ernæringsværdi for majs
Fra : Ole Larsen

Dato : 21-12-03 19:07

En kok jeg kender påstår at vi mennesker stort set ikke optager næring fra
majs, men at de kommer nærmest ufordøjede ud igen.
Findes der faktuel oplysning på sagen ?
Mvh og PFT

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Hauge

Dato : 21-12-03 19:20

Hejsa

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message
> En kok jeg kender påstår at vi mennesker stort set ikke optager næring fra
> majs, men at de kommer nærmest ufordøjede ud igen.

Hehe, det skal man da vist ikke fortælle dem der laver cornflakes, de lover
jo guld og grønne skove ;)

/Hauge

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 21-12-03 20:52

Således skrev "Hauge" <hauge@CUTspamfree.dk> i dk.kultur.mad+drikke
Sun, 21 Dec 2003 19:19:37 +0100:

>Hejsa
>
>"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message
>
>Hehe, det skal man da vist ikke fortælle dem der laver cornflakes, de lover
>jo guld og grønne skove ;)

Nu ved jeg ikke om det er mig der har set for meget "Køkken-kemi" på
Discovery, men jeg kan da levende forestille mig at netop en sej sag
som majskerner skal have en ganske høj grad af tilberedning for at
nedbryde cellerne og derved lukke smagen og næringsstofferne ud?

Knud
--
All that glitters has a high refractive index.

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-12-03 22:39

Knud Winckelmann wrote:

> [...]
> som majskerner skal have en ganske høj grad af tilberedning for at
> nedbryde cellerne og derved lukke smagen og næringsstofferne ud?

Det er muligt at en del af den omgivende "kerne" kommer ufordøjet ud.
Men vi optager masser af næring fra majs. Og hurtigt endda. Majs har et
ret højt glykemisk index, hvilket vil sige at hvis du spiser majs, så
stiger dit blodsukker ret hurtigt, hvis der ikke kommmer et insulinsvar
(f.eks. hos diabetikere). Blodsukkeret ville ikke stige voldsomt hvis
ikke man optog en masse energi fra dem. Og det gør det.

/David

Fra : Kathrine

Dato : 21-12-03 21:01

"Ole Larsen" skrev:

> [...]
næring fra
> majs, men at de kommer nærmest ufordøjede ud igen.

Som mor til et barn på 1½, kan jeg afsløre, at majs kommer hele ud
igen, hvis de ikke tygges. Det gælder vel så også for en voksen!? Det
kan altså være tygningen der afgør, hvor meget man kan optage af
næringen!?
--
Kathrine

Fra : Hauge

Dato : 21-12-03 21:11

Hejsa

"Kathrine" <katras@REMOVETHISofir.dk> wrote in message
> Som mor til et barn på 1½, kan jeg afsløre, at majs kommer hele ud
> igen, hvis de ikke tygges.

Håber så ikke det er hele kolber, der ikke tygges

/Hauge

Fra : Q

Dato : 23-12-03 15:53

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> En kok jeg kender påstår at vi mennesker stort set ikke optager næring fra
> majs, men at de kommer nærmest ufordøjede ud igen.
> Findes der faktuel oplysning på sagen ?
> Mvh og PFT

Som andre har nævnt kan du bruge en uvidenskabelig metode til at finde
svaret:

Spis en dåse majs og se godt efter inden du skyller ud når er på det lille
hus

Det samme gælder forresten "huden" på en tomat..

mavesaften kan simpelthen ikke nedbryde skallen..

god jul

/peter

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-12-03 14:24

[Ole Larsen | Sun, 21 Dec 2003 19:07:05 +0100]

>En kok jeg kender påstår at vi mennesker stort set ikke optager næring fra
>majs, men at de kommer nærmest ufordøjede ud igen.

Det er næsten korrekt for majskerner, deres skald er meget tyk og
sværtnedbrydelig - af samme årsag anbefales mennesker med en tarmsygdom
ofte ikke at spise hele majskerner, da de nemt kan sætte sig i vejen
hvis man har forsnævringer.

Majs der er knust, hakket e.l. er dog helt anderledes; deres stivelse er
utrolig hurtig at optage, så du kan ofte se på diverse glukæmiske
tabeller at majs scorer "uhyggeligt" højt.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk