Optøet mad
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 14-12-03 23:55

Måske andre kender dette: man tager noget op af fryserne men får det ikke
spist efter planen.

I går morges tog jeg en kylling op - en fik ikke spist den. Heller ikke idag
og sikkert ikke imorgen.

Er det "ufarligt" at lade den ligge i køleren til tirsdag? - altså for at
spise den der?

Fra : Emil

Dato : 15-12-03 06:48

Martin / Fårevejle skrev:

> [...]
>og sikkert ikke imorgen.
>Er det "ufarligt" at lade den ligge i køleren til tirsdag? - altså for at

Hej Martin

Det afhænger helt af hvorledes du har behandlet kræet.
Men siden du spørger, vil jeg antage at det er farligt at spise
kræet, fordi du tilsyneladende ikke har styr på hygiejnen.

Med omtanke, viden og den rette teknik, kan det holde sig i mange
dage. Den viden kan du f.eks. starte med at hente her:
<http://www.foedevaredirektoratet.dk/FDir/Publications/2000020/kap2.asp#2-5>
og den korte version:
<http://makeashorterlink.com/?K17461FC6>

Næste gang du mister lysten til et fjerkræ som du har taget op af
fryseren, så færdigsteg kræet og frys det ned igen i passende
portioner.

m.v.h. Emil

Fra : Bo Warming

Dato : 15-12-03 07:15

"Emil" <emilsen@ostbirk.invalid> wrote in message

> Næste gang du mister lysten til et fjerkræ som du har taget op af
> fryseren, så færdigsteg kræet og frys det ned igen i passende
> portioner.

Den uansvarlige husmor, der ikke ved, at dagligdagens skidt er gavnlig
vaccination mod sygdom, vil gøre helgengerning ud af overflødig
foretagsomhed

MEN DET ER IDAG BEVIST, AT DU FÅR ALLERGI AF RENLIGHEDS-OVERDRIVELSER

Læs fx. Journal of Allergy and Clinical Immunology 2003 bind 111 side
471-8 (E H LIeu "Hygiene hypotehsis")
Eller ring til overlæge Mølbak på Serum Instituttet, som tror på ovenstående
ny forsknings-bevis.

Salmonella, campylobakter, E.coli og listeria skaber sygdom ud så
usystematisk og uforståeligt, at tillært-hjælpeløs psyke må formodes at
være vigtigst, og eneste beviste forebyggelse er at spytte ud, hvis det
smager ulækkert. Selvtillid gør immun, og tør du lege med maden og ikke
udføre slaviske kedsommelige rutiner, så får du selvtillid.

Apropos optøet mad, så har hysterikerne så travlt med at sige "frysning
dræber ikke mikrober" at de glemmer at oplyse at patogene bakterier sultes
ihjel under optøningen, hvor ufarlige bakterier er hurtigere til at formere
sig, så de besætter alle nicher, og salmonella får næsten ikke en fod til
jorden - hvis ikke maden siden står lunt længe.