oppustet mave?
Fra : S.G

Dato : 14-12-03 14:42

Har en makker med en fisk, den er oppustet i maven og spiser ikke mere. Det
er en Aulonocare hun
Hvad er det lige det er

Fra : Martin Heller

Dato : 14-12-03 14:51

S.G skrev i <dMZCb.322$gE6.271@news.get2net.dk>:

> Har en makker med en fisk, den er oppustet i maven og spiser
> ikke mere. Det er en Aulonocare hun
> Hvad er det lige det er

Sandsynligvis bugvattersot. Det er ret sikkert for sent at redde
fisken når sygdommen allerede er så langt fremme. Men det vil
være en god ide at behandle resten af fiskene i akvariet. Du
skal anvende et præparat med nifurpirinol (sikkert ikke stavet
rigtigt). Pondfuran eller Aquamor indeholder vist nok dette
stof.

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 14-12-03 17:20

Kunne være noget bugvattersot! Skider den hvide tråde???

Mikkel

Fra : S.G

Dato : 16-12-03 12:56

jep

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 16-12-03 19:22

Hvis dette er tilfældet, er det helt sikkert bugvattersot - og det er lidt
noget lort! Nu har jeg selv aldrig haft ret mange tilfælde af bugvattersot,
så derfor har jeg heller aldrig behandlet for sygdommen - har altid bare
aflivet den pågældende fisk og så har det været det!

Der findes dog en masse pop-smarte medikamenter - nogle virker bedre end
andre - til behandling, men grundet overstående kan jeg desværre ikke hjælpe
med, hvilke der virker bedst...her må vi håbe, at andre folk med sådan viden
lader høre fra sig.

Vh
Mikkel

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-12-03 19:58

> [...]
hjælpe
> med, hvilke der virker bedst...her må vi håbe, at andre folk med sådan

Jeg har i sin tid med held behandlet sygdommen med Pondfuran fra JBL.
Man får dobbelt så meget for en lavere pris end de andre mærker.

Når du har fået behandlet fisken, så prøv at analysere hvorfor den fik
den!

Der er flere faktorer der kan udløse den, foder, vand og stress for at
tage de mest oplagte.

Carsten