Kødfyld til andestegen
Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 21-12-03 00:46

Ja, det er jo snart jul, så her er endnu et andeindlæg.

Vi bliver kun tre juleaften og planlægger at tilberede en tre-kilos and. Vi
ved jo så af erfaring at den skrumper noget under stegningen på grund af
fedtet, så vi tænkte på om man kunne lave en form for kødfyld i stedet for
de sædvanlige æbler og svedsker - for at være helt sikre på at der er nok -
og ellers for at have nogle kolde rester til 1. juledag.

Men hvad kunne sådan et kødfyld bestå af? Vi køber noget hakket svinesmåkød
men hvad kan vi blande i det så det stadig bliver en traditionel and?

Min mor lavede engang for længe siden en unghane med et kødfyld der vist
nærmest var frikadellefars med marinerede paprika og hvidløg i, men det
passer ikke rigtigt til den traditionelle julemenu.

Alle forslag modtages med kyshånd, da min køkkenkyndige mor desværre ikke er
her længere til at rådgive mig.

Glædelig jul og venlig hilsen Tina

www.gizzemissen.dk

Fra : lykke

Dato : 21-12-03 02:51

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:3fe4df4e$0$9764$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Men hvad kunne sådan et kødfyld bestå af? Vi køber noget hakket
svinesmåkød
> men hvad kan vi blande i det så det stadig bliver en traditionel and?
> www.gizzemissen.dk

Hej Tina
Hakket svinesmåkød er udmærket, men du skal lave en god grov fars.
Rør kødet med lidt fløde og lidt rasp. Tilsæt så grove stykker æble,
svedsker og løg og endelig salt og peber. Hvis I er til den slags, kan du
også bruge indmaden skåret i grove stykker, ellers bruger jeg normalt den +
hals + vingespidser til afkog til sovsen.
Den fars, der evt. ikke kan være i anden, former du til et lille brød og
steger ved siden af.
Jeg farserer altid juleanden, mest af hensyn til familiens lidt ældre
medlemmer, som ikke KAN undvære kødfyldet.

Hilsen Lykke

Fra : Jesper E

Dato : 21-12-03 13:25

Hej
Jeg har læst at man kan putte en svinemørbrad ind sammen med æbler og
svesker. Det lyder da i hvert fald godt.
VH
Jesper

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 21-12-03 22:22

lykke skrev i en meddelelse...

> Hej Tina
> Hakket svinesmåkød er udmærket, men du skal lave en god grov fars.
> Rør kødet med lidt fløde og lidt rasp. Tilsæt så grove stykker æble,
> svedsker og løg og endelig salt og peber.

Hej Lykke

Det lyder rigtigt lækkert - jeg skriver straks en lille huskeseddel på
fløde, rasp, æbler, svedsker og løg til i morgen. Det skal nok blive godt.
Er der et bestemt forhold med hensyn til fløde og rasp eller er det efter
behov/lyst?

Julehilsner fra Tina
www.gizzemissen.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-12-03 23:28

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:3fe60efc$0$29371$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Det lyder rigtigt lækkert - jeg skriver straks en lille huskeseddel på
> fløde, rasp, æbler, svedsker og løg til i morgen.

Hvis jeg var dig ville jeg også skrive valnødder på listen. Grofthakkede af
slagsen i farsen gør den nemlig kun endnu bedre!

Mvh. Lisbeth

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-12-03 23:34

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Hvis jeg var dig ville jeg også skrive valnødder på listen. Grofthakkede af
> slagsen i farsen gør den nemlig kun endnu bedre!

Helt enig! Og sammen med nødderne kan man også putte lidt ingefær i. Det
smager supergodt.

/David