Pragtsmerling ??
Fra : Laust Kohsel

Dato : 19-12-03 17:06

Hej med jer.
Har købt 3 pragtsmerlinger for at bryde ensartetheden i akvariet men de har
allerede fået "hvide pletter" efter bare 2 dage, har købt medicin og de er
under behandling,,, men så kommer jeg til det læste på en hjemmeside at hvis
først at pragtsmerlingen har fået "fiske dræber" er der ikke noget at gøre
passer det eller er der nogen af jer der har haft pragtsmerlinger som er
blevet kurreret vil jeg gerne høre om det??
Tak
MVH
Laust Kohsel

Fra : Plesner

Dato : 19-12-03 17:21

> [...]
> dræber" er der ikke noget at gøre passer det eller er der nogen af jer
> der har haft pragtsmerlinger som er blevet kurreret vil jeg gerne høre

Jeg har haft hvide pletter hos andre smerlinger end Pragtsmerlingen, men
det er ved at være nogle år siden. De blev raske, men jeg mener, at jeg
brugte en svagere dosis end anbefalet. Stod der ikke noget om dosering til
maller og smerlinger i brugsanvisningen ?

plesner

Fra : Laust Kohsel

Dato : 19-12-03 17:55

"Plesner" <you@wish.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> brugte en svagere dosis end anbefalet. Stod der ikke noget om dosering til
> maller og smerlinger i brugsanvisningen ?

Hej plesner.
Det eneste der står om maller og "særlige" pryd fisk er Jeg citerer fra
medicin vejledningen.
nogen særlige sarte prydfisk (f.eks. maller) i akvariet.<< citat slut. Det
er det eneste der står om maller o.lign.
Det er foresten faunamor jeg bruger til behandlingen.

Fra : jnjonas

Dato : 19-12-03 17:38

Hej,
jeg har da før helbredt smerlinger for hvide pletter med succes. Så deeeet.

Mvh
Jonas

Fra : Thomas Madsen

Dato : 19-12-03 17:58

Laust Kohsel skrev:

> [..] er der nogen af jer der har haft pragtsmerlinger som er
> blevet kurreret vil jeg gerne høre om det??

Ja. Op til flere gange endda. Hver gang jeg har købt nye pragtsmerlinger,
har de næsten altid fået fiskedræber efter et par dage. De er meget sarte,
hvad den sygdom angår, men jeg har endnu ikke mistet en eneste smerling
til sygdommen. Hver gang har jeg kureret dem (med Faunamor).

Madsen.

Fra : Laust Kohsel

Dato : 19-12-03 18:06

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvad den sygdom angår, men jeg har endnu ikke mistet en eneste smerling
> til sygdommen. Hver gang har jeg kureret dem (med Faunamor).

Hej Thomas.
Kan du fortælle mig hvordan du gør "følger du brugervejledningen til punkt
og prikke eller gør du noget andet" for mit eget vedkommende har jeg taget
filteret op og pillet "svampene" ud af filteret rengjort filteret monteret
filteret igen uden svampe for jeg lufter det med en luft dispencer der
sidder på filteret og ellers følger jeg vejledningen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 19-12-03 22:55

Laust Kohsel skrev:

> Kan du fortælle mig hvordan du gør "følger du brugervejledningen
> til punkt og prikke eller gør du noget andet"

Jeg følger som regel brugsvejledningen.

> [...]
> uden svampe for jeg lufter det med en luft dispencer der sidder på
> filteret og ellers følger jeg vejledningen.

Det er også sådan jeg plejer at gøre. Altså piller svampene og/eller
filtervattet ud af pumperne og så smider jeg ofte en luftsten ned
i akvariet imens behandlingen står på, så vandet bliver mere iltet
end normalt. Det er nu nok egentlig ikke nødvendigt, men det gør jeg
altså.

Madsen.

Fra : jnjonas

Dato : 20-12-03 16:45

Hej,
nu ved ikke om der står at filteret skal op når du bruger Faunamor, men med
mange andre mærker er det fuldstændigt unødvendigt at tage filteret op.

Mvh
Jonas

Fra : Thomas Madsen

Dato : 20-12-03 17:20

jnjonas skrev:

> nu ved ikke om der står at filteret skal op når du bruger
> Faunamor, men med mange andre mærker er det fuldstændigt
> unødvendigt at tage filteret op.

Faunamor anbefaler at slukke filteret. Jeg foretrækker så blot
at rykke filtermaterialet ud i stedet, så jeg ikke har nærmest
stillestående vand i den periode hvor medicinen gør sin virkning.

Jeg fandt lige en brugsvejledning inde i akvarieskabet:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/akvarie/faunamor.png>.

Madsen.

Fra : Laust Kohsel

Dato : 20-12-03 22:03

HJÆLP !!!!!!
I min behandling af hvide pletter står der at jeg ikke må bruge
vandplejemidler.
Men mit problem er at jeg brugte nitrivec før jeg begyndte behandlingen af
mine fisk og nu stiger nitrit tallet støt...
Hvad skal jeg gøre?????

MVH
Laust Kohsel

Fra : Thomas Madsen

Dato : 20-12-03 22:33

Laust Kohsel skrev:

> Men mit problem er at jeg brugte nitrivec før jeg begyndte
> behandlingen af mine fisk og nu stiger nitrit tallet støt...

Og det er du sikker på at det gør, eller tror du bare at det gør
det? En løsning kunne vel være at foretage at vandskifte?

Madsen.

Fra : Laust Kohsel

Dato : 20-12-03 22:51

> Og det er du sikker på at det gør, eller tror du bare at det gør
> det? En løsning kunne vel være at foretage at vandskifte?

> [...]

Hej Thomas.
Tak for dit råd det prøver jeg imorgen... vandskifte går det ikke ud over
behandlingen af fiskene??
Jeg måler nitrit værdien hver dag, for det er et nystartet akvarium for at
følge med om alt skal være som det er

MVH

Laust Kohsel

Fra : jnjonas

Dato : 21-12-03 17:52

Hej,
jo når du skifter noget af vandet går det ud over medicinens virkning. Brug
da en medicin hvor du kan have dit filter kørende og som ikke dræber
filterbakterierne. Waterlife bruger jeg selv og det virker fint.