Inddysning af New Zip
Fra : KlausB

Dato : 22-12-03 17:49

Hej NG

Nu er der jo faldet sne og alt muligt. I hvertfald her ved Århus.
Jeg er ikke så meget for at skulle ud og svine zippen til igen, nu hvor jeg
lige har rengjort den.
væltede i øvrigt lige inden den blev sat i kælderen.

Men som skrevet i tidligere tråd skal jeg have dyset om.
Kan jeg godt dyse karben ind selvom den ikke kører på vejen?
Vi har en kælderåbning eller hvad man skal kalde det. I hvertfald kan den
stå derude og være startet. min tanke var om jeg så kunne varme den op
stille og roligt og så tjekke motorgangen på den måde, eller skal der være
en hvis modstand i form af friktion og luftmodstand?

Jeg har læst på en hjemmeside at 17.5 mm delortoen er meget svær at
indstille. Er det mon i forbindelse med tun og diverse ting at det er svært?
www.stalkerzone.dk

Venlig hilsen
Klaus

Fra : KlausB

Dato : 26-12-03 19:57

Hej NG

For lige at ridse historien op:
Jeg har en New Zip. Jeg har fjernet pladen i min originale 17,5 mm delorto
karburator og røret i luftfilteret.

Fra fabrikken sad der en 56 dyse i. Jeg har købt en 62 og sat i, efter vi
har prøvet den, og kommet frem til at den får for lidt benzin (altså for
lille dyse) kommer der nogle spørgsmål frem.

Hvis man kigger på karburatoren i modsatte side af luftfilteret sidder der 2
skruer, en der er til komme til med hånden og en der nærmest er sænket ned i
karben hvad er de præcist til?

Efter at jeg har varmet motoren op prøver jeg så at give den gas, hvorefter
den trækker lidt sløvt, men alligevel kommer op i "de høje omdrejninger" Her
er det så at den slår fra (er det CDIen der slår fra) den når lige nogen
omdrejninger og så er det ligesom at den for et rap over næsen, og tager så
omdrejninger igen.
kan det passe at CDIen allerede slår fra der. der er jo nul tun på. org.
cylle. og del hele?????

Kan det passe at man skal en del op i dyse. 10- 15 stykker i forhold til
original for at det giver noget. det er som om det ikke kan mærkes nogen
forskel ved de 5 jeg har forhøjdset den med?

Venlig hilsen
Klaus

Fra : H-J M

Dato : 28-12-03 22:21

> [...]
2
> skruer, en der er til komme til med hånden og en der nærmest er sænket ned

Den ene er tomgangsskruen. Det er den der sidder lodret ind i karburatoren.
Tror 99% det er den du kan komme til med fingrene. Den anden er luftskruen.
Den skal/kan også indstilles.
Jeg vil dog fraråde dig at indstille på den med det samme. Start med at få
en større dyse i indtil det passer. Og så kan vi altid snakke om luftskruen.

En 17.5 Dell'o er MEGET nem at indstille og generelt en rigtig god
karburator

> [...]

> omdrejninger igen.
> kan det passe at CDIen allerede slår fra der. der er jo nul tun på. org.

Du har jo stadig en begrænsning i form af en katalysator på "svinet" den
æder altså en DEL effekt. Knald en TP Powered på med nogle ~5.5 grams ruller
(hvis motoren er std. hiperII hvilket den jo er) og så skal du se løjer!

> Kan det passe at man skal en del op i dyse. 10- 15 stykker i forhold til
> original for at det giver noget. det er som om det ikke kan mærkes nogen
> forskel ved de 5 jeg har forhøjdset den med?

Du skal som jeg har sagt før ikke regne med den helt store effekt forøgelse.
Men det kan godt tænkes 10-15 stykke er realistisk. Det er forskelligt fra
knallert til knallert. Køber du to helt nye scootere og putter HELT
identiske ting på / afdrosler dem helt identisk vil du også opleve at dysen
ikke er identisk på de to maskiner. Det varier meget!

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : KlausB

Dato : 29-12-03 00:56

Hej

Den der lyd hvor den slår fra er det så katalysatoren?
hvordan fungerer det så?

Eller er det CDI´en?

som sagt lyder det som om at den for et rap over næsen og hvis man giver
fuld gas fra bunden kvæler den sig selv.
Man kan så arbejde den op i omdrejninger hvorefter den giver det der "rap"
over næsen og prøver igen at komme op.

Venlig hilsen
Klaus

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-12-03 14:06

KlausB (h51@mail.dk) skrev følgende:
> [...]
>
> som sagt lyder det som om at den for et rap over næsen og hvis man
> giver fuld gas fra bunden kvæler den sig selv.

Jeg ved ikke om der er omdrejningsbegrænser på. Har aldrig ejet en scooter.
Men det er da ikke umuligt.

> Man kan så arbejde den op i omdrejninger hvorefter den giver det der
> "rap" over næsen og prøver igen at komme op.

Det lyder som en begrænser.

Du skal have en større dyse i. Hvis benzinblandingen er for mager, bliver
den meget villig til at tage omdrejninger uden belastning. Den skal tage
gassen med det samme du rykker i håndtaget.

- Martin

Fra : KlausB

Dato : 29-12-03 18:40

Hej
Jeg regner med at købe en 10 numre større for at danne mig et overblik over
intervallet i dyserne.
Hvis den er for stor så ved jeg da hvor jeg skal hen af.
Da jeg havde den startet stod den på et bord i en kælder, så du har ret der
har ingen belastning været.

Begrænsningen,
Jeg havde et støvsugerrør på udstødningen og så ud af døren(det var det
nemmeste). Kan det have en betydning for katalysatoren at den ikke kan komme
af med luften hurtigt nok??
men det havde ellers ingen problemer med at komme ud. det er vel et 50mm rør
på 3 meter.

Venlig hilsen
Klaus

Fra : Thomas B

Dato : 31-12-03 16:30

> [...]
dysen
> ikke er identisk på de to maskiner. Det varier meget!

Ja det gør det nemlig. min kammerat og mig har 2 helt ens 125 ccm scooter.
Jeg skal bruge 112 min kammerat 112,5...Min scooter kan med en 112.5 ikke
komme forbi 90 km/t..en 112 smutter den nemt 110 (efter nålen).

Mvh. Thomas

Fra : H-J M

Dato : 29-12-03 22:16

"KlausB" <h51@mail.dk> skrev i en meddelelse

Kom hurtigt til at tænke på nogle forsk. ting
Det med dysen er for lille passer meget godt på at den ikke vil trække
ordentligt.
Prøv at dys den endnu mere op. Evt. så smid proppen i luftfilteret med
62'eren og se om problemet forsvinder så ved du jo med det samme at det er
for lille dyse :)
Fyr op under en 68-70 og se hvad den siger!

Fra : KlausB

Dato : 29-12-03 23:14

Okay, teorien som jeg forstår den er, at der ikke kan komme mere luft ind
end hullet i luftfilteret tillader. Dvs. at pladen ikke hjælper noget så
længe proppen eller røret stadig sidder i.
Eller er jeg forkert på den?

Hvis jeg gjorde som du skrev med at putte røret i igen skulle den gerne
4takte med 62éren, hvis de ellers har gjort deres arbejde godt nok fra
fabrikken. eller hvad?

-----------------------------------
dyse 62 er jo egentlig en lille dyse taget i betragtning af den stærkt øgede
mængde luft der nu er til rådighed.
Det lyder nemlig til at den tager rimelig mange omdrejninger. så mange så
den slår fra.
Hvis der kommer en større dyse i tager den ikke så mange omdrejninger,
eller?
------------------------------------

En anden ting--
de to andre skruer på karburatoren den der sidder lodret ind og den der er
nærmest er sænket ned. Blandingsskruen og luftskruen. Hvilken stilling skal
de stå i de må da have en stor betydning?

Jeg har læst at der på den koniske pind der går inde i stemplet sidder en
lille tap der kan flyttes så den tager mere benzin,
eller er det unødvendigt at begynde og rode med?
____________________________

Fra : H-J M

Dato : 02-01-04 11:31

> [...]
skal
> de stå i de må da have en stor betydning?

Den vandrette er tomgangsskruen. Du kan se den hvis du piller spjældet ud og
skruer den ind og ud. Det eneste den gør er at den går ind og prikker til
spjældet. Jo mere du skruer den ind jo mere prikker den. Og derved bliver
tomgangen højere.
Du behøver ikke at lege med luftskruen. (Den indsænkede der peger ned i
bundkarret 9 ud af 10 gange)
Hvis det skal være helt korrekt:
Varm motoren godt op
Stil den så på støtten og lad den falde helt ned i tomgang.
Skru luftskruen HELT ind og 1½ omgang ud (hvis du har skruet skruen ind for
lang tid dør motoren)
Så lytter du til tomgangen. Prøv at skrue den en kvart omgang mere ud. Sker
der ikke en skid så giv den en kvart omgang mere. Hvis der stadig ikke sker
en skid så drej til bage til udgangspunktet (1½ omgang) og drej en kvart
omgang ind, lyt og en kvart om gang mere, Der er ingen facit for hvor meget
du skal skrue den ind og ud. Men du skal ramme det punkt hvor tomgangen står
højest. (Du skal nok længere end to kvarte omgange til hver side. Men det er
ikke sikkert) Når tomgangen står højest justerer du den ned på det punkt du
gerne vil have. Og så giver du lige skruen en ½ omgang til hver side for at
se om du kan gøre det bedre. Når du har fundet det punkt hvor tomgangen står
højest (self. justerer du den ned igen så den er til at have med at gøre når
den holder stille).
Gør først dette når du er 90% sikker på dysen er 100% korrekt. Husk! hvor
skruen stod før du begyndte at dreje på den (tæl lige hvor mange gange du
skruer den rundt før den rammer bunden fra std.) hvis det hele skulle gå af
helvede til har du jo det punkt at vende tilbage til. 1½ omgang "plejer" man
at sige er std. indstillingen. Min knallert kører PERFEKT med 1½ omgang
præcis sjovt nok.

Ligesom at justere kanalerne ind på dit fjernsyn. Det gør du jo heller ikke
før du er sikker på antennen sidder ordentligt på taget, Så justerer du
groft ind. og justerer til sidst lige det sidste.

> Jeg har læst at der på den koniske pind der går inde i stemplet sidder en
> lille tap der kan flyttes så den tager mere benzin,
> eller er det unødvendigt at begynde og rode med?

Så længe du kun roder med afdrosling skal du ikke lege med nålen.
Nålen bestemmer hvor meget benzin knallerten får med 1/3 gas til 2/3 gas,
efter det punkt er det kun hoveddysen der bestemmer (fuld gas) og ved 0/3
gas er det tomgangsdysen der bestemmer.
Du skal ikke til at rode med nål eller tomgangs dyser

--
Mvh.
Hans-Jacob
Piaggio Zip. TP Racing cylinder kit, Doppler Krumtap (16.000 omdr.) 21
dell'o, Prestigio og 24% gearing
Render vel 90-100 stykker. Bliver bedre med Nardo eller Bidalot/Yasuni C16
:D