i en meddelelse

> "rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> skrev i en meddelelse

> Øhhh okay! Hvor kom det sure opstød dog fra?

- jaja ok sorry. Jeg er bare pissetræt af at blive mødt med meget
forundrende blikke bare fordi jeg finder julemad aldeles afskyeligt ...
altså ikke selve retterne eller maden som sådan - der er bare en tendens
til, at mad til julefrokoster og juleaften bliver lavet af elendige råvarer,
fordi alle pengene er brugt på alt mulig fis. Det jeg så bare mente var, at
jeg vil fortrække lidt mindre men bedre and ...

> [...]
ikke
> tyk, fed eller dårlig af, at spise en normal juleaftensmiddag denne ene

- tjae øh bøh ... jeg husker ikke det hele helt præcist, men de fleste
mennesker kan kæmpe langt ind i det nye år med julemaden fordi det
simpelthen er sådan en bombe ...

> Hvorfor skulle jeg dog betale mere i skat end jeg gør i forvejen, syntes
da
> at jeg betaler så rigeligt.

- hehe jo fordi der jo ikke er ekstra-afgift (som på smøger) på den fede og
usunde julemad

> Ang. rødkål, den kan altså også laves ved at man selv snitter den og koger
> den med eddike og sukker.

- helt enig ... det ses bare for sjældent.

ras

Fra : Nette

Dato : 23-12-03 11:46

"rasmus" skrev i en meddelelse news:7gUFb.1902$yB2.815@news.get2net.dk...
> - jamen hvis du hellere vil æde dig tyk og fed og dårlig i brune kartofler
> og rødkål fra glas er du da ganske velkommen.

Nu er det ikke alle, der har problemer med at lave gode brunede kartofler
som er hjemmekogte og heller ikke hjemmelavet rødkål.
Heller ikke alle der tager 5 kg. på i julen, fordi de spiser lidt lækkert en
juleaften.

Det lyder til, at du har nogle dårlige barndomsminder om din mors julemad,
eller er det bare fordi du selv skal lave den, den går galt? - i så fald
ligger jeg inde med nogle rigtig gode opskrifter, som du sikkert sagtens kan
finde ud af at fremstille ud fra.

>Men husk bare lige at
> indbetale lidt ekstra skat, så vi har råd til et behandle din snæversynhed
> og intollerence ...

Hvad har det lige med julemaden at gøre? Jeg synes da salaten og det at du
mener at alle laver glasrådkål og dårlige brunede kartofler er mere
snæversynet.*G*

GLÆDELIG JUL

Nette

Fra : rasmus

Dato : 23-12-03 12:03

> Nu er det ikke alle, der har problemer med at lave gode brunede kartofler
> som er hjemmekogte og heller ikke hjemmelavet rødkål.

- enig ... men når man kigger i folks indkøbsvogne ser det ikke godt ud ...

> Det lyder til, at du har nogle dårlige barndomsminder om din mors julemad,
> eller er det bare fordi du selv skal lave den, den går galt?

- overhovedet ikke ... vi fik nemlig grønt og salat og sågar fik vi vegetar
med en enkelt juleaften ...

> Hvad har det lige med julemaden at gøre? Jeg synes da salaten og det at du
> mener at alle laver glasrådkål og dårlige brunede kartofler er mere
> snæversynet.*G*

- hehe måske. Men når man ser på hvad der ligger i folks indkøbsvogne i
deres køleskabe (og ser på deres figur) bliver der altså spist en hel del
hundeæde (kartofler i glas og den slags)

> GLÆDELIG JUL

- ilm

ras

Fra : Kasper

Dato : 23-12-03 12:56

> - overhovedet ikke ... vi fik nemlig grønt og salat og sågar fik vi
vegetar
> med en enkelt juleaften ...

Hey

Undre mig så bare lige over hvor kunstigt det må være at lave grønt salat og
tomater midt om vinteren.. enten er det noget ældre mad du spiser fra
dengang tomater var modne, eller så er det nogle udelandske, du ikke ved
hvordan er behandlet... eller nogle kunstigt opdyrkeet...

jeg ved da ikke hvad der er bedst !

God Jul

Kasper

Fra : rasmus

Dato : 29-12-03 22:42

"Kasper" <RepzakRemoveme@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dengang tomater var modne, eller så er det nogle udelandske, du ikke ved
> hvordan er behandlet... eller nogle kunstigt opdyrkeet...

- hvem sagde salat og tomat? Dels fås det jo relativt frisk fra udlandet ...
og mere vigtigt: Man kan jo lave den slag af meget andet end tomater og
iceberg ...

ras

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-12-03 17:54

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> skrev i en meddelelse

> - jamen hvis du hellere vil æde dig tyk og fed og dårlig i brune kartofler
> og rødkål fra glas er du da ganske velkommen.

Jeg tror ikke, det er det, vi spiser mellem jul og nytår, der giver
problemer - snarere det, vi spiser mellem nytår og jul.

Men husk bare lige at
> indbetale lidt ekstra skat, så vi har råd til et behandle din snæversynhed
> og intollerence ...

- og DEN lader vi så lige stå et øjeblik...

Glædelig jul og godt nytår.

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 23-12-03 23:21

"Inger Pedersen" skrev i en meddelelse news:bs9rum$lov$1@sunsite.dk...
> Jeg tror ikke, det er det, vi spiser mellem jul og nytår, der giver
> problemer - snarere det, vi spiser mellem nytår og jul.

Og den gentager vi lige*G*

> Glædelig jul og godt nytår.

Tak i lige måde

Nette

Fra : Nette

Dato : 22-12-03 23:50

"Nette" skrev i en meddelelse
> Hvor meget and og flæskesteg ville i beregne til 6 personer? I anden
kommer
> der svedsker og æbler.

Mange tak skal i have, så er jeg mere rolig. Jeg plejer altid at have tjek
på den slags, men lige i år har "maven" overtaget en del, så jeg kører den
ikke bare på rutinen
Nu må vi håbe jeg ikke skal "af" med den selveste juleaften*G*

Nette

Fra : Nette

Dato : 25-12-03 05:47

"Nette" skrev i en meddelelse
> Mange tak skal i have, så er jeg mere rolig.

And: 2800 gram
Steg: 1600 gram
Medisterpølse: 58 cm.

Der var RIGELIGT til fire fem personer mere..
Men jeg helgarderede mig også med julemedisteren, synes ikke, der må mangle
kød en juleaften.

- Maven holdt også lidt igen.

Forsat glædelig jul, alle.

Nette