remongs?
Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 12-12-03 18:41

Hvad hedder på korrekt dansk det snav (fnadder o.l.) der er inden i
wienerbrød og visse kager - og som flyder ud når man sætter tænderne i
bagværket.
Det hedder noget i retning af remongs, remong, remonce etc. Men jeg kan ikke
hitte ud af den rigtige form på dansk.

Ordet lyder fransk. Hvis ja, hvad hedder og betyder det på fransk?

Poul Erik Jørgensen
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Dettmaring

Dato : 12-12-03 19:09

"Poul Erik Jørgensen" <88@NNNos.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad hedder på korrekt dansk det snav (fnadder o.l.) der er inden i
> wienerbrød og visse kager - og som flyder ud når man sætter tænderne i
> bagværket.

I følge Politikens Nudansk Leksikon:

remonce [ ræ-mf^s% ] subst. -n

1. kagefyld af smør og sukker, bruges bl.a. i wienerbrød.
! muligvis besl.m. fransk remonter 'montere forfra, sætte sammen igen';
muligvis sammenblandet med renonce; men oprindelsen er usikker

VH

Carsten

-----

www.fysikogkemi.dk

/for folkeskolen

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 12-12-03 19:18

"Dettmaring" <dettmaring@fjernedettestofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ! muligvis besl.m. fransk remonter 'montere forfra, sætte sammen
> igen'; muligvis sammenblandet med renonce; men oprindelsen er usikker

Tak for hjælpen.
Ordbøgerne er ellers meget tavse om det ord.
Findes det i andre sprog? Blinkenberg Fransk-dansk ordbog kender det ikke -
heller ikke hans Dansk-fransk Ordbog.

Poul Erik Jørgensen

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 12-12-03 19:49

Poul Erik Jørgensen wrote:

> Tak for hjælpen.
> Ordbøgerne er ellers meget tavse om det ord.
> Findes det i andre sprog? Blinkenberg Fransk-dansk ordbog kender det
> ikke - heller ikke hans Dansk-fransk Ordbog.

Ifølge Google er "remonce" meget tæt knyttet til danske bageopskrifter.
I enkelte tilfælde har det sneget sig med i engelsksprogede opskrifter
på "Danish". Jeg tror godt, du kan konkludere, at ordet er dansk af
oprindelse.

høa

Fra : Carsten D Andersen

Dato : 12-12-03 20:00

> Ordbøgerne er ellers meget tavse om det ord.

Det er lidt pudsigt - google har stort set kun henvisninger til danske,
norske og tyske sider med dette ord. Britannnica kender det overhovedet
ikke, og bla. yahoo.fr finder det ikke i denne sammenhæng. Gad vide hvad
andre steder på kloden kalder dette - det vi nordjyder elsker i en fut/sut -
sko købt ved bageren!!

VH
Carsten
----
www.fysikogkemi.dk
/for folkeskolen

Fra : tomov

Dato : 12-12-03 23:14

"Poul Erik Jørgensen" remoncerede i en meddelelse
> Hvad hedder på korrekt dansk det snav, der er inden i bagværket?
> Det hedder noget i retning af remonce etc.

Jeg følte mig heldig: < http://www.sa-hallen.dk/Kanelstang_med_remonce.htm >

Tom

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 13-12-03 17:55

"tomov" <tomov@FJERNofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg følte mig heldig: <
> http://www.sa-hallen.dk/Kanelstang_med_remonce.htm >

Men havde du søgt på sukkerglasur, havde du ikke været så heldig

PEJ

Fra : Sine

Dato : 15-12-03 13:11

Det staves remonce... mere ved jeg ikke