Sure opstød under graviditet
Fra : Michael

Dato : 19-12-03 15:39

Min kæreste er højgravid og kan føde indenfor kort tid maks. 1 uge.

Problemet er, at hun ikke længere føler hun kan ligge ned grundet sure
opstød og halsbrand. Er der noget man kan gøre for at hindre dette ???

Vi er i tvivl om hun må tage Samarin ?!

Fra : Michael-7500

Dato : 19-12-03 16:53

"Michael" <mho@newyork.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Problemet er, at hun ikke længere føler hun kan ligge ned grundet sure
> opstød og halsbrand. Er der noget man kan gøre for at hindre dette ???

Samarin ved jeg ikke noget om. Men fruen her i huset klarer halsbranden med
mandler og mælk. MASSER af mælk skulle jeg hilse at sige.... )

Mvh
Michael (der slæber og slæber og slæber og .... mælk hjem)

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 20-12-03 16:56

"Michael-7500" <michael7500@mail.dk> skrev...

> [...]
>
> Mvh
> Michael (der slæber og slæber og slæber og .... mælk hjem)

Men husk lige at du højst må slæbe 3 glas mælk med hjem til hende
dagligt. Jeg var også selv storforbruger af mælk under min graviditet,
og det førte til en slem gang graviditetssukkersyge, som jeg stadig
døjer med for resten (sønnike er nu 1½ år). Så altså - max. 3 glas mælk
pr. dag - og forsøg jer ellers med kiks og hvad, der ellers er nævnt i
tråden her.

Christina

Fra : Kathrine

Dato : 21-12-03 20:31

"Christina Puhakka Egholm" skrev:

> [...]
mælk
> pr. dag - og forsøg jer ellers med kiks og hvad, der ellers er nævnt

Nu er det jo ikke mælk som sådan man får graviditetsbetinget
sukkersyge af, så den holder ikke helt.
--
Kathrine

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 21-12-03 21:12

"Kathrine" <katras@REMOVETHISofir.dk> skrev...

> Nu er det jo ikke mælk som sådan man får graviditetsbetinget
> sukkersyge af, så den holder ikke helt.

Det kan det, og det gjorde det. Mælken var endda den eneste synder i mit
tilfælde. Skulle du fortsat tvivle, er du da sikkert velkommen til at
kontakte Skejby Sygehus, hvor overlægen på afdelingen stillede min
diagnose.

Christina

Fra : Kirstine

Dato : 21-12-03 20:54

In article <bs1r9q$43j$1@sunsite.dk>, find.adressen@andetsteds.dk
says...
> [...]
> døjer med for resten (sønnike er nu 1½ år). Så altså - max. 3 glas mælk
> pr. dag - og forsøg jer ellers med kiks og hvad, der ellers er nævnt i

Mælk kan give graviditetssukkersyge?? Hvor kan jeg få mere at vide om
det - jeg bliver da helt trist ved tanken om den 1-1½ liter, jeg har
hældt i mig om dagen...og jeg troede, at det var godt for både mig og
spiren :-/

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*
http://www.minipip.dk

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 21-12-03 21:15

"Kirstine" <minipip(remove)@minipip.dk> skrev...

> [...]
> det - jeg bliver da helt trist ved tanken om den 1-1½ liter, jeg har
> hældt i mig om dagen...og jeg troede, at det var godt for både mig og

Præcis det samme tænkte jeg, og min praktiserende læge troede det samme,
indtil vi begge blev gjort klogere på Skejby. Jeg drak 1-2 liter
skummetmælk pr. dag de første knap 7 måneder af graviditeten. Så fik jeg
konstateret "graviditetsbetinget sukkersyge" og sendt til udredning på
Skejby, hvor de kunne konstatere, at det var mælken og kun mælken, der
stod bag. Jeg var på ingen måde disponeret for sukkersygen (f.eks. i
kraft af alder, vægt, kosten i øvrigt, genetisk eller noget som helst
andet). Jeg målte blodsukker 7 gange dagligt resten af graviditeten, og
det holdt stik.

Jeg ved ikke, hvor man finder ud af mere, men overlægen på Skejby sagde,
at det ikke var så sjældent endda, at de stødte på det.

Christina

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 21-12-03 21:24

"Christina Puhakka Egholm" <find.adressen@andetsteds.dk> skrev...

> Jeg ved ikke, hvor man finder ud af mere, men overlægen på Skejby
sagde,
> at det ikke var så sjældent endda, at de stødte på det.

Jeg fandt lige en kostvejledning fra diætisten på Skejby på
http://www.auh.dk/sks/afd/afdy/dk/sv_patinf07.asp?index=index7.asp

Her står ikke meget om mælk - andet end at det bør begrænses til 2 glas
(hmmm, troede det var 3) dagligt, hvis man døjer med forhøjet blodsukker
under graviditeten.

Christina

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 22-12-03 17:33

"Christina Puhakka Egholm" <find.adressen@andetsteds.dk> skrev i en
meddelelse news:bs4vf4$dpi$1@sunsite.dk...
> [...]

> Her står ikke meget om mælk - andet end at det bør begrænses til 2 glas
> (hmmm, troede det var 3) dagligt, hvis man døjer med forhøjet blodsukker

Da jeg var gravid med gestationel diabetes (fødte tvillinger for knap 4
måneder siden), fik jeg af diætisten på Kolding Sygehus at vide, at man
normalt anbefalede max. 2 glas mælk ved diabetes, men netop fordi jeg som
gravid havde brug for kalken (og som tvillingegravid for flere kalorier end
enkeltbarnsgravide), burde jeg drikke 3 glas om dagen.

Jeg fik i øvrigt at vide, at jeg burde skære ned på mit mælkeforbrug (ca. 1
l. om dagen), - men udelukkende fordi det alene kunne give den
kaloriebegrænsning, der skulle til som en del af diæten.
Men OK, i mit tilfælde var der heler ikke tvivl om, at sygdommen var opstået
pga. overvægt.

MVH Mette

Fra : Maria M.

Dato : 19-12-03 19:41

On Fri, 19 Dec 2003 15:39:24 +0100, "Michael" <mho@newyork.com> wrote:

Hey =O)

>Min kæreste er højgravid og kan føde indenfor kort tid maks. 1 uge.

Først engang tillykke med graviditeten=o)

>Problemet er, at hun ikke længere føler hun kan ligge ned grundet sure
>opstød og halsbrand. Er der noget man kan gøre for at hindre dette ???
>
>Vi er i tvivl om hun må tage Samarin ?!

Jeg kan så sige jeg var også bange for Samarin og derfor brugte jeg et
godt gammelt husråd da jeg ventede min søn=o)

Et glas Koldt vand med en te ske natron og det har min søn ikke taget
skade af da

MVH Maria =o)

Fra : arc@na

Dato : 19-12-03 20:50

Maria M. <lomitas@lomitas.dk> wrote in

> Et glas Koldt vand med en te ske natron og det har min søn ikke taget
> skade af da

Jamen det er jo stort set det samme som Samarin... ;*)

arc@na

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 19-12-03 19:42

"Michael" <mho@newyork.com> wrote in message

> [...]

> Problemet er, at hun ikke længere føler hun kan ligge ned grundet sure
> opstød og halsbrand. Er der noget man kan gøre for at hindre dette ???

Hun må i hvert fald gerne tage de gængse syreneutraliserende produkter såsom
Balancid, Alminox og lignende, der virker lokalt i maven. Nogle produkter
holder virkningen længere end de nævnte - forhør dig på apoteket.

Held og lykke med den lille!

/Anne

Fra : Padmé Amidala

Dato : 19-12-03 20:34

Ellers kan almindelig danskvand også hjælpe

VH
Padmé

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 19-12-03 21:42

> [...]
>
> Problemet er, at hun ikke længere føler hun kan ligge ned grundet sure
> opstød og halsbrand. Er der noget man kan gøre for at hindre dette ???

Jeg er også gravid og lider frygteligt at halsbrand. Jeg bruger Gaviscon
mikstur inden sengetid - det virker noget bedre end Balancid, som jeg bruger
om dagen. Gaviscon ligger ligesom et skumlag øverst i mavesækken, således at
det er med til at spærre for "adgangen" til spiserøret.

Gaviscon må man gerne bruge, når man er gravid. Man skal lige tage sig
sammen til at drikke det, men når man bare gerne vil ligge ned og sove, så
går det...

Held og lykke med den lille ny!

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-03 10:01

> [...]
>
> Problemet er, at hun ikke længere føler hun kan ligge ned grundet sure
> opstød og halsbrand. Er der noget man kan gøre for at hindre dette ???

Tillykke med det kommende julebarn

Kiks kan af og til hjælpe på de sure opstød.
Alminox brugte jeg også, men det virkede kun kortvarigt.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Michael

Dato : 21-12-03 13:57

Tak for alle jeres forslag.....nu kan hun måske få lidt nattero
Michael