Indisk kylling
Fra : sanne hansen

Dato : 19-04-01 13:16

Hej !!!

Da jeg tit rejser til London og ofte ender på indiske spisesteder, ville jeg
blive glad, hvis der er nogen der har opskrift på chicken korma ?

Sød indisk ret med kylling eller lam
Mvh sanne

Fra : René Hjorth

Dato : 20-04-01 20:20

Thu, 19 Apr 2001 14:16:26 +0200 skrev "sanne hansen"
<sfrede4@students.aabc.dk>

Hej sanne,

>Da jeg tit rejser til London og ofte ender på indiske spisesteder, ville jeg
>blive glad, hvis der er nogen der har opskrift på chicken korma ?

En Korma er en mild lidt sødlig curry hvor der er bl.a. er anvendt
kokosmælk. Den enkelteste er at gå i en indvandrebrutik og købe et
glas curry korma pasta og så følge opskriften bagpå (det er en nem og
god måde).

Alternativt steger du noget kyllingebryst i tern, tilsætter en god
sjat hakkede løg, lidt revet ingefær og steger færdigt - tilsæt lidt
hvidløg, en god sjat god karry(pasta), og spæder op med kokosmælk og
yoghurt naturel.

Når det har simret forsigtigt en times tid, justerer du smagen f.eks.
med salt, hvidløg, limesaft, sukker og måske mere karry, og lader den
koge 5 minutter mere.

Mvh,
René
www.rene.hjorth.com

Fra : Neta & Peter

Dato : 20-04-01 20:32

Ser godt ud, men er en time ikke lige i overkanten til kyllingebryst?

Fra : René Hjorth

Dato : 21-04-01 18:58

Fri, 20 Apr 2001 21:32:03 +0200 skrev "Neta & Peter"
<pwesth@hum.ku.dk>

Hej Neta & Peter,

>Ser godt ud, men er en time ikke lige i overkanten til kyllingebryst?

Det er både for meget og for lidt - en curry skal koge lææææææææææænge
for at opnå den unikke blødhed og sammenhørighed i ingredienserne, så
"kun" en time er et kompromis.

Personligt ville jeg foretrække kød af lår (selvom en time stadig er
"for meget"), men det ser man ikke herhjemme færdigrenset, så selvom
kyllingebryst er det med mindst smag, er det også det nemmeste...

Den eneste ulempe ved at koge 1-2 timer er at kyllingekødet nemmere
går i stykker, og det er ikke så slemt - blot er mere kyllingesmag
kommet i retten og mere karrysmag i kyllingen.

En moderne version ville være at svitse kyllingekødet og tage det op -
koge resten i 1-1½ time og tilsætte kyllingekødet de sidste 20
minutter. Problemet er blot... at den ville ikke længere ligne en
curry

Mvh,
René
www.rene.hjorth.com