Forskel imellem Eheim 2026 og 2028?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 16-12-03 15:26

Jeg har kig på et af disse to filtre og så vidt jeg kan se er
effektforbruget på 25W for dem begge.

Kan man formode at det rent faktisk er den samme pumpe, blot med en
større spand i 2028?

Hvis ja; vil 2026 så ikke levere mere gennemstrømning end 2028, hvis de
begge er pakket med filtermateriale da 2028 rummer mere af dette?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Per W.

Dato : 16-12-03 15:55

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Hvis ja; vil 2026 så ikke levere mere gennemstrømning end 2028, hvis de
> begge er pakket med filtermateriale da 2028 rummer mere af dette?

Hvis 2028 er pakket med lik densitet 'hardhet' så vil det levere minst
motstand og derved ha størst gjenomstrømning.

/Per W.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 16-12-03 16:08

Per W. wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i melding

> Hvis 2028 er pakket med lik densitet 'hardhet' så vil det levere minst
> motstand og derved ha størst gjenomstrømning.

Hvorfor?

Så vidt jeg kan se er tværsnittet det samme, men filter-"søjlen" er
højere på 2028. Dermed skal vandet igennem mere filtermateriale og møder
dermed mere modstand med færre liter/time til følge.

Dette gælder hvis begge pumper er ens hvilket jeg tror de er.

Fra : Per W.

Dato : 17-12-03 10:42

> Hvorfor?

Når det er slik så vil jo gjenomstrømningen bli mindre, men det var da en
rar måte å lage ett større filter på. Kan man da bare seriekoble mange
filtere og kun bruke strøm på det siste f.eks, hva da når gjenomstrømnignen
blir nesten null, vil den da støtte ett akvarie på flere tusen liter?

/Per W.

Fra : Aalbæk

Dato : 16-12-03 18:33

Hej Steen
Der er efter min overbevisning kun en forskel mellem de to pumper.
EHEIM 2026 har en filter volume på 4,9 l og er beregnet til akvarie op til
350 l.
EHEIM 2028 har en filter volume på 7,3 l og er beregnet til akvarie op til
600 l.
2028 har 3 filter kasætter mens 2026 kun har to.
EHEIM bestemmer akvariumet størelse ud fra filter volume frem for
gemmenstrømning.
Så hvis du vil have stor strøm i det akvarie, så vil jeg anbefale brugen at
powerheads.

Venlig hilsen
Klaus

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 16-12-03 23:05

Aalbæk wrote:
> [...]
> 600 l.
> 2028 har 3 filter kasætter mens 2026 kun har to.

Så er vi enige.

> EHEIM bestemmer akvariumet størelse ud fra filter volume frem for
> gemmenstrømning.

Det ser sådan ud.

> Så hvis du vil have stor strøm i det akvarie, så vil jeg anbefale brugen at
> powerheads.

Det er ikke meningen.
Jeg har bl.a. UV og CO2-reaktorer koblet ind i vandvejen hvorfor jeg er
interesseret i selve pumpens ydelse.

<KLIP>