Erfaringer med træpilleovn ?
Fra : Jesper

Dato : 16-12-03 16:53

Nogen der har erfaringer med sådan en tingest ( ála brændeovn)??
- Støjniveau ?
- Hvor får man dem billigst ?
- Fordeling af varme ??

Mv.

/Jesper

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 16-12-03 18:37

Jesper wrote:
> Nogen der har erfaringer med sådan en tingest ( ála brændeovn)??
> - Støjniveau ?

Kommer meget an på hvilken model du vælger.

> - Hvor får man dem billigst ?

Samme sted som de sælger billige høreværn...

> - Fordeling af varme ??

Du kan få nogle med tilkobling til luftkanaler som du så selv kan trække
derhen du ønsker.

\MK
Glad pilleovns ejer.

Fra : Jesper

Dato : 17-12-03 16:56

"Morten Klostergaard" <mgk@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Samme sted som de sælger billige høreværn...

> Du kan få nogle med tilkobling til luftkanaler som du så selv kan trække

Tak for oplysningerne og beskrivelserne...
MK: Hvilken ovn har du ??
Med fordeling af varme mener jeg om den har blæser eller alm konvektion som
brændeovn...

/Jesper

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 17-12-03 17:35

Jesper wrote:

> Tak for oplysningerne og beskrivelserne...
> MK: Hvilken ovn har du ??

Jeg har selv en MiniLux fra www.titanheating.dk og den har virket fint siden
jeg fik den i august sidste år.

> Med fordeling af varme mener jeg om den har blæser eller alm
> konvektion som brændeovn...

De benytter alle konvektions principet, dog har nogle også mulighed for at
tilkoble luftkanaler hvor varm luft bliver blæst ud i, nogle har
vandopvarmning og kan tilkobles huset centralvarme system.

Alt efter ens ønsker (og pengepung.)

Gå fx i en stor bue uden om de modeller der ikke har temperaturstyring og
automatisk tændning. En urfunktion er også praktisk.

Mvh
Morten
Ejer af brændeovn med modem...

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 17-12-03 17:36

Fra : E.Jensen

Dato : 16-12-03 18:55

"Jesper" <bipbop@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nogen der har erfaringer med sådan en tingest ( ála brændeovn)??
> - Støjniveau ?
> - Hvor får man dem billigst ?
> - Fordeling af varme ??
>
> Mv.
>
> /Jesper

Hej Jesper

Jeg har sådan en tingest (træpilleovn) stående her ved siden af mig ......

Vi har købt Evolution fra Passat for ca. 7 uger siden - pris ca. 19.000
plus diverse = ca. 22.500 i drift incl. rumtermostat.
Du kan se den på flg. side www.passat.dk
Jeg tror, at det er samme pris over hele landet - men det kan du jo selv
undersøge.

Du spørger om støjen - der kører en blæser hele tiden og jeg vil lyve hvis
jeg ikke påstår den "larmer" men absolut ikke mere end man kan holde den
ud - man kan også høre når sneglen kører - men heller ikke højere end man
vender sig til det.
Jeg vil foreslå, at du evt. kontakter en forhandler der hvor du bor og hører
om de har en ovn tilsluttet - det gjorde vi inden vi bestemte os for ovnen.
Støj er svær at beskrive.

Den fordeler varmen godt i lokalet - du kan selvfølgelig ikke sætte hånden
direkte på ruden når den er i drift - men omvendt varmen den ikke mere end
man sagtens kan sidde tæt på den - man bliver hverken "stegt eller føler at
det trækker".

Lige nu er min begejstring dog til at tage og føle på, da varmelegemet stod
af i aftes...... nå,men forhandleren har fået liv i den igen og vi afventer
nu et nyt varmelegeme, som jeg håber lever lidt længere.

Andre erfaringer - vi har valgt at investere i et rumtermometer - pris ca.
500 kr. - det gør, at den selv holder samme temperatur i rummet uanset
hvordan vejret ellers er (bor i et gl. utæt bindingsværkshus).
Lige nu kører den hele tiden pga. det ødelagte varmelegeme og det ses på
forbruget af træpiller og mærkes på varmen i rummet.

Vi valgte at prioritere, at den var fra en lokal forhandler - er godt når
man ikke selv er god til at installere slige apparater og betryggende, hvis
der opstår problemer med den.
Desuden prioriterede vi at den har et magasin på 39 kg. træpiller - det gør,
at den uden bekymring kan brænde lang tid uden at man skal fyre. Jeg tror vi
har haft et forbrug på ca. 15 kg. pr. dag.
Jeg har erfaring med, at der skal tømmes aske og rengøring af selve
brændkammeret 1 gang om ugen - det vil sige, den skal slukkes ca. 1 1/2 time
fordi den skal afkøles. Selve processen tager max. 10 minutter.

Negativt - varmelegemet der ikke holdt mere end 7 uger og vi har ikke
tidligere haft brugt rullegardiner - bor på landet - men skrækken for at
blive vækket af brandvæsenet midt om natten har gjort, at det gør vi nu....
den lyser virkelig op, når den tænder op - og vi har lidt skræk for at nogen
skal tro, at der er "gået ild i hytten".

Jeg skal for god ordens skyld sige, at jeg ikke har aktier i Passat eller
anden personlig interesser i Passat, men alene er forbruger af deres
træpilleovn.

venlig hilsen

E. Jensen

Fra : anders majland

Dato : 16-12-03 19:19

> (bor i et gl. utæt bindingsværkshus).
> Jeg tror vi har haft et forbrug på ca. 15 kg. pr. dag.

Hvor meget varmer i op med den ? og hvor varmt har i det ?

Jeg har et træpillefyr der for tiden æder omkring 30kg piller om dagen.
Dertil ryger der nok 3-6kg træ/briketter i brændeovnen. Det er i et hus
fra 1928 på 128m2 i grundplan og der varmes op til ca 20-grader af
pillefyret og så lige en lidt extra hyggevarme i stuen fra brændeovnen..
På 1.salen der er under renovering er der ikke varme men på men 12-14
grader med spilvarme fra stueetagen.

Sidste år ved samme tid brugte vi ca 45kg dagligt. Siden er der
efterisoleret mod taget (op til 200 mm på det skrå og 300mm i kip) og vi
har købt brændeovnen.

Umiddelbart lyder det til at i udnytter pillerne meget godt.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Nicolaj Mejnert

Dato : 17-12-03 23:41

"Jesper" <bipbop@hotmail.com> wrote in message
> Nogen der har erfaringer med sådan en tingest ( ála brændeovn)??
> - Støjniveau ?

Vi har en ECFIRE AQUA fra Titanheating(næsten 4 år nu), og der er en stor
Cylinder formet blæser i bunden(de kalder den konvektionsblæser), den har
jeg klippet strømen fra(har snakket med tiitanheating og det anbefaler de
ikke da den åbenbart også "køler" elektroniken), ellers kunne vi ikke være i
stuen uden ørepropper

> - Hvor får man dem billigst ?
Søg på nettet, men overvej om det kan betale sig at spare kr.500-1000
fremfor at købe den lokalt, hvis der nu skulle være noget i vejen.

> - Fordeling af varme ??

tja vores trækker jo også alle radiatorene i huset, samt gulvvarme i 3
rum(vore hus er 110m2) Vi sparer IKKE på varmen, og vi fyrer for kr.3500,-
om året, jeg synes den udnytter varmen godt.

lidt bonus info:

7-9-13, den har kørt uden nogen problemer i snart 4 år, så kvaliteten fejler
ikke noget
Aske er noget lort at tømme, den har ikke skuffe som i den nye model, så det
er støvsuger med askebeholder-mellemstykke hver gang, og det sviner
den har automatisk rensning af rude, men det funker vist ikke

mvh
Nicolaj

Fra : Nicolaj Mejnert

Dato : 17-12-03 23:44

"Nicolaj Mejnert" <sniperkingdkFJERNES@FJERNESnordliefood.dk> wrote in
message news:3fe0da5d$0$267$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

rettelse: det er "kun" 3 år vi har haft den

mvh
Nivolaj