Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
JPEG billede størrelse ved ændring
Fra : Ejnar

Dato : 18-12-03 19:26

Jeg er lidt ny omkring digital billedbehandling. Dog er jeg så langt, at der
tages mange billeder, de ryger i PC'eren, arkiveres og brændes på dvd med
Ulead dvd factory2.
Billederne overføres fra mit Nikon 4300 kamera som jpeg og fylder f.eks. 1MB
pr. styk. (jeg tager billeder i næstbedste opløsning). Jeg bruger Photoshop
Element til billedbehandling.

Mit spørgsmål er følgende:
Når jeg f.eks bare skal rotere (eller andre småting uden at ændre drastisk)
et billede ændres størrelsen på billedet meget og samtidig ændres dato for
at billedet er ændret. -Findes der et program, som ikke rører ved
billedkomprimering og dato når der "bare" skal f.eks roteres.
(ovennævnte billede på ca. 1MB ændres til ca. 4-600 kb ved rotation i
Photoshop)

-Og jeg gemmer i Photoshop i Quality 10 og Maksimum.

Håber mit spørgsmål er forståeligt /mvh Ejnar

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-12-03 20:53

"Ejnar" <ejnarogmerete@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Photoshop)
>
> -Og jeg gemmer i Photoshop i Quality 10 og Maksimum.
Hvis du gemmer i PS eget format skulle der ikke ske noget.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : michael bennati scho~

Dato : 18-12-03 22:03

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du gemmer i PS eget format skulle der ikke ske noget.

Eller i tiff som også er tabsfrit. JPG komprimerer hver gang det skal gemme.

--
Mvh Michael
www.kgl.sopraner.dk

Fra : Lars

Dato : 19-12-03 11:00

"michael bennati schou" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette>
skrev i en meddelelse news:3fe215f7$0$29310$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> "Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Eller i tiff som også er tabsfrit. JPG komprimerer hver gang det skal
gemme.

Der findes programmer som ikke ændrer, eller hvor man kan justere den
allerede eksisterende komprimeringsfaktor ved bearbejdning.
Her er ACDSee som fotobrowser og Paint Shop Pro som redigeringsprogram dem
jeg foretrækker.

Lars

Fra : per f andersen

Dato : 18-12-03 22:39

"Ejnar" <ejnarogmerete@hotmail.com> skrev i en meddelelse > Mit spørgsmål er
følgende:
-Findes der et program, som ikke rører ved
> billedkomprimering og dato når der "bare" skal f.eks roteres.

ACDSee + Irfanview har funktioner, der giver tabsfri rotation af jpg-filer!

mvh per

Fra : Ejnar

Dato : 19-12-03 16:39

Takker for svar.

Jeg prøver at kigge på Irfan view. Og jeg kan se, at der skal installeres
nogle plugins for at får JPG lossless funktion.....

mvh Ejnar

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-12-03 19:13

"Ejnar" <ejnarogmerete@hotmail.com> wrote:

>Når jeg f.eks bare skal rotere

Har du kigget paa JPEGCrops, som kan findes paa www.ekot.dk?

Det er dansk, udviklet med ide-input her fra gruppen og kan udfoere
tabsfri rotation og beskaering.

--
Allan Olesen, Lunderskov.