saltvands spørgsmål
Fra : Carsten Gall

Dato : 19-04-01 10:04

Hej!

Jeg ved at, jeg med med følgende spørgsmål kan risikere at sætte en
"religionskrig" igang her.
Sagen er at jeg er ved at starte et saltvandsakvarie op, og har i den
anledning et par spørgsmål.
Det er 20 år siden at jeg havde saltvand sidst, og guderne skal vide at der
er sket meget på den front siden da,
f.eks lader det til at de i Tyskland opdrætter stenkoraller i ganske
betragtelige mængder, det var utopi for 20 år siden.

På nogle tyske internet sider har jeg læst at folk bruger osmosevand til
deres saltvandsakvarier! Er det ikke at gå over
vandet efter vand? I selv samme sekund der kommer salt i vandet er det jo
spildt arbejde. Man fjerner kalk og salte,
for at tilsætte dem igen?

Det lader også til at alle bruger en kalkreaktor, det er vel for at holde
PH oppe, men kan det calciumkarbonat ikke
tilsættes i dråbe form??

Mit sidste spørgsmål i denne omgang.
Månelys(Mondlicht) det er vel et meget svagt blåt lysrør. Men hvor pokker
får man fat i et sådant?
Jeg har ikke kunne se det nogen steder sat til salg. Hvad hedder lysrøret?

Carsten

Fra : Hans-Henrik

Dato : 19-04-01 10:40

Carsten Gall <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bm9ge$1qf2$1@news.cybercity.dk...

> [...]
pokker
> får man fat i et sådant?
> Jeg har ikke kunne se det nogen steder sat til salg. Hvad hedder

Hej Carsten

Jeg har et bud på tredie spørgsmål. Har selv købt en lampe med
månebelysning, der følger månefaserne. Heri er lyskilden en ganske
almindelig halogenpære på 100w der dæmpes alt efter månefasen.
Har fundet et link i brocuren til omtalte lampe www.aquaconnect.com
Håber det kan hjælpe dig videre.

MVH Hans-Henrik

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-04-01 10:57

Hans-Henrik <pedersen_hansen@post.tele.dk> skrev i en

> [...]
> månebelysning, der følger månefaserne. Heri er lyskilden en ganske
> almindelig halogenpære på 100w der dæmpes alt efter månefasen.

Jeg siger tak for svaret, og kigger på siden.
Det der bare lige undrer mig er at de gange jeg har været nede hvor
koralrevene
er, der har det været sort i en kulkælder om natten. Og selv om månen ser
meget større ud der nede
synes jeg det virker lidt voldsomt med en 100W halogen pære om natten.
Men en 20W til et 250 Liters er måske også mere pasende?

Carsten

Fra : Hans-Henrik

Dato : 19-04-01 11:15

Carsten Gall <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bmcjv$20cc$1@news.cybercity.dk...

> synes jeg det virker lidt voldsomt med en 100W halogen pære om natten.
> Men en 20W til et 250 Liters er måske også mere pasende?
>

> Carsten

Mit akvarie er et 530 liters og når månefasen er ny, er pæren dæmpet så
meget,at du bare aner lyset svagt på bundet af akvariet. Ved fuldmåne ser du
akvariet i meget dæmpet belysning og fiskene er lidt aktive i starten af
"natten"På intet tidspunkt kører 100w pæren på fuld effekt, er formodent så
stor for at få en længere holdbarhed.
Kunne forestille mig at månelyset i et 250 l svarede til 10-30W
alt efter fase, men det er bare et gæt.

Hans-Henrik

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-04-01 11:59

> [...]

> stor for at få en længere holdbarhed.
> Kunne forestille mig at månelyset i et 250 l svarede til 10-30W

Ved du om sådan en "månefase maskine" kan købes i løs vægt??

Carsten

Fra : Hans-Henrik

Dato : 19-04-01 12:40

Carsten Gall <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bmg7q$26v4$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> du
> så
>

> Ved du om sådan en "månefase maskine" kan købes i løs vægt??

Uden at skulle beskyldes for reklame, købte jeg min lampe hos Petgo i
Gentofte - prøv evt at snakke med Thomas der.

Hans-Henrik

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-04-01 13:00

> Uden at skulle beskyldes for reklame, købte jeg min lampe hos Petgo i
> Gentofte - prøv evt at snakke med Thomas der.

Det kan vel næppe kaldes reklame, når der tilsyneladende ikke er andre
steder der har dem.
Så er det en forbruger oplysning. *s*

Carsten

Fra : Karsten Plesner

Dato : 19-04-01 14:46

> [...]
> vandet efter vand? I selv samme sekund der kommer salt i vandet er det jo
> spildt arbejde. Man fjerner kalk og salte,

Jeg har ladet mig fortælle af en saltvandsakvarist, at ideen med at bruge
osmosevand er at man ad den vej selv bestemmer, hvilke ting og hvor meget der er
i vandet.

M.v.h.
Karsten

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-04-01 23:17

Karsten Plesner <karsten.plesner@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> osmosevand er at man ad den vej selv bestemmer, hvilke ting og hvor meget

Det lyder som om jeg skal have fat i mit osmose anlæg igen!!

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 20-04-01 16:42

> Det lyder som om jeg skal have fat i mit osmose anlæg igen!!

du siger bare til!

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Denmark, Copenhagen
ICQ: 110297734

Fra : Johnny Bastian

Dato : 19-04-01 16:24

Hej Carsten, jeg svare lidt mellem linjerne.

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hej!
>
> Jeg ved at, jeg med med følgende spørgsmål kan risikere at sætte en
> "religionskrig" igang her.

Nej da, der er også plads til os med saltvand

> [...]
> f.eks lader det til at de i Tyskland opdrætter stenkoraller i ganske
> betragtelige mængder, det var utopi for 20 år siden.

Jamen det lyder da som en god ide, og ja der er sket MEGET siden da. Det er
bestemt ikke umuligt at formere stenkoraller, og der er også mange
herhjemmer
der gør det, mine egne formerer sig da også i mit akvarie. Men lige som i
naturen
går det langsomt, men i løbet af et års tid kan mange høste aflæggere af
deres stenkoraller

> [...]
jo
> spildt arbejde. Man fjerner kalk og salte,

Nej, der er ikke at gå over åen...det er især her i københavn nødvendigt
hvis du vil
holde og formere koraller. Grunden er at der er meget i vandet vi ønsker at
fjerne
Bla. Nitrat og fosfater som der er en del af i vandet her. Og der er rigtigt
at vi tilsætter
kalk, (og ved opstart og vandskift salt), men det salt vi tilsætter er
bestemt ikke det samme
som du fjerner, faktisk er nogle af de salte vi har i hanevandet direkte
skadelige for vores koraller.
Så uden Osmosevand kan du ikke styre No2 og No3 o.s.v. i dit akvarie, og der
er fatalt for dine koraller.

> Det lader også til at alle bruger en kalkreaktor, det er vel for at
holde
> PH oppe, men kan det calciumkarbonat ikke
> tilsættes i dråbe form??

Der er også en rigtig god ide, da den løbende tilsætter kalk..og det kan
være meget...så du ikke får udsving i
din CA og KH, igen meget vigtigt for at dine koraller skal kunne trives.
Koralleren bruger MEGET kalk til
opbygning af deres skelet.
Og jo, du kan godt tilsætte det i væske form, men skal det være godt skal
det "dryppe" konstant for at give
de mest ensartet vandværdier, det kan godt svinge meget hvis du kan "fylder"
på et par gange om ugen.

> [...]
pokker
> får man fat i et sådant?

> Jeg har ikke kunne se det nogen steder sat til salg. Hvad hedder

Jeg har aldrig prøvet "månelys" så jeg ved ikke om det er til noget

Der er et par ting du mangler endnu, inden du kan holde Koraller i dit
akvarie, det velnok vigtigste
er en GOD skummer, en god cirkulation (ca. 10 akvariet i timen) og så LYS
lys og atter lys.

Herudover er det nødvendigt at tilsætte Sporstoffer, Iod og Strontium
løbende til Korallerne
og de alger der lever i dem.

> Carsten

Du skal være velkommen til at skrive hvis du ellers har noget på hjertet, så
vil jeg da svare så
godt jeg kan, Jeg har da også en skummer og HQi lamper til salg hvis det
skulle have din interesse.

--
___

MVH. Johnny Bastian -- DK - 2650 Hvidovre --
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
E-M@il: johnny@bastian.dk
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-04-01 23:32

> [...]
lige som i
> naturen går det langsomt, men i løbet af et års tid kan mange høste

Jeg har nu ikke nogen ide om at begynde at lave stenkoraller, men jeg var
temmeligt
overrasket over at det kunne lade sig gøre i de mængder.

> [...]
i hanevandet direkte
> skadelige for vores koraller.
> Så uden Osmosevand kan du ikke styre No2 og No3 o.s.v. i dit akvarie, og

Der var en ting der undrede mig en del, på de tyske sider, og det var at
nitrat, faktisk var
meget vigtigt for for korallernes udvikling.

> [...]
> det "dryppe" konstant for at give
> de mest ensartet vandværdier, det kan godt svinge meget hvis du kan

Som jeg skrev længere oppe, er det ikke min tanke at holde stemkoraller,
hvor imod at
jeg godt kunne tænke mig et akvarie godt besat med diverse blødkoraller o
g læderkoraller
og den slags. Er det til disse dyr tvingende nødvendigt med en
kalkreaktor??

Jeg kunne godt bruge en, men Rom blev som bekendt ikke bygget på en
enkelt dag.
> Jeg har aldrig prøvet "månelys" så jeg ved ikke om det er til noget

Der har jeg fået at vide, at det er en halogen lampe som bliver styret af
en kontrol enhed,
den skulle være ret vigtig hvis du vil formere dine koraller.

> Der er et par ting du mangler endnu, inden du kan holde Koraller i dit
> akvarie, det velnok vigtigste
> er en GOD skummer, en god cirkulation (ca. 10 akvariet i timen) og så LYS
> lys og atter lys.

Jeg har lige bestilt en skummer i Tyskland en Sander WT350 mener jeg den
hed,
den skulle kunne klare et alvarie på op til 250 liter, og det er lige
hvad akvariet er.
Med hensyn til pumper har jeg tænkt mig at købe to Aquaclear Powerhead
802, de giver
til sammen 3000 l i timen.
Derudover kommer der 2 30 W Aquastar og 2 30W Blålys over.
Jeg forbereder lampen til 2 20W halogen pærer til "måneskin"

> Herudover er det nødvendigt at tilsætte Sporstoffer, Iod og Strontium
> løbende til Korallerne og de alger der lever i dem.

Det har jeg fundet ud af. Det skulle også være det der er med til at få
korallerne til at
"blomstre" og formere sig.

> Du skal være velkommen til at skrive hvis du ellers har noget på hjertet,

> vil jeg da svare så godt jeg kan,
Det vil jeg da gøre, det kan også være at jeg på et tidspunkt vil tigge
om en "audiens"

Jeg har da også en skummer og HQi lamper til salg hvis det skulle have din
interesse.

Hvis jeg havde vist det 2 dage tidligere *s*
Men hvis du falder over en ledig kalkreaktor til en fornuftig pris, kunne
jeg da være meget interesseret.

Carsten

Fra : ole larsen

Dato : 19-04-01 17:47

Carsten Gall skrev i meddelelsen <9bm9ge$1qf2$1@news.cybercity.dk>...

> Hej!
>
> Jeg ved at, jeg med med følgende spørgsmål kan risikere at sætte en
>"religionskrig" igang her.

Det her er en akvariegruppe - ikk´ - og det er opløftende at se, at her er
kyndige saltvandsfolk.
Ole

Fra : Torben Lundvall

Dato : 19-04-01 18:23

Hej Carsten!

Velkommen til saltvandet.

Lidt svar:

Stenkoraller er efterhånden fredede og de er derfor svære at få fat på.
Sikkert det der driver værket i Tyskland.

Når vandet fordamper bliver saliniteten for høj, og derfor skal man fylde
ikke-saltvand på. Bruger man postevand vil man nogengange opleve at der
komme en opblomstring af kiselalger/brunalger. Det kommer der forøvrigt også
med garanti måske en uge efter du starter. Det forsvinder rimeligt hurtigt
igen, men ser ikke pænt ud. Det er hovedårsagen til osmosevand.
Til gengæld fjerner man kalken som er vigtig(=mål den ind imellem). Hvis man
ikke vil købe en kalkreaktor fylder man efter med kalkvand(kalkwasser) som
bare er postevand med calciumkarbonat i. (Calciumchlorid)
Kalken er "foder" til korallerne, men husk også Strontium som er en slags
"katalysator" for kalken.
Iod og sporstoffer skal der også til.
kh'en holder ph-en stabil som i ferskvand. pH skal ligge omkring 8.
Hold ca. 25 grader.
Brug en skummer.

HAV TÅLMODIGHED!!!!! (Det er det vigtigste)

Lad det køre 2-3 uger uden fisk og bløddyr, men med levende sten, lidt af
gangen.

Lys: HQI er ikke nødvendigt, men godt. Der er delte meninger om moonligth,
benyttes ofte til en mindre brat "solnedgang"/"solopgang" efter og før
hovedlyset tændes.Giver mulighed for at se korallernes "adfærd" om natten.

Held og lykke.

Torben

Fra : Laura

Dato : 19-04-01 18:36

> Stenkoraller er efterhånden fredede og de er derfor svære at få fat på.
> Sikkert det der driver værket i Tyskland.
>

>snip<

Hvis du mangler koraller ved jeg at ham der har Akvarie west på Sønder Boulevard
har en masse liggende fra før de blev fredet, som han overtog sammen med
butikken.

Laura

Fra : Johnny Bastian

Dato : 19-04-01 21:00

Det der her er tale om er levende koraller, og ikke de døde afbleget
koraller.

Og det er ikke rigtigt at stenkoraller er fredet (enkelte trudet arter er
dog fredet), derimod er der
vedtaget regler for export/import af levende koraller, dels for at beskytte
koralrev mod
overfiskning, men også for at sikre en indtægt til fiskerne (der er de samme
der høster koraller).
Størstedelen af de koraller du finde i saltvandsbutikkerne er importeret,
ifølge alle gældende
regler, fortoldet og gennemgået af bedriftsundhedstjensten (eller hvad de nu
hedder) ved ankomst
her til landet.

--
___

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-04-01 23:37

Laura <laur@dk2net.dk> skrev i en news:3ADF2212.60F34F83@dk2net.dk...

> [...]

Boulevard
har en masse liggende fra før de blev fredet, som han overtog sammen med

Jeg har også selv nogle "antikke" liggede på loftet.
Planteimporten har også en hal masse, men det var nu de levende der
har vakt min interesse.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-04-01 19:22

"Torben Lundvall" <lundvall@post4.tele.dk> wrote in message

> ikke vil købe en kalkreaktor fylder man efter med kalkvand(kalkwasser) som
> bare er postevand med calciumkarbonat i. (Calciumchlorid)

Ka' det nu osse passe?
Iflg. min børnelærdom er kalkwasser calciumhydroxid i vandig opløsning -
hvilket vil sige at det er en temmelig kraftig base, hvilket i sammenhængen
er ganske meningsfuldt.
Calciumkarbonat er ganske rigtigt kalk, men er uhyre svært at opløse i vand,
hvorimod calciumhydroxyden - læsket kalk eller hydratkalk på dansk - er
letopløseligt.
Endeligt er Calciumchlorid noget helt tredie.

mvh
Den gamle kemilærer
aka Jan

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-04-01 19:24

Jeg har just fundet en udmærket side, der beskriver stadset:

http://www.tadreef.com/article/kalk.htm

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-04-01 23:39

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
> [...]
> Iflg. min børnelærdom er kalkwasser calciumhydroxid i vandig opløsning -
> hvilket vil sige at det er en temmelig kraftig base, hvilket i

Det er nok som du skriver, det er ihvertfald det som jeg har set
annonceret til salg.

Carsten

Fra : Torben Lundvall

Dato : 20-04-01 23:32

som

> Ka' det nu osse passe?
Nej det kan det ikke.
Jeg mener Calciumhydroxid=Det jeg køber i en plast-dåse.
(Giver en ph på 12-13 stykker)
Jeg mener også der er nogen der bruger Calciumchlorid, som vist er billigere
og vist også er
"stærkere", men hvad forstår bønder sig på agurkesalat....

Torben

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-04-01 23:36

Torben Lundvall <lundvall@post4.tele.dk> skrev i en
> [...]
>
> Stenkoraller er efterhånden fredede og de er derfor svære at få fat på.
> Sikkert det der driver værket i Tyskland.

Sådan er det jo som regel, og det er jo faktisk ikke så dårligt hvis det
på sigt ikke
mere vil være nødvendigt at importere korallerne.

> HAV TÅLMODIGHED!!!!! (Det er det vigtigste)

Nu bakser jeg med mine to store ferskvandsakvarier på andet år, så
tålmodighed
har jeg da lidt af.

> Lad det køre 2-3 uger uden fisk og bløddyr, men med levende sten, lidt af
> gangen.
Jeg har været så heldig at få fat i en del levende sten til en fornuftig
pris.

> Held og lykke.
Takker

Carsten

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-04-01 23:42

Jeg vil sige tak for alle de gode svar!!
Når jeg er kommet igang vender jeg tilbage med lidt mere om hvordan det
går.

Carsten