Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Fotostativ
Fra : Bo M. Havmand

Dato : 18-12-03 17:59

Jeg skal ud og anskaffe mig et fotostativ. det skal bruges til lidt
potrætfoto samt nat- og fyrværkeribilleder.
Jeg har kig på et Velbon - nærmere CX-660.
Er overstående stativ noget billigt bras eller?
Jeg er villig til at betale for kvaliteten, hvis den er markant bedre.
Eventuelle links til godt pålidelige DANSKE forhandlere modtages med
kyshånd.

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand
Bo-Havmnad.dk

Fra : Claus Stensgaard

Dato : 18-12-03 19:04

Kender ikke velbon stativet, men hvorfor køber du ikke et brugt manfrotto i
DBA.

Jeg fandt et 074B til 500 - som nyt om med et dyrt dyrt hoved.

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 18-12-03 21:47

Tak for svaret - Jeg kan bare ikke finde Manfrotto 074B - er det mig der
er mindre klygtig?
Jeg prøver at finde et sted i Næstved "Down Town" i morgen, jeg har
nemlig stået med et lækkert stativ i hånden - Hovedet kunne, hvis
ønsket, dreje som var det friktionsfrit!

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand
Bo-Havmand.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-12-03 08:50

"Bo M. Havmand" skrev
> Jeg prøver at finde et sted i Næstved "Down Town" i morgen, jeg har
> nemlig stået med et lækkert stativ i hånden - Hovedet kunne, hvis
> ønsket, dreje som var det friktionsfrit!

Om et stativ står urokkeligt når det er klappet
ud i arbejdshøjde, kan man vel næsten ikke forlange mere.
Hvis jeg skulle købe stativ i dag, ville jeg kigge
på følgende:
Stabiliteten: Kamerapladen må ikke kunne
"vrides" eller vippes når stativet er slået ud og
alt er låst.
Hastigheden: Snaplåse på benene.
Skruer virker måske mere langtidsholdbare, men
er sene at arbejde med.
Fleksibiliteten: Kan midtersøjlen evt. vendes
så det også kan bruges til macro?
Hovedet: Kan kamerapladen vippes til højformat?
Hvis ikke, er det måske et videohovede?
(videohoveder har som regel en separat skrue, der
løsner den horisontale panorering)
Kameraets placering på pladen: Kan man komme til
søgeren? Evt. til batterier og kort?
Er der flere stativer som opfylder dine krav: Køb det
letteste.
Vejer de stort set det samme: Køb det billigste.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-12-03 10:01

Peter Schrøder wrote:

> Vejer de stort set det samme: Køb det billigste.

Hej Peter

Din tjekliste er rimmelig god, men den mangler noget som jeg
synes er vigtigt, for man bør også se på stativets min og max
højde, der sælges mange stativer som kun kan blive 160 - 170
cm høje, og det er altså noget møj, når man skal stå og bukke
sig for at se gennem søgeren.

Og omvendt så kan de fleste stativer kun komme ned i 50 - 70
cm højde, og det er ikke optimalt, hvis man skulle få lyst
til at fotografere motiver i frø-perspektiv.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-12-03 13:42

"Niels Ebbesen" skrev
> [...]
> højde, der sælges mange stativer som kun kan blive 160 - 170
> cm høje, og det er altså noget møj, når man skal stå og bukke

Hej Niels. Du har ret. Har man ikke et kamera hvor
dispalyet kan vippes op, har højden en stor betydning
for bekvemmeligheden. Mine stativer er latterligt lave,
men når man nu altid har brugt skaktsøger...

> Og omvendt så kan de fleste stativer kun komme ned i 50 - 70
> cm højde, og det er ikke optimalt, hvis man skulle få lyst
> til at fotografere motiver i frø-perspektiv.

Jo. Eller som jeg skriver: Vendbar elevator. "Mange"
stativer kan man hive elevatoren helt ud af og isætte nedefra
i stedet. Det giver faktisk en god stabilitet i lav højde også.
At billedet siden vender på hovedet må man så leve med.
(og det er ikke godt til skaktsøger) lol

Fra : Claus Stensgaard

Dato : 19-12-03 13:54

Det giver faktisk en god stabilitet i lav højde også.
At billedet siden vender på hovedet må man så leve med.
(og det er ikke godt til skaktsøger) lol

Sprutter af grin - sprøjtede kaffe ud over min skærm....jeg kan lige
forestille hvordan det må se ud med et kamera med skaktsøger og en person
liggende nedenunder....For fanden....hente karklud og viskestykke....men
grinet det blev der

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 19-12-03 15:26

Tak for svarene!

Jeg fandt et nyt CullMann model 2650.
I følge "tjecklisten" er det et passende stativ. Det er i alle tilfælde
dejligt med snaplåse - så klares det hele i et snuptag! (-:
Jeg tror jeg vil tage en stribe billeder i aften...

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand
Bo-Havmand.dk

Fra : John Poulsen

Dato : 19-12-03 15:41

Hvor fandt du det og til hvilken pris?

Mvh.

John

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 20-12-03 04:47

Hej John!

Jeg fandt det i den lokale 2-Tal.
Prisen var måske lidt vild, men jeg syntes at det virker som et godt
stativ - ved ikke om de har taget næsen på mig, men en tudse.

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand
Bo-Havmand.dk

Fra : John Poulsen

Dato : 20-12-03 14:09

Hej igen Bo.

Jeg HAR hørt om priser i det nabolag før.. :).

Du fik vistnok ingen rabat, men jeg formoder at du har fået kvali for
pengene.

God fornøjelse.

(Har selv en Jessops TP 323 - ca. 350,- efter rabat, ikke en
overvældende god stativ, men rimelig OK til mig indtil videre, den kan
dog ikke stå stabilt hvis det blæser for meget - dertil er den for let).

2-Tal? Er det ikke Fjernsyn/radio etc.??? de forhandler???

Mvh.

John

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 20-12-03 22:12

Hej John!

2-Tal er en vel-assoseret (ka' ikke huske stavemåden) butik, som
forhandler radio & TV samt Bang & Olufsen.
Jeg gad ikke en gang gå i fona, da deres service STINKER.
Egentligt har jeg slet ikke behov for et stativ endnu, men jeg købte det
nu, for at prøve mit Nikon FM2 til raketterne. Det kommer først rigtigt
i brug til foråret, når der lander et nyt kamera - D-SLR.

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand

Fra : John Poulsen

Dato : 21-12-03 00:17

Hej Bo.

Tak for info - jeg gættede altså rigtigt ;). ENIG... Fona/Electric City
(samme ejere) er ikke værd at bruge tid på!

Jeg har haft gang i min allerede, taget en del aftenfotos rundt omkring
her i Aalborg, hvor jeg bor.

Skal - selvfølgelig - også have gang i Min G3'er på stativet
nytårsaften, samt prøve at få tage nogle "julebilleder" - de fleste af
sidstnævnte sandsynligvis uden stativet, men det er rart at have...

D-SLR? Ligner min fremtidsplan... (10D eller dennes "efterfølger").

Mvh.

John