Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sony P10
Fra : SB

Dato : 17-12-03 17:04

Nogen der ved hvordan man justere lukkehastigheden på det kamera, selv om
jeg har en manual på dansk, synes jeg ikke at kunne finde noget om det.
Prøvede at fange katten i farten, det blev lidt sløret, kunne man nu sætte
lukkehastigheden lidt op, ville det vel hjælpe på det

Søren

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-03 18:33

SB <sfb(slet-dette)@privat.dk> wrote:

> [...]
> Prøvede at fange katten i farten, det blev lidt sløret, kunne man nu sætte
> lukkehastigheden lidt op, ville det vel hjælpe på det

Sæt den på "Sport", så vælger den en hurtig lukkerhastighed. Du kan evt.
manuelt stille den på høj ISO og derved fremtvinge en hurtig
lukkerhastighed. Det bør den dog gøre automatisk, hvis der er dårligt
lys. Man kan ikke stille lukkeren manuelt, og det er der vel heller ikke
meget fidus ved. Kameraet lysmåler er nok bedre end dit øjemål til at
vurdere belysningen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Pico

Dato : 17-12-03 23:20

Henrik Münster wrote:

> [...]
> lys. Man kan ikke stille lukkeren manuelt, og det er der vel heller
> ikke meget fidus ved. Kameraet lysmåler er nok bedre end dit øjemål

Hvad mener du med at der ikke er meget fidus ved at stille lukkehastigheden
manuelt ?
Det er da rart at kunne stille lukketid, blænde, iso osv. manuelt, det er
noget vi betaler temmelig meget for
Automatik er god til mange ting. Vil man have ordentlig muligheder for at
"lege" eller påvirke billederne skal man da kunne stille tingene manuelt.
Pico

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-12-03 00:56

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> Hvad mener du med at der ikke er meget fidus ved at stille
> lukkehastigheden manuelt ?

Det er gammeldags.

> Det er da rart at kunne stille lukketid, blænde, iso osv. manuelt, det er
> noget vi betaler temmelig meget for

Jeg regner ikke med, at du tror, at du er bedre til at vurdere
belysningen end en lysmåler. Og du er vel interesseret i at få
velbelyste billeder. Nu det her Sony, det har største blænderåbning på
2,8 i vidvinkel og 5,2 i tele. Med de korte brændvidder, som digitale
kameraer har, er mindste blænderåbning normalt ikke ret lille. Så vidt
jeg kan se, er den 5,6 på det her Sony. På mit Canon er den 8. Hvis du
dikterer en fast lukkertid, så har lysmåleren altså ikke ret meget at
gøre med, når den kan ændre blænden fra 2,8 til 5,6 i vidvinkel og 5,2
til 5,6 i tele.

> Automatik er god til mange ting. Vil man have ordentlig muligheder for at
> "lege" eller påvirke billederne skal man da kunne stille tingene manuelt.

Ja, det er helt fint at kunne påvirke billederne. Det foretrækker jeg
også. Jeg tror bare, vi skal følge med tiden. I stedet for at vælge en
fast lukkertid, skal man i stedet vælge f.eks. sportsprogrammet, hvis
det er et motiv i bevægelse. Så kan kameraet selv vælge den hurtigst
mulige lukkertid og en tilsvarende stor blænderåbning og høj ISO
afhængig af lyset. Sådan plejer jeg at gøre, og så vidt jeg kan se, er
det det mest hensigtsmæssige med moderne digitale kameraer med en masse
automatik og programmer. Man kan vælge et passende program. Måske stille
ISO manuelt. Ændre hvidbalancen. Sætte lysmåling på spot eller hele
feltet, ændre afstand, zoome ind og ud, sætte blitz fra eller til osv.
Der er masser af muligheder for at manipulere billederne uden at låse
kameraet på en fast lukkertid, der let giver forkert belyste billeder
med det lille blænderinterval, der er til stede.
Men jeg vil da meget gerne høre, hvad det er, du har tænkt dig.
Vil du sidde i en moderat oplyst sportshal og stille lukkertiden på
1/500 s, fordi spillerne bevæger sig hurtigt? Med blænde 5,2, som
Sony'en her har i telestilling, så vil du nok få nogle meget mørke
billeder. Det kan du sikkert regne ud, så du vil nok vælge en lidt
længere lukkertid, men hvilken? Er du bedre til det, end en lysmåler?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Pico

Dato : 19-12-03 00:00

Henrik Münster wrote:

> Det er gammeldags.

Den køber jeg ikke, det er måske nok gammeldags, men jeg vil have
den mulighed at kunne styre lukkeren. Nå jeg er jo også ved at komme
op i alderen

> Jeg regner ikke med, at du tror, at du er bedre til at vurdere
> belysningen end en lysmåler. Og du er vel interesseret i at få

Nej da, jeg bruger altid lysmåler og er selvfølgelig intereseret i velbelyste
billeder.

> [...]
> dikterer en fast lukkertid, så har lysmåleren altså ikke ret meget at
> gøre med, når den kan ændre blænden fra 2,8 til 5,6 i vidvinkel og 5,2

På min Sony er den også 8 og selvfølgelig skal man ikke stille noget så
belysningen ikke bliver korrekt så man skal sørge for at bevæge sig inden
for de 4 trin der er fra 2.8 - 8, og i det oprindelige indlæg var der ikke
andtydning af at det kneb med lyset. Man har jo lov til at "fange katten i farten"
i klart solskin. Det virker på mig som om du forudsætter at der fotograferes
i en mørk stue

> [...]
> stede. Men jeg vil da meget gerne høre, hvad det er, du har
> tænkt dig. Vil du sidde i en moderat oplyst sportshal og stille

Nu er det jo dig der bringer moderat oplyst sportshaller ind i billedet.
Skulle jeg fotografere sådan et sted ville jeg nok glemme alt om
min Sony V1 og hive Contax'en frem og sætte blænden til 1.4 vel
vidende at Carl Ziess tegner rimeligt på største blænde, men det var
ikke udgangspunktet.
Jeg tror vi har talt lidt forbi hinanden, grundlæggende er vi enige så
vidt jeg kan bedømme, du er gået ud fra at der mangler lys, det er
jeg ikke så det forklare nok det lille intermetso.
Det du siger om program indstillinger bruger jeg også i langt de
fleste tilfælde både på min Canon EOS og Sony'en, ikke på
Contax'en for det er den for gammel til, men min holdning er at
man grundlæggende bør lære hvad der sker når man fotograffere,
det er der nok mange der ikke gør mere og så kan de ikke forstå
hvad "fejlene" skyldes, så er de svære at rette til næste gang.
Pico

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-03 00:53

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> Den køber jeg ikke, det er måske nok gammeldags, men jeg vil have
> den mulighed at kunne styre lukkeren. Nå jeg er jo også ved at komme
> op i alderen

OK, jeg er da heller ikke helt ung, så jeg kan da godt forstå dig. Jeg
har bare vænnet mig til at bruge kameraets muligheder, frem for manuelt
at insistere på f.eks. 1/500 sek. Den kan trods alt ikke bruges ret
meget på f.eks. mit Canon S45, når man zoomer godt ind og største blænde
så er 4,9. Jeg vælger i stedet sportsindstillingen. Hvis lukkertiden så
bliver for lang til at fryse motivet, så må jeg jo bare konstatere, at
så var der ikke nok lys. Og det var der jo ikke. Heller ikke med et
Leica og analog film. Det er ikke digitalkameraets skyld.

> Nej da, jeg bruger altid lysmåler og er selvfølgelig intereseret i
> velbelyste billeder.

Jamen så er alt jo i orden. Det er bare ikke typisk for den almindelige
bruger af et moderne og meget automatiseret kompaktkamera.

> [...]
> farten" i klart solskin. Det virker på mig som om du forudsætter at der

Man kan jo vende det om og sige, at hvis billedet var taget på en
sandstrand i høj sol, så var lukkertiden nok hurtig. Hvis katten er
blevet sløret, har lukkertiden været relativt lang, og så er det vel
begrænset, hvor meget lys, der har været. Objektivets mindste blænde er
jo 5,6 eller 8 (er ikke helt sikker på de tekniske data), så det er ikke
fordi billedet er taget med blænde 22.

> [...]
> min Sony V1 og hive Contax'en frem og sætte blænden til 1.4 vel
> vidende at Carl Ziess tegner rimeligt på største blænde, men det var

Den mulighed har den almindelige ejer af et digitalt kompaktkamera, som
spørger her i gruppen. Jeg kom til at tænke på mørke og sportshaller,
fordi der har været en del tråde med sportshaller og katte i mørke stuer
her i gruppen. Folk kommer hjem fra Merlin eller Netto med kameraet. Så
skal de spise, og først efter aftensmaden har de tid til at pakke det
ud. Så er det jo i sagens natur mørkt. Det tager så nogle billeder af
familien i stuen og får nogle lidt overbelyste personer med røde øjne
samt en mørk baggrund. Straks mener de, at der må være noget galt med
kameraet.

> [...]
> det er der nok mange der ikke gør mere og så kan de ikke forstå
> hvad "fejlene" skyldes, så er de svære at rette til næste gang.

Helt enig. Jeg fotograferede lidt mere seriøst som ung og kender derfor
teorien. De sidste mange år har jeg holdt mig til kompakte kameraer, men
fordi jeg kender til de grundlæggende begreber, kan jeg godt få gode
billeder ud af det. Og som forældre er det jo netop skolekomedier og den
slags i forholdsvis stor afstand og dårligt lys, som man skal tage
billeder af. Og det er ikke let med et kompaktkamera med indbygget blitz
og en urolig tre-årig på skuldrene. Det kan give nogle utroligt rystede
billeder, men det ser man jo straks med et digitalt kamera, og det er
gratis at tage det om.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : SB

Dato : 20-12-03 01:44

Og hvor er katten så når man har gjort det

Takker for jeres svar, det virker fint på sportsindstillingen

Søren

Fra : SB

Dato : 20-12-03 01:51

"SB" <sfb(slet-dette)@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvor er katten så når man har gjort det
>
> Takker for jeres svar, det virker fint på sportsindstillingen

Glemte lige...
hvordan får jeg den væk fra den indstilling igen, før var der intet icon på
skærmen, er man nu tvungen til at vælge en af de 7 der er?

Søren

Fra : SB

Dato : 20-12-03 02:00

> Glemte lige...
> hvordan får jeg den væk fra den indstilling igen, før var der intet icon

> skærmen, er man nu tvungen til at vælge en af de 7 der er?
>
> Søren

øøøh må være træt
hjælper at dreje knappen væk fra scn af
ufattelig jeg først fandt ud af det her midt om natten

/Søren

Fra : Zalza

Dato : 18-12-03 14:56

> Sæt den på "Sport", så vælger den en hurtig lukkerhastighed.

Ja hvis motivet er lyst - er det mørk vælger den en langsommere
lukkerhastighed

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-12-03 19:52

"Zalza" <no.sp@m> wrote:

> Ja hvis motivet er lyst - er det mørk vælger den en langsommere
> lukkerhastighed

Den tilpasser naturligvis blænder, lukker og ISO efter lysforholdene.
Men den vælger da under alle omstændigheder en hurtigere lukkertid, end
den ville have gjort på den almindelige automatik. Hvis der er for
mørkt, er den naturligvis nødt til at gå ned på en langsom lukkertid.
Men det er alle kameraer jo. Fysikkens love siger jo, at der skal en
hvis mængde lys til at danne et billede. Eller har jeg misforstået dig?
Jeg synes, at mange spørgsmål bærer præg af, at de digitale
kameraer har fået mange til at tage fotografering op. Det er naturligvis
godt, men de mangler de basale kendskab til fotografering. De kan derfor
ikke forstå, at de ikke kan tage perfekte, skarpe, velbelyste og ikke
rystede billeder af børnenes skolekomedie, Lucia-optog eller
sportsbegivenheder i halvmørke haller. Når billederne så ikke bliver som
forventet, så skyder de skylden på deres specifikke kamera eller på
digitale kameraer i almindelighed. Sandheden er jo, at det ikke er
fysisk muligt at tage billeder i dårlig belysning og samtidig have en
hurtig lukkertid, der fryser bevægelserne. Og en blitz har en begrænset
rækkevidde. Og en indbygget blitz rækker ikke ret langt.
Denne iagttagelse gælder ikke specielt denne tråd. Her blev
stillet et mere generelt spørgsmål. Jeg kunne dog frygte, at billedet af
katten er taget i halvmørke, og den oprindelige spørger tror så, at man
bare kan sætte en hurtig lukkertid på. Men det kan man kun, hvis der er
lys nok. Men som sagt, oplyses der ikke noget nærmere om
optageforholdene her.
--
Henrik Münster
Esbjerg