BackUp Retro 5.1 lykkedes
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-12-03 23:18

Tilgiv mig, at jeg åbner en ny tråd.
Men et sted nede i virvarret af tråde har jeg diskuteret backup med
flere her i gruppen.
Det glade budskab er, at det nu virker, og det ser ud til, at det er en
inkremental backup. Den skulle jo planmæssigt starte her klokken 22. Det
gjorde den.

Så tak til alle jer. Måske mest til Morten der gav en glimragende
vejledning, der fortjener udbredelse
Men en MessageID går over mine evner. Jeg har vejledningen in extenso på
HD'en, så hvis jeg får Mortens tilladelse, og der er nogen, som har brug
for den, vil jeg gerne lave en særlig tråd med den.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 17-12-03 00:00

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Men en MessageID går over mine evner.

> Jeg har vejledningen in extenso på HD'en, så hvis jeg får Mortens
> tilladelse, og der er nogen, som har brug for den, vil jeg gerne lave
> en særlig tråd med den.

Den kan vist godt distribueres under denne Creative Common licens:

<http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/1.0>

--
Morten

Fra : Michael Petersen

Dato : 17-12-03 09:25

> [...]
> HD'en, så hvis jeg får Mortens tilladelse, og der er nogen, som har brug
> for den, vil jeg gerne lave en særlig tråd med den.

Jeg er da interesseret i en sådan 'vidensdeling'. PFT.

Mvh, Michael Petersen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-12-03 23:31

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Jeg er da interesseret i en sådan 'vidensdeling'. PFT.

Kære Michael
Den er også meget nyttig, et godt stykke arbejde af Morten.
Den kommer her, men husk:

<http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/1.0>

"Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

(mit eget er snippet, men vi indleder lige med en typisk
Morten-bemærkning)

Taenk lidt mindre! Og g?r som jeg skriver. Dit backup medie er netop en
fil. Vaersgod, nu slipper du kanske for at laese den pokkers manual.
(hvordan har du egentlig erhvervet dig din akademiske grad, du naerer jo
tydeligvis skepsis mod at laese - og hvordan foelger du med her, bruger
du text-to-speech?)

Vinduet "Retrospect Directory" - Vaelg fanebladet "Automate".

Tryk paa kanppen "EasyScript" for at blive guidet gennem setup af din
backup - Der aabnes et nyt vindue. Vinduet hedder "EasyScript". Klick
paa "Next".

Der spoerges "Are you setting you setting up a network backup?", vaelg
svaret "No, ..." og klick paa "Next"

Der spoerges "Will you be backing up to tapes, CD/DVD...?", vaelg "File
backup set (hard disk) og klick paa "Next".

Der spoerges "How often do you want to bck up?", vaelg en af de to
muligheder og klick paa "Netxt"

I det naeste vindue skal du vaelge, hvornaar du vil have din automatiske
backup til at koere, naar du har gjort dette klicker du paa "Create...".

Nu aabnes vinduet "Backup Set Creation"og der spoerges til hvad du vil
kalde den retrospect-fil paa harddisken du vil lave backup til. kald den
"backup af hommemappe" og klick paa knappen "New..."

Nu bedes du om at definere hvor den skal gemmes, naviger til roden af
din Firewire disk og klick "Save"

S? er dit backupsaet defineret, men du mangeler stadig at definere
/hvad/ du vil tage backup af. Tilbage i Vinduet "Retrosect Directory",
under fanebladet "Automate" klicker du paa knappen "Scripts" et nyt
vindue aabnes med en liste over oprettede scripts. Af gode gruder er der
kun
?t script ved navn "EasyScript Backup", nemlig det du lige har oprette
med Retrospects indbygegde guide. Vaelg det og klick paa "Edit".

Nu aabnes vinduet "Backup: EasyScript Backup". Klick paa "Sources" det
er her du definere hvilke emner det skal tages backup af. Som standart
tages der backup af hele din bootdisk, det gider du ikke, idet du kun
skal bruge en backup af din homemappe. <snip noget personligt>

Nu aabnes vinduet "EasyScript Backup: Sources", marker emnet "Local
Desktop container" og klick "Remove" - klick "Add..."

Vinduet "Volumes Selection" aabnes. Vaelg din homemappe (skulle gerne
dukke op under din bootdisk) og klick "OK".. Vinduet lukkes og du er
tilbage i vinduet "EasyScript Backup: Sources" hvor din homemappe nu
optraeder som kilde. Klick "OK" i det vindue ogsaa, saaledes at det
vindue ogsaa lukkes og du er tilbage i vinduet "Backup: EasyScript
Backup".

Luk vinduet og Retrospect vil spoerge om du vil gemme aendringerne du
just har fortaget til dit EasyScript. Klick "Save". Nu kan du ogsaa
lukke vinduet "Scripts". Din backup er nu faerdig konfigureret og du kan
teste den ved at afvikle scriptet manuelt.

Vinduet "Retrospect Directory", fanebladet "Immediate", klick "Run" og
vinduet "Script Selection" aabnes, marker dit "EasyScript Backup" og
klick "OK".

Vinduet "EasyScript Backup" aabnes. Vaelg "Exectute now" og "Normal
Backup" i pop-up menuen "Action". Klick "Execte" til h?jre for "Manual
Execution". Nu koerer din backup for foerste gang.

Hvis ikke du nu kan hitte ud af Retrospect, bliver din Powerbook
tvangsfjernet og du interneret i Gaasetaarnet uden rygeret. <dette er
bare en trussel mod min ydmyge person, den skal du ikke tage dig af>

Hvordan _fanden_ fik du mig til det? <svaret blæser i vinden>

--
Morten "

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen,
der overvejer at blive forlægger

Fra : Michael Petersen

Dato : 18-12-03 14:19

> Kære Michael
> Den er også meget nyttig, et godt stykke arbejde af Morten.
> Den kommer her, men husk:

Tak for det (også til Morten) - sådan burde alle manualer jo være
kunne man bare lægge sin hjerne op i glasset på reolen og så leve livet uden
bekymringer... "Tag posen ud af fryseren. Tag bollen ud af posen. Læg bollen
på brødristeren. Drej knappen på brødristeren til højre. Tæl til 30. Vend
bollen. Tæl til 30. Bid af bollen. Tyg. Synk. Gentag processen 5 gange.
Sådan - De er nu mæt. Endnu engang tillykke med deres nye Philips
brødrister."

Mvh, Michael

PS. men måske bliver livet lidt kedeligere, hvis manualerne bliver
tydeligere.

Fra : Morten

Dato : 18-12-03 14:33

> [...]

> bollen. Tæl til 30. Bid af bollen. Tyg. Synk. Gentag processen 5 gange.
> Sådan - De er nu mæt. Endnu engang tillykke med deres nye Philips

Du'er ikke det forudsætter ikke blot at man kan tælle, men også at
tæller i den rette hastighed.

--
/morten...

Besides, if you can't get a decent kernal panic or two in a month,
what's the point of living?

Fra : Michael Petersen

Dato : 18-12-03 15:46

d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> Du'er ikke det forudsætter ikke blot at man kan tælle, men også at
> tæller i den rette hastighed.

Jeg er endnu blot en novice ud i manualskrivning...

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-12-03 00:31

> [...]

> Tak for det (også til Morten) - sådan burde alle manualer jo være
> kunne man bare lægge sin hjerne op i glasset på reolen og så leve livet uden

Ja, dejligt, ikke? Den anvisning var lige, hvad jeg havde brug for - på
dét tidspunkt. Derfor er Morten en hædersmand.
Men han er nu også årsag til fortsatte bekymringer

Manualer synes jeg generelt/ofte er umanerligt dårligt skrevet. Af
ingeniører for ingeniører/nørder. Er du sådan én?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-12-03 15:26

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> writes:
> [...]
>bollen. Tæl til 30. Bid af bollen. Tyg. Synk. Gentag processen 5 gange.
>Sådan - De er nu mæt. Endnu engang tillykke med deres nye Philips

Livet er dejlig enkelt ))))))))))
--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-12-03 15:26

spam@reippuert.dk (morten) writes:
>Vend
>
>Du'er ikke det forudsætter ikke blot at man kan tælle, men også at
>tæller i den rette hastighed.

Nå, livet er alligevel ikke så enkelt

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-12-03 19:16

> [...]

> Det glade budskab er, at det nu virker, og det ser ud til, at det er en
> inkremental backup. Den skulle jo planmæssigt starte her klokken 22. Det

Sig mig: Du har da ikke 5.1, vel? Det er da en Retrospect Express 5.0,
du har. Jeg har jo lige fået en Retrospect Desktop 5.1, men jeg har ikke
haft tid til at prøve den endnu. Den ligger på Luna, der så skal agere
server. Jeg mangler så at få lagt en klient på Aske, der er min
hovedcomputer. Og så skal jeg have sat mig ind i, hvad man bruger sådan
en til. Jeg går ud fra, at jeg først skal fjerne den gamle Retrospect
Express fuldstændig. Der er en PDF-manual påå 262 sider med. Det er helt
vanvittigt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-12-03 00:31

> Sig mig: Du har da ikke 5.1, vel? Det er da en Retrospect Express 5.0,
> du har.

Indernes næt* har forsynet mig med en v. 5.1 i demo, den holder jo ikke
længe, men jeg vil da se det an, før jeg kaster om mig med grønne
USsedler!

Nu er jeg jo nærmest fuldbefaren (høh, høh) i Retrospect, så du kan da
bare spørge, hvis der er noget du vil vide
[Henrik, det var lidt ironisk ment]

*Du har hørt om indernædded, ik', Henrik?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-03 01:10

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> *Du har hørt om indernædded, ik', Henrik?

Det har nu ellers været noget fraværende de sidste dage. Jeg har haft
mange udfald på Esenet. Måske bliver de bombarderet med orme (sweN er
det vist, den hedder). Vi har også virus på vores nye digitale
røntgen-netværk på sygehuset for anden gang, og det er ikke engang taget
i brug endnu. Jeg fatter ikke, at Windows-brugere tilbageviser vores
påstande om sårbarheden i Windows med, at man blot skal holde sinde
virus-programmer og sikkerhedslapper opdaterede. Når professionelle
IT-folk ikke kan klare det, hvad så med almindelige mennesker? Det er
ikke sygehusets skyld det her, skal det siges, men leverandøren, som
stadig er ved at sætte det op.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-12-03 23:48

> Det har nu ellers været noget fraværende de sidste dage. Jeg har haft
> mange udfald på Esenet.

Det er der da vist også mange andre der har. Min kone (på arbejde) har.

> [...]
> IT-folk ikke kan klare det, hvad så med almindelige mennesker? Det er
> ikke sygehusets skyld det her, skal det siges, men leverandøren, som

Tjah, hvad skal man sige? God jul, for eksempel?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 19-12-03 00:38

> Sig mig: Du har da ikke 5.1, vel? Det er da en Retrospect Express 5.0,
> du har.

JO, han gjorde som jeg sagde og hentede den 30 dages demo Dantz har
liggende.

> Jeg mangler så at få lagt en klient på Aske, der er min
> hovedcomputer.

Orv er jeg blevet gudfader? Syns dog stadig at din og fnullergøjs
skulle hedde henholdsvis forlæns og baglæns.

> Der er en PDF-manual påå 262 sider med. Det er helt vanvittigt.

Højtlæsning i julehyggen, Mitch. kan lytte med fra terrsassen

--
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-03 01:10

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> JO, han gjorde som jeg sagde og hentede den 30 dages demo Dantz har
> liggende.

Det fraråder de nu ellers, når man er registreret bruger
Der er nu heller ikke meget ved en 30 dages demo. I Mich.'s alder går
tiden meget hurtigt.

> Orv er jeg blevet gudfader? Syns dog stadig at din og fnullergøjs
> skulle hedde henholdsvis forlæns og baglæns.

Jeg kan ikke lide at have et æ i navnet. Måske tosset, men til visse
ting foretrækker jeg de almindelige bogstaver og tegn.
Anna-Marie Thinkpad er ellers blevet renset for virus og er
kommet tilbage med Windows 2000 i stedet for Me. Nu skal jeg til at få
den på vores trådløse netværk igen og sætte mailprogrammet op. Hun har
tilstået, at hun vist nok fik en cd med nogle kopier for nylig. Mon ikke
virus er kommet ind den vej? Alternativet er e-mail og hjemmesider, og
det tvivler jeg lidt på.

> Højtlæsning i julehyggen, Mitch. kan lytte med fra terrsassen

Jeg har prøvet at tegne og fortælle. Det går lige igennem fra det ene
øre til det andet. Mich. har jo også stadig kun OS 9 versionen af
MacSOUP, og jeg har bedt ham opgradere i mindst et år.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 19-12-03 09:12

> Det fraråder de nu ellers, når man er registreret bruger
> Der er nu heller ikke meget ved en 30 dages demo. I Mich.'s alder går
> tiden meget hurtigt.

Måske han selv er en tidsubegrænsket demo, med begrænset funktionalitet?

> Jeg har prøvet at tegne og fortælle. Det går lige igennem fra det ene
> øre til det andet. Mich. har jo også stadig kun OS 9 versionen af
> MacSOUP, og jeg har bedt ham opgradere i mindst et år.

Nu har han jo på skrift at jeg er enig med din diagnose, måske kan dette
moderate gruppepres få ham på bedre tanker.

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-12-03 23:48

> Måske han selv er en tidsubegrænsket demo, med begrænset funktionalitet?

> Nu har han jo på skrift at jeg er enig med din diagnose, måske kan dette
> moderate gruppepres få ham på bedre tanker.

Hygger I jer?

Bare en korrektur: hvis nogen her skulle være gudfar til Aske, skulle
det vel være mig?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 13-01-04 00:40

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Hygger I jer?

Det gjorde vi (har ikke haft tid til at svare før nu)

> Bare en korrektur: hvis nogen her skulle være gudfar til Aske, skulle
> det vel være mig?

Henrik, pas på han ikke sigter med cigaren! Det betyder jo at Mitch.
skal varetage Aske's tarv såfremt du kommer ud for en "ulykke".

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Christian Bech

Dato : 19-12-03 11:11

> Anna-Marie Thinkpad er ellers blevet renset for virus og er
> kommet tilbage med Windows 2000 i stedet for Me. Nu skal jeg til at få
> den på vores trådløse netværk igen og sætte mailprogrammet op.

Det er besværet værd. 2000 er væsentligt bedre end Me.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-03 19:39

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Det er besværet værd. 2000 er væsentligt bedre end Me.

HA! Vi er ved at få nyt netværk på røntgenafdelingen. Forleden blev
vores to ultralydscannere sluttet til vores nye netværk
(www.sectra.com). De kører Windows 2000. I morges blev de pludseligt
langsommme. Meget langsomme. I stedet for 15 billeder pr. sek., kørte de
med et billeder hver 15. sekund. Alle andre funktioner var tilsvarende
langsommme. En genstart fik den ene til at køre, mens den anden kørte
kortere tid, men blev langsom flere gange om dagen. Det viser sig så, at
der har været virus på det helt nye netværk ikke mindre end to gange, og
netværket er ikke engang taget i brug.
Jeg har først set min kones computer i dag. Hun kan ikke længere
lave backup til diskette fra Dawn AC <http://www.4s-dawn.com/dawnac/>,
fordi det kører med noget DOS-script, som Windows 2000 ikke tlllader. Og
hver gang computeren har stået lidt, går den tilbage til log-in-skærmen
og siger bim-bim-bim-bim-bim-bim-bim-bim-bim-bim-bim-bim-bim-bim-bim...
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 23-12-03 17:15

> [...]
> kortere tid, men blev langsom flere gange om dagen. Det viser sig så, at
> der har været virus på det helt nye netværk ikke mindre end to gange, og

Win2000 installerer man fordi man tilfældigvis har en cd. Man køber
sguda ikke nyt materiel med et udgået styresystem. Det svarer jo til at
installere OS 9 på en ny iMac. Og det er der vel kun én, der vil kunne
finde på.

> [...]
> hver gang computeren har stået lidt, går den tilbage til log-in-skærmen
> og siger bim-bim-bim-bim-bim-bim-bim-bim-bim-bim-bim-bim-bim-bim-bim...

Med pc er det sådan at problemet næsten altid kan løses - det tager blot
4 dage og en ekspert.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-12-03 11:58

> [...]

> sguda ikke nyt materiel med et udgået styresystem. Det svarer jo til at
> installere OS 9 på en ny iMac. Og det er der vel kun én, der vil kunne

Nu har jeg kigget efter. Der er faktisk Windows XP på det nye netværk.
Men vores ultralydscannere, almindelige pc'er og min kones bærbare fra
sygehuset har Windows 2000. Der kan vel være en hvis fornuft i at køre
et ældre styresystem på en ældre computer, hvis det nye stiller for
store krav. Men er Windows 2000 virkelig udgået? Det er da ikke "End of
life", eller hvad det hedder. Der skulle da stadig være support. Men det
sælges måske ikke mere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 27-12-03 20:26

> [...]
> sygehuset har Windows 2000. Der kan vel være en hvis fornuft i at køre
> et ældre styresystem på en ældre computer, hvis det nye stiller for

Klart. Min 800 Mhz Pentium blev ikke hurtigere, da den fik XP, men den
havde også kun 256 MB RAM.

> Men er Windows 2000 virkelig udgået? Det er da ikke "End of
> life", eller hvad det hedder. Der skulle da stadig være support. Men det
> sælges måske ikke mere.

Det sælges ikke mere, men de lapper stadig huller. Derimod er 98 vist
erklæret dødt.

2000 var efterfølgeren til NT og er nu blevet afløst af Windows XP Pro.
XP er et udmærket system, som ikke gav mig de store problemer (det
hjælper også at have en professionel driftsstab i ryggen), men sjovt nok
er de Windowsversioner, som jeg har haft færrest problemer med, 3.11 og
NT - de er dog heller aldrig blevet udfordret så meget som 2000 og XP.

Det er egentlig forbavsende mange Windowssystemer jeg har arbejdet med,
set i fht. at jeg opfatter mig som macbruger.

--
Christian

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-12-03 21:01

> Klart. Min 800 Mhz Pentium blev ikke hurtigere, da den fik XP, men den
> havde også kun 256 MB RAM.

> Det sælges ikke mere, men de lapper stadig huller. Derimod er 98 vist
> erklæret dødt.

Den kan stadig købes. Jeg ved ikke med løssalg men som OEM er der intet
problem. Det gælder både Professional og Server.

Der findes stadig software, især til servere, som ikke er kompatibelt
med Windows 2003 Server.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Christian Bech

Dato : 19-12-03 11:11

> Den ligger på Luna, der så skal agere
> server. Jeg mangler så at få lagt en klient på Aske, der er min
> hovedcomputer.

Hvad skal den næste hedde? Jeg gyser for, når du når helt tilbage til
Pernille.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-03 19:39

> Hvad skal den næste hedde? Jeg gyser for, når du når helt tilbage til
> Pernille.

Næste gang er vi nået til Dragonball Z. Mine børn bliver jo ældre.
--
Henrik Münster
Esbjerg