Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Photoshop tip
Fra : Anders Houmark

Dato : 13-12-03 23:35

Hej.. jeg faldt lige over et tip inde på fotokritik.dk .. Det går i alt sin
enkelthed ud på, at få klare(re) billeder.. Kan kun sige, at jeg blev
positivt overrasket..
Synes det var for godt til at i skulle snydes for det:

http://www.fotokritik.dk/forumvis.html?id3=2665&fid=8
Per Danker

Klare billeder med PhotoShop

Man kan konstant lære noget nyt i Photoshop. Min søn, der er grafiker, har
f.eks. netop lært mig en teknik, som andre, der endnu ikke er prof, nok kan
have fornøjelse af, hvis man ønsker at gøre et billede klarere. Teknikken er
følgende:.

1. Hent billedet ind på skærmen
2. Åbn "Lag" så dialogboksen kommer frem.
3. Tag et kopi af billedet ved at trække minibilledet i dialogboksen ned på
ikonet "Opret et nyt lag" i bunden af dialogboksen.
4. Åbn "Filter" og vælg "Anden" helt for neden og vælg derefter "Højpas" i
den nye dialogboks, der kommer frem.
5. Indstil til 40 % i den lille billedboks, der kommer frem og klik OK.
(Bliv ikke forskrækket over billedets udseende, det skal være såden).
6. I Lag-dialogboksen skiftes indstillingen i den lille rude under "Lag"
fra "Normal" til "Blødt lys"
7. Åbn "Opasitet" ved at klikke på pilen og juster frem og tilbage med musen
på den skala, der dukker frem, indtil billedet på skærmen har den ønskede
klarhed (60 % regnes for normalt, men det skal man ikke hænge sig i).
8. Sammenlign originalen med resultatet ved at klikke til og fra på øjet ud
for kopibilledet i dialogboksen
8 Gå ind i "Lag" og klik "Sammenflet synlige"
9. Gem billedet under et nyt filnavn.

God fornøjelse
Per

Og for dem med engelsksprogede programmer:
Lag/Layers
Opret nyt lag/Create a new layer
Anden/Other
Højpas/High Pass
Normal/Soft Light
Opasitet/Opasity
Sammenflet synlige/Merge Visible

Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-12-03 00:54

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> God fornøjelse
> Per
>
> Og for dem med engelsksprogede programmer:

Prøv at vælge "hard light" i stedet

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-12-03 04:50

Fra : Knud Bonke

Dato : 14-12-03 07:24

[...]

Hej
Jeg kastede mig som autodidakt photoshop-bruger over den beskrevne teknik, men gik i stå ved:

[...]

Hvor er det nu lige man finder "Opasity"? Jeg har været gennem "hjælp" og alle menuer. Findes den i min udgave, 7.0 ?
Hilsen Knud

Fra : emj

Dato : 14-12-03 08:17

On Sun, 14 Dec 2003 07:24:04 +0100, "Knud Bonke"
<bonkeREMOWE@privat.dk> wrote:

>Hvor er det nu lige man finder "Opasity"?
Øverst i den lille layerpalette.
Hilsen emj
--
http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html

Fra : Knud Bonke

Dato : 14-12-03 09:24

Hvor er det nu lige man finder "Opasity"?
: Øverst i den lille layerpalette.
: Hilsen emj

Tak for det, hvad er det nu der er det første man bliver blind på?
Man skal nok arbejde lidt med teknikken, men det ser fint ud indtil videre.
Knud

Fra : Morten Bested

Dato : 14-12-03 11:01

Tak for tippet, så vil jeg lige benytte muligheden til at poste endnu et
trick, hvis man gerne vil have sine billeder lidt mere "bløde".

1. Åben billedet
2. Lav en kopi af laget
3. Ændre det nye lags "blend mode" til Multiply
4. filter -> blur -> gaussian blur -> ca. 5-7 (det kan man selv
eksperimentere lidt med)
5. Lav en kopi af det nye lag (ikke det originale)
6. Sæt dets "blend mode" til Screen
7. Det kan godt virke lidt voldsomt, så sæt evt. de to øverste lag opacity
til ca. 60% hver.
8. Sæt evt. kontrasten på det nederste originale layer op.

Vupti :)