Studenterbrød - opskrift
Fra : Nick

Dato : 13-12-03 22:48

Jeg søger en opskrift på studenterbrød.

Er der en venlig sjæl der vil hjælpe?

/Nick

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-03 08:04

"Nick" <nickSLETMIG@skudenSLETMIG.dk> skrev i en meddelelse
news:3fdb8922$0$27405$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg søger en opskrift på studenterbrød.
>
> Er der en venlig sjæl der vil hjælpe?
>
> /Nick

Hjemmelavet helt fra bunden?

Så starter du med at bage en masse wienerbrød, med creme, syltetøj, glasur,
krymmel og det hele.

Det lader du stå og blive daggammelt og snasket.

Derefter kører du al wienerbrødet sammen, til du har en ensartet masse.
Tilsæt evt. lidt æblemarmelade eller abrikosmarmelade, hvis det ikke vil
hænge ordenligt sammen.

Bred massen ud på en plade, stil den på køl så den bliver fast.

Overtrækkes med hvid glasur, lavet af æggehvide, flormelis og et par dråber
eddike. Drysses med farvestrålende krymmel.

Studenterbrød er lavet af daggammelt wienerbrød. Romkugler er lavet af
tørkager, der er ved at nå sidste salgsdato. Mange steder blander de dog det
hele sammen, og laver både romkugler og studenterbrød ud af massen.

Tina
/bagerdatter

Fra : Nick

Dato : 14-12-03 13:20

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> "Nick" <nickSLETMIG@skudenSLETMIG.dk> skrev i en meddelelse
--- KLIP---
> Tina
> /bagerdatter

Tak! For hjælpen!

/Nick

Fra : Nette

Dato : 14-12-03 17:30

"Tina" skrev i en meddelelse

> [...]
det
> hele sammen, og laver både romkugler og studenterbrød ud af massen.

Hov hov frøken

Du glemte liiige....

- At wienerbrødet kan være indsamlet over en periode og smidt på frost.

- At der skal en bagt linsedejsbund smurt med hindbærmarmelade under
studenterdejen.

- At der i studenterdejen blandes romessens og kakao.

- At glasuren også godt kan være ganske almindelig med vand og flormelis.

- At det ikke hedder romkugler, men trøfler.

- At man også kan lave træstammer af dejen.

- http://home.worldonline.dk/jesniel/romkugle.htm

*G*

Nette

/som ikke selv er, men som har børn, der er bagerbørn*G*

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-03 20:07

"Nette" <nettesnetpost@hotmailsletdette.com> skrev i en meddelelse

> "Tina" skrev i en meddelelse

> Hov hov frøken
>
> Du glemte liiige....

Hehe, ups.

>- At der i studenterdejen blandes romessens og kakao.

Nejnej, ikke kakao i studenterdejen. Men det er sikkert også forskelligt fra
sted til sted

>- At glasuren også godt kan være ganske almindelig >med vand og flormelis.

Yep, den bliver så bare lidt tyndere og "slasket" efter min mening.
Glasuren, altså.

> - At det ikke hedder romkugler, men trøfler.

Tja, her på "egnen" hedder de romkugler. Andre steder (i landet) kaldes de
trøfler. :)

Burde opdateres lidt oftere. 2 år siden, den sidst er blevet opdateret. :)

*G* Nu er "Nick" da skræmt helt væk fra at lave studenterbrød selv )

Tina

Fra : Nette

Dato : 14-12-03 22:04

"Tina" skrev i en meddelelse
> *G* Nu er "Nick" da skræmt helt væk fra at lave studenterbrød selv )

Det første man lærer på bagerfagskolen er, at man altid skal sige, at
trøfler er noget der fejes op fra gulvet. Man må nemlig ikke selv lave det
derhjemme. Så missionen lykkedes......*GG*

Nette

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-12-03 12:11

Nette skrev:

> - At det ikke hedder romkugler, men trøfler.

Det kommer sandelig an på hvor man bor henne. Se flg. kort
fra Dansk Romkugleservice:

   http://home.worldonline.dk/jesniel/romandet.htm

--
Klaus Alexander Seistrup, Copenhagen, Denmark.
http://www.seistrup.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Nette

Dato : 15-12-03 12:39

"Klaus Alexander Seistrup" skrev i en meddelelse
> Det kommer sandelig an på hvor man bor henne. Se flg. kort
> fra Dansk Romkugleservice:
>
> http://home.worldonline.dk/jesniel/romandet.htm

*GAB* Jeg lagde selv linket.
Læg venligst mærke til smileyen nederst i det indlæg, du kommenterede
her....

Nette

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-12-03 14:28

Nette skrev:

> *GAB* Jeg lagde selv linket.

Smiley eller ej, så kan jeg slet ikke forstå hvorfor du
har vrøvlet om trøfler vs. romkugler med i din liste.

Fra : Nette

Dato : 15-12-03 15:29

> Smiley eller ej, så kan jeg slet ikke forstå hvorfor du
> har vrøvlet om trøfler vs. romkugler med i din liste.

- Vrøvlet om?
- Med?
- Liste?

Hmm, gider du prøve at forklare din sætning med andre ord?

Nette

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-12-03 15:37

Nette skrev:

> Hmm, gider du prøve at forklare din sætning med andre ord?

Nej, glem det.

Fra : Nette

Dato : 15-12-03 23:39

> Nej, glem det.

jamen ok da.

Nette

Fra : ea

Dato : 14-12-03 21:52

>Studenterbrød er lavet af daggammelt wienerbrød. Romkugler er lavet af
>tørkager, der er ved at nå sidste salgsdato. Mange steder blander de dog det
>hele sammen, og laver både romkugler og studenterbrød ud af massen.

så spiser jeg det aldrig igen

Fra : Nette

Dato : 14-12-03 22:06

"ea" skrev i en meddelelse news:3fdccd43.1347717@news.cybercity.dk...

> så spiser jeg det aldrig igen

Fordi de blander det sammen? Hmm......*G*

Nette

Fra : Bo Warming

Dato : 15-12-03 06:58

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> wrote in message
> [...]
det
> hele sammen, og laver både romkugler og studenterbrød ud af massen.

Køber du "rom-snitter" i discount-supermarkedet så smager de som
håndværks-bagerens studenterbrød, og industribageren har ikke startet med
fine pyntede butterdejswienerbrød og fej-sammen fra bagerbutikken.

Der bruges billigt fedt og sukker og mel i samme forhold som ved
wienerbrødsbagning - og så en masse rom-essens og passende billig
varmebehandling.

Vandrehistorier sagde at fej-sammen bager-genbrug, til de fattige studenter,
kunne indholde dele af mus - altså lissom rotten-i-pizzaen.

Fra : yamar kim

Dato : 14-12-03 20:49

Hej Nick

Prøv og snakke med din lokale bager om du ikke kan få noget(købe billigt)
wienerbrød af det han smider ud, han har sikkert noget til dig.Så er du lidt
på vej mod hjemmelavet studenterbrød
mvh
yamar kim