Rengøring af glas ??
Fra : Laust Kohsel

Dato : 15-12-03 11:22

Hej Med jer.
Vil lige spørge om hvordan man bedst renser glasset indvendigt i akvariet så
det bliver pænt igen.
Har købt en magnetisk aquarium cleaner, hvilket førte til at jeg nu har en
del ridser i glasset så den er fjernet igen. kontrollerede ellers at der
ikke sad noget skidt derpå, såsom sand sten oglign. Som kunne skade glasset

Hilsen
Laust Kohsel

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-12-03 15:27

Laust Kohsel skrev i sit indlæg på usenet:
> [...]
> har en del ridser i glasset så den er fjernet igen. kontrollerede
> ellers at der ikke sad noget skidt derpå, såsom sand sten oglign. Som

Når du kommer nederst på ruden, så kan den nemt tage lidt med op fra
bundlaget.

Jeg bruger en 10 cm bred skraber med en skarp udskiftelig klinge - den
fungere OK.

Den er vistnok købt hos den lokale akvariebiks, men man kan sikkert også få
noget lignende i et byggemarked, hvor den måske vil være billigere ?

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jesper Buch

Dato : 15-12-03 16:03

> [...]

> del ridser i glasset så den er fjernet igen. kontrollerede ellers at der
> ikke sad noget skidt derpå, såsom sand sten oglign. Som kunne skade

En akvarie klud som det hedder. Er sikkert billigere i en husholdnings
eller rengorings forretning har 2 af dem. Den ene er fra en akvarie butik og
den anden er et eller andet andet sted fra men koster ca. det halve.

Fra : jnjonas

Dato : 15-12-03 17:07

Hej,
brug en glasvamp som du også bruger til husholdning. Billigt og godt. Kræver
lidt knofedt. Algemagneter er OK, hvis de er kraftige nok og du ikke kommer
for tæt på gruset.

Mvh
Jonas

Fra : Torben Petersen

Dato : 16-12-03 14:50

hvad med at bruge sådan en skraber som man bruger til glaskeramiske
kogeplader?
mvh Torben

Fra : Eirik Todal

Dato : 17-12-03 10:32

"Laust Kohsel" <kohsel@city.dk> skrev i melding
> [...]

> del ridser i glasset så den er fjernet igen. kontrollerede ellers at der
> ikke sad noget skidt derpå, såsom sand sten oglign. Som kunne skade

Heisann.
Håper vi forstår hverandre, siden jeg kommer fra landet nord for dere.

Jeg har prøvd slike magnetiske dingser og også et par skraper.
Fikk riper jeg også.
Nå bruker jeg bare en helt vanlig oppvaskbørste. Er dog litt forsiktig med å
komme helt ned til gruslaget.
Det som ligger under vann, skal være lett å få bort med børsten.
Hvis ikke, ja da er man for lat

Vennlig hilsen
Eirik Todal
(250 + 660 liter)

Fra : Jørgen

Dato : 18-12-03 18:35

> [...]

> del ridser i glasset så den er fjernet igen. kontrollerede ellers at der
> ikke sad noget skidt derpå, såsom sand sten oglign. Som kunne skade

Hej Laust.
Det smarteste er jo nok magnetsystemet, men jeg har trods påpasselighed tabt
den ned i gruset, og så får du din første ridse i glasset.
Det svarer til den første bule i bilen - skide surt ikke?
Forskellige slags børster - der sker faktisk det samme.
Det seneste akvarie har jeg nu haft i 5 år uden en ridse - hvordan?
Bruger kun en skraber med barberblad og kun med bevægelse oppefra og ned.
Disse kan godt fås temmelig brede - vinduespudserne bruger dem, og de kan
købes i Bauhaus m.fl.
Hilsen og god Jul
Jørgen