Et fejltolket friture-forsøg
Fra : Bo Warming

Dato : 19-12-03 00:22

Et fejltolket friture-forsøg

I megen brandinstruktion indgår følgende klassiske forsøg

Brandinstruktøren opvarmer med gasblus 2 liter palmin til en temperatur,
hvor det bryder i brand og FORTSÆTTER OPVARMNINGEN til en endnu højere
temperatur.

½ liter vand hældes i fra kande anbragt på lang pind, så instruiktøren er
beskyttet.

Der står en mange meter høj flamme lodret op af gryden, og intet falder ned
og intet antændes.

Han har altså vist, at vand er brugbart til at slukke en sådan brand
udendørs, men forsøget tolkes ofte som, at fjolser, der hælder vand i
friture, kan komme til at antænde huse.

Formodentlig er antændelse af hus ved uforsigtig friturestegning kun sket,
hvis frituren er blevet glemt, og den lodrette flamme op fra gryden har
antændt skabslåge, loft eller lignende.

Hvis det er hændt, at nogen har hældt vand i brændende friture, for at
slukke, har de sikkert ofte fået 1 . og 2. grads forbrændinger (men næppe
nogensinde 3.grads forbrændinger, idet, forkulning af væv kræver en varigere
flamme).

Selvfølgelig er den rette måde at slukke friturebrand at lægge låg på, men
det er en vandrehistorie at skader er sket ofte eller kan være alvorligere
end skoldninger af huden.

Undervisningsforsøget er populært, for det giver anledning til professionel
stolthed hos de brand-uddannede, som jo gerne ser andre som dummernikker og
farlige. "Overdrivelse fremmer forståelsen" mener nogle, men det er
kortsynet at misinformere.

FYRFADS-FORSØG

Det påstås, at en 15 cm stikflamme kan opnås ved at hælde vand i et
fyrfadlys, hvor al stearinen er smeltet. Det kræver dog, at fyrfadslyset er
opvarmet til langt over flammepunktet.

I den korte tid, hvor flammen er i luften, kan den evt. antænde papir,
gardiner og lignende, men smeltet flammende stearin, der lander på papir
eller tøj, vil ikke sætte ild i papiret eller tøjet.

Det kræver nemlig, at der er flamme under papiret, eller at der ikke er sket
nedkøling af det flydende brænstof.
Flammende dråber får oftest blæst deres flammer ud, inden de lander, og der
skal antændes forfra, hvis stearin landet på tøj eller papir , skal skabe
flammer sidenhen
(hvilket dog ikke kræver andet end lokal opvarmning til flammepunkt, da tøj
og papir kan fungere som væge)

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 19-12-03 07:00

On Fri, 19 Dec 2003 00:22:24 +0100, "Bo Warming"
<ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:

> [...]
>stolthed hos de brand-uddannede, som jo gerne ser andre som dummernikker og
>farlige. "Overdrivelse fremmer forståelsen" mener nogle, men det er

Hvad med at lave en test hjemme i dit køkken - bare lige for at se om
de satans konspiratorer nu også har ret.

KS

Fra : karsten jørgensen

Dato : 19-12-03 14:19

[...]
> [...]
> Det påstås, at en 15 cm stikflamme kan opnås ved at hælde vand i et
> fyrfadlys, hvor al stearinen er smeltet. Det kræver dog, at fyrfadslyset

Jo tak, det prøvede jeg som barn da jeg legede fabrik i en grusbunke. Jeg
havde antændt 3-4 fyrfadslys og stukket extra tændte tændsstikker i hvert
lys, hvor stearinet var flydende.
Jeg havde tidligere prøvet med et enkelt og hældt vand på hvorefter der kom
fin hvid nærmest tøris"agtig" røg.
Jeg ville lave større mængder røg, derfor flere lys og lod dem brænde
længere.
De brændte altså temmelig fint og da jeg ville slukke "skorstenene" med
vandslangen(heldigvis) stod der en 1m høj stikflamme op. Måske, og kun måske
husker jeg flammen som højere end den egentlig var. Men sjovt var det.

karsten