iBook SE og osx 10.3.1 opdatering
Fra : Jørgen Tietze

Dato : 17-12-03 14:45

Hej, jeg har for nyligt anskaffet mig en brugt iBook SE (366Mhz, 192mb
ram, 6gb hd). Men jeg har haft lidt problemer med at installere macosx
update 10.3.1. Når jeg opdaterer version 10.3 til 10.3.1 vil den
simpelthen ikke starte op - der kommer en cirkel med streg igennem når
den booter. Opdateringen sker på en nyinstalleret osx 10.3; disken er en
nypartitioneret og slettet disk. Indtil videre har jeg prøvet:

1) Resette nvram, pram og pmu.
2) Checke disken med diskutility fra installations cd'en efter
opdateringen.
3) Reparere permissions inden jeg opdaterer og efter jeg har opdateret.

Hvis jeg holder æble-v nede under opstart virker det umiddelbart som om
der er en konflikt eller der opstår fejl når kernen indlæser udvidelser.
Men allerede her aner jeg faktisk ikke hvad det betyder. Her er lidt
udklip af hvad output fra verbose-mode startup:

"[...]
ROM ndrv for ATY,RageM_Lp is too old (0x000146c7)
[...]
kld(): Undefined symbols:
_get_aiotask
kld_load_from_memory() failed for module com.apple.iokit.IOStorageFamily
Failed to load extension com.apple.iokit.IOATABlockStorage.
Couldn't alloc class "IOATABlockStorageDriver"
[...]
[...]
Failed to load extension com.apple.iokit.IOSCSIMultimediaCommandsDevice.
kld(): Undefined symbols:
_get_aiotask
kld_load_from_memory() failed for module com.apple.iokit.IOStorageFamily
Failed to load exntesion com.apple.iokit.SCSITaskUserClient.
Couldn't alloc class "IOSCSIPeripheralDeviceType05"
Couldn't alloc class "SCSITaskUserClientIniter"
ADB present:8c
From path: "/pci@f2000000/mac-io@17/ata-4@1f000/@0:2,\mach_kernel",
ID="1"<IODeviceTree:/pci@f000000/mac-io@17/ata-4@1f000/@0:2</string></di
ct>
IOPMUADBController::start took 4341 ms
Still waiting for root device
Still waiting for root device
Still waiting for root device
[osv...]"

Håber der er nogen der kan hjælpe!

- Jørgen

Fra : Boneard

Dato : 18-12-03 01:14

prøv at spørge i mediamac's forum? der er der sikkert nogen der kan
hjælpe dig

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian Bech

Dato : 19-12-03 11:11

Boneard <Boneard.news@kandu.dk> wrote:

> prøv at spørge i mediamac's forum? der er der sikkert nogen der kan
> hjælpe dig

Er mediamac nu begyndt at gå på strandhugst i andre brugergrupper

--
Christian

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 19-12-03 11:42

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Er mediamac nu begyndt at gå på strandhugst i andre brugergrupper

Med en vilje der ikke ønsker at træde nogen over tærene, kunne man måske
udtale at det kun er strandvaskere der skyller op der...

- Jørgen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 19-12-03 22:22

Boneard <Boneard.news@kandu.dk> wrote:

> prøv at spørge i mediamac's forum? der er der sikkert nogen der kan
> hjælpe dig
Kære Hr. Boneard

Dér, tillader jeg mig at være dybt uenig med dig!

I MM, skal man søge efter indlæg på alle leder og kanter, skal man finde
man et nyt indlæg i en tråd, skal man også lede der ! Der er efter min
mening ikke meget , som er umiddelbart tilgængeligt på MM.

MM, macnyt, Mactalk, m.fl. har helt klart deres fordele, men ablosut
ikke når det gælder hjælpefunktion, brugere imellem!

Som hjælpefunktion, er edb.mac.dk, uovertruffen, det eneste ,der duer
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten

Dato : 18-12-03 13:10

Er OF (til Hr.Formatering, aka. Hr.Lind = OpenFirmware)
passwordbeskyttet?

I givet fald skal denne slås fra før en opdtaering, idet denne
beskyttelse ikke blot låser OF til kun at kunne boote fra én bestemt
partition, men også én bestemnt kerne. Når du opdtarere OS'et skrives
der også en ny kerne.

og et tillæægsspørgsmål, kan du boote fra CD? I givet fald hvordan
(med ALT, angivelse af OF password og manuelt valg af CD'en?)

--
Morten

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 18-12-03 19:15

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Er OF (til Hr.Formatering, aka. Hr.Lind = OpenFirmware)
> passwordbeskyttet?

Nej ingen password beskyttelse i OF.

> og et tillæægsspørgsmål, kan du boote fra CD? I givet fald hvordan
> (med ALT, angivelse af OF password og manuelt valg af CD'en?)

Jeg kan fint boote fra cd, både ved at holde "alt" eller "c" nede. Den
booter også fint 10.3.0. Der er måske en eller anden forskel på kernen
fra 10.3 og til 10.3.1 som gør at det bare ikke kan lade sig gøre at
boote på en ibook se. Måske hvis jeg opdaterer til 10.3.2 i stedet for
10.3.1, kan det være det lykkes? Men jeg ved ikke lige om jeg har tid
til en geninstallation af osx hvis det nu ikke virker, jeg skal nemlig
bruge ibooken her i juleferien, men man skulle da være et skarn hvis man
ikke liiige havde tid at prøve Jeg giver besked når opdateringen er
lastet ned og testet...

- Jørgen

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 19-12-03 11:42

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [...] Måske hvis jeg opdaterer til 10.3.2 [...]

Med 10.3.2 kan det lade sig gøre at boote ind i single-user tilstand,
men der kommer en ny fejl om at følgende filer savnes:

/usr/lib/libicucore.A.dylib
/usr/lib/libicucore.dylib

Hvis de bliver smidt ind kommer den så langt som til at få startet
IP-firewall op og det er jo et godt stykke, men den melder om flere fejl
angående scriptet /etc/rc, så der er sikkert stadig et par filer der er
noget galt med eller mangler.

Men nu vil jeg lade være at fuske mere med det foreløbigt, da der
sikkert er en hel del at muntre sig med for at få den grafiske
brugerflade op at køre.

Det største problem jeg har når 10.3.2 er installeret er at jeg ikke kan
finde ud af manuelt at mounte drev eller få netværket op at køre - så
det er lidt besværligt at boote op i os9 fra en anden disk og læsse lidt
over på drevet (den interne disk) med det nyopdaterede og halvfungerende
osx 10.3.2. Min eksterne disk (128mb flashdrev) kan desværre ikke
indeholde hele osx ellers ville jeg nok bare rode rundt med det på en
ekstern disk

Er der nogen der har erfaringer med at få en mac til at boote osx over
netværk? Kan hele startdisken være lokaliseret på en anden computer?

- Jørgen

Fra : Morten Lind

Dato : 19-12-03 12:11

> [...]

> og et tillæægsspørgsmål, kan du boote fra CD? I givet fald hvordan
> (med ALT, angivelse af OF password og manuelt valg af CD'en?)

Øhhhh..........undskyld jeg blander mig, men mine øjne læser det, som
grafikkortet er for "lille" ikke stærkt nok simpelthen, selvom jeg godt
kan høre, at det lyder underligt?

Glædelig jul fra
Morten, der efter X kun formaterer én gang om året mod tidligere
fire)))
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 19-12-03 12:31

Morten Lind <forogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Øhhhh..........undskyld jeg blander mig, men mine øjne læser det, som
> grafikkortet er for "lille" ikke stærkt nok simpelthen, selvom jeg godt
> kan høre, at det lyder underligt?

Det lyder egentlig meget rimeligt - der er jo kun sølle 4mb vram på det
(ATI Rage Mobility), så måske det er sagen? Jeg synes bare det er
underligt at apple ikke afskriver ibooken som kompatibel med osx 10.3.1
eller 10.3.2 hvis det virkeligt ikke er muligt at installere.

> Glædelig jul fra
> Morten, der efter X kun formaterer én gang om året mod tidligere
> fire)))

Ja nu er det kun nødvendigt at geninstallere når apple alligevel
udkommer med de primære opdateringer - f.eks. 10.2 til 10.3

- Jørgen

Fra : Morten

Dato : 13-01-04 01:37

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Det lyder egentlig meget rimeligt - der er jo kun sølle 4mb vram på det
> (ATI Rage Mobility), så måske det er sagen?

Det er det ikke.

> Jeg synes bare det er underligt at apple ikke afskriver ibooken
> som kompatibel med osx 10.3.1 eller 10.3.2 hvis det virkeligt ikke
> er muligt at installere.

Det er muligt at installere såfremt hardware eller firmware ikke er i
udu.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 13-01-04 08:26

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det er det ikke.

> Det er muligt at installere såfremt hardware eller firmware ikke er i
> udu.

Jeg har fundet ud af at jeg havde installeret et developer preview i
stedet for den rigtige osx 10.3, så det var derfor det gik helt i fisk
med opdateringerne - hvilket jo ikke er så underligt endda...

Nu funker det ganske fint med en rigtig osx 10.3.2

Nåja, jeg er lidt på udkig efter et af de gamle Airport kort, da vi har
en fået en udvekslingsstuderende fra Canada, som gerne vil på det
trådløse netværk her på kollegiegangen, så hvis der er nogen der har
sådan et liggende så tror jeg at hun vil blive glad....

- Jørgen

Fra : Per Madsen

Dato : 19-12-03 12:37

> [...]

> kan høre, at det lyder underligt?
>
> Glædelig jul fra
> Morten, der efter X kun formaterer én gang om året mod tidligere

Jeg kører 10.3.2 på samme maskine, dog med 320 mb ram, og her kører det
fint...
--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : Morten

Dato : 13-01-04 01:35

> [...]

> Øhhhh..........undskyld jeg blander mig, men mine øjne læser det, som
> grafikkortet er for "lille" ikke stærkt nok simpelthen, selvom jeg godt

Nej det er en helt almindelig og ikke betydende "fejlmeddelelse", som
osse findes på min iBog server med 10.3. Det er såmæend bare en besked
fra kernen om at den /ikke/ kan nøjes med den firmware til grafikkortet,
som er tilgængelig onboard. Som suplement vil den anvende firmware fra en en
image fil på disken - Det svarer til på OS9, hvor ATI grafikchip osse
ofte anvendte en native driver update eller ROM extender fra en fil på
disken.

> Morten, der efter X kun formaterer én gang om året

lad os nu se...