Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lagringsmedie ?
Fra : Jørgen J.

Dato : 20-12-03 20:13

Som ny i gruppen fryder jeg mig over aktivitetsniveauet, der er virkelig
meget at lære her af de erfarne ! Et lille problem er jeg dog stødt på, det
er at få slettet indlæg i samme hastighed som de dukker op, og så kan det
desværre gå for stærkt. Jeg har for nylig læst et indlæg om at man kan købe
et X-drive II < 2k kr. Jeg har desværre fået dette indlæg slettet, og vil
gerne vide hvor det kan købes til denne pris ? (Jeg bør naturligvis finde ud
af hvorledes jeg graver mig tilbage i indlæggene, det vil også ske snarest
muligt).
Umiddelbart må det være et stort problem for alle der fotograferer digitalt,
hvorledes gemmes de mange feriefotografier mest økonomisk ? Det er helt
sikkert ikke ved hjælp af kameraernes RAM kort. X-drive II er nok en
fornuftig løsning. Jeg har imidlertid anskaffet mig en Card Reader, der kan
klare 6 forskellige formater, og synes umiddelbart, at det burde kunne
kombineres med en ekstern harddisk til en lavere pris end det X-drive II
koster. Kan en kombination af Card Reader og ekstern harddisk bringes til at
fungere fornuftigt som lagringsmedie på en ferietur ?
Jørgen

Fra : Ragna

Dato : 20-12-03 20:36

Det rent tekniske har jeg desværre ikke forstand på, men her er i hvert fald
et link til Google, hvor du kan finde alle de gamle indlæg:
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&group=dk.fritid.foto

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-12-03 20:45

On 2003-12-20, Jørgen J. <donotuse@dev.nul> wrote:
> [...]
> koster. Kan en kombination af Card Reader og ekstern harddisk bringes til at
> fungere fornuftigt som lagringsmedie på en ferietur ?

Jeg har lavet kopi på CD, en er gået over til DVD da CD'ere har
det problem at der lagres på undersiden af labelen. Så vejr, vind
og tryksværte kan langsom æde sig bed til dine data.

DVD-R skiver er i dag med beskrivningslaget inde midt i
plasticskiven, og derfor bedre beskyttede (men mindre databidder,
og dermed mere sårbare).

Jeg har en bærbar med combi-drive. DVD/CD-R. Og det fungerer OK
til billeder, og USB 2.0 gør lidt ved hastigheden med dataoverførsel.
(Det er en 12" Apple iBook som ComputerWorld jublede over i fredags,
pris 9500 kr)

Fra : nyrup

Dato : 20-12-03 21:03

Jeg synes det store problem ved digitalkameraer netop er, at man er afhængig
af at downloade billederne... Man kan ikke bare købe en ny film på det
lokale "marked"...
MEN der er en dims der er smart! En CD-brænder bygget sammen med en
kortlæser. Men det er muligtvis kun CF-kort den læser...?
Den hedder Apacer Disc Steno. Den koster omkring ved et par tusind.
F.eks. her:
http://www.eksperten.dk/priser/hardware/hardware-vis.asp?Kode=H008821

mvh,
Lars-Peder.

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 20-12-03 22:17

On Sat, 20 Dec 2003 20:13:09 +0100, "Jørgen J." <donotuse@dev.nul>
wrote:

<snip>
> [...]
>koster. Kan en kombination af Card Reader og ekstern harddisk bringes til at
>fungere fornuftigt som lagringsmedie på en ferietur ?

Umiddelbart tvivler jeg kraftigt på at du får dit projekt til at
fungere (medmindre du tilkobler det hele en bærbar PC, men det var vel
ikke planen?).

Dels er der den fysiske størrelse på 3.5" for selve disken (som jeg
går ud fra er den du tænker på når du nævner eksterne diske med lavere
pris) og dertil skal lægges en controller, interface og batteri.

Derudover tror jeg ikke det kan lade sig gøre at tilkoble en kortlæser
til ovennævnte medmindre du er en elektronik-haj og selv kan
fremstille et interface til opgaven.

Den relativt høje pris skyldes i stor grad prisen på 2.5" diskene og
jeg er sikker på at X-drive kunne laves billigere hvis de brugte 3.5".
Det gør de nok ikke grundet de ulemper jeg har beskrevet ovenfor.

Angående valg af løsning til dit behov er der flere at vælge at vælge
imellem.

Se eventuelt her til at starte med :

http://www.insidecomputer.com/performance_comparison.htm

/Niels

Fra : max

Dato : 20-12-03 22:58

"Jørgen J."
> [...]
> koster. Kan en kombination af Card Reader og ekstern harddisk bringes til at
> fungere fornuftigt som lagringsmedie på en ferietur ?

Prisen er faldet - igen - X-Drive II er pt. nok den bedste
og billigste løsning, jeg er vild med min, købt her:
http://www.hl-tronics.de/shop/index2.htm

Apacer Steno er ok hvis du ikke bruger CF kort
på over 700mb, da den ellers ikke kan brænde.
Jeg har en i overskud, brugt en gang. 1.500,kr
eller bud. -max-

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 20-12-03 23:47

On Sat, 20 Dec 2003 22:58:02 +0100, "max" <ma22x@hotmail.com> wrote:

>Prisen er faldet - igen - X-Drive II er pt. nok den bedste
>og billigste løsning, jeg er vild med min, købt her:
>http://www.hl-tronics.de/shop/index2.htm

Hmm, er den ikke også *rimelig* langsom ??

http://www.insidecomputer.com/performance_comparison.htm er det
angivet at det tager 1152 sekunder at kopiere et 1GB kort til
XDrive-II. Det kan vel ikke siges at være specielt hurtigt når andre
produkter kan gøre det på knap 400 sekunder...

Umiddelbart er jeg mere lun på Super Digibin 2.0 eller ImageTank G2.
De er begge dyrere, men man får tilsyneladende en hel del hastighed
for pengene (ikke til at bevise da jeg ikke kan finde nogle
anmeldelser).

/Niels

Fra : max

Dato : 21-12-03 00:22

> [...]
> De er begge dyrere, men man får tilsyneladende en hel del hastighed
> for pengene (ikke til at bevise da jeg ikke kan finde nogle

Godt link Niels - men jeg er stadig glad for mit x-drive,
den de tester ser ud til at være den gamle model, men jeg
ved ikke on den jeg har x-driveII er hurtigere, den har dog
usb 2,0, som er en god ting.

Hvis du er villig til at betale mere, så er SDB og IT sikkert
også glimrende. Kan man også selv skifte HD på dem?
-max-

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 21-12-03 09:31

On Sun, 21 Dec 2003 00:22:10 +0100, "max" <ma22x@hotmail.com> wrote:

>Godt link Niels - men jeg er stadig glad for mit x-drive,
>den de tester ser ud til at være den gamle model, men jeg
>ved ikke on den jeg har x-driveII er hurtigere, den har dog
>usb 2,0, som er en god ting.

Du kan vel fortælle hvor lang tid du typisk bruger på at kopiere dine
kort over på den ?

>Hvis du er villig til at betale mere, så er SDB og IT sikkert
>også glimrende. Kan man også selv skifte HD på dem?
>-max-

Eftersom man kan købe begge produkter excl. HD, så går jeg ud fra at
det er muligt. Trods alt er det jo standard HD'er der er benyttet, så
det er vel muligt at skille dem ad.
Om man så kan samle dem så de ligner sig selv igen er jo en anden sag
(og afhænger i høj grad af hvilket værktøj man bruger til at "åbne
dåsen") ;-D

/Niels

Fra : kunstner5.com

Dato : 22-12-03 00:03

"Niels J. Larsen" <niels.j.larsen@tdcNEJTAKadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> XDrive-II. Det kan vel ikke siges at være specielt hurtigt når andre
> produkter kan gøre det på knap 400 sekunder...

Hej Niels.
Synes da ikke det er så slemt med den hastighed.

Lad os sige at du har et kamera på 5 megapixel, der tager billeder der cirka
fylder 2 mb.

Så kan man alligevel tage knapt 500 billeder inden man skal bruge "små" 20
min på at kopiere kortet over på sit xdrive-II. Imens kunne man jo sætte sig
ned og få lidt frokost eller genoptræne den finger man har brugt til at
"knipse" med...

Med mindre man er vildt prof fotograf, der går helt amok eller KUN lagrer i
TIFF, så har man vel ikke det store problem? Jeg er i hvert fald maje, maje
glad for mit xdrive-II og planlægger netop at bruge det på en længere rejse
til sydamerika næste år. Det vil formegenligt fungere perfekt for mig.

Hilsen
Claus Jungersen
----------------------
www.kunstner5.com

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-12-03 11:30

"Jørgen J." wrote:

> Kan en kombination af Card Reader og ekstern harddisk bringes til at
> fungere fornuftigt som lagringsmedie på en ferietur ?

Nej det får du aldrig til at fungere, der skal jo være en pro-
cessor som kan styre kopieringen fra kortlæser til harddisk.

Køb en dedikeret løsning, der findes flere typer hvor kortlæser
og harddisk er bygget sammen i en enhed, de virke ganske for-
trinligt, og de er efterhånden blevet rimmelige i pris.

En luxsus løsning er en bærbar computer med USB eller PCMCIA,
jeg foretrækker og bruger selv den løsning, hvis man vælger en
Apple som har gode skærme, så kan man også vurdere billederne
on-location.

En bærbar computer er ikke så velegnet til charterferier, men
jeg har haft en Powebook med på cykelferie, og det vil jo også
fungere fint på en bil, camping og sejlerferie.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen