net aktivitet
Fra : Niels Prins

Dato : 12-12-03 14:18

Hej

Jeg har installeret programmet "Little Snitch" der kommer med en
advarsel hver gang et program kontakter andre ip adresser
(lokalnet/internet). Det viser sig at "nmbd" som er en del af Samba,
ofte forøger at kontakte div. internet adresser. Er der nogen der ved
hvorfor? - eller er det et spørgsmål der hører til i en unix/linux
gruppe?

Hilsen Niels

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 12-12-03 15:15

Fra : Niels Prins

Dato : 12-12-03 15:31

In article <3fd9cd74$0$95017$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
Ole Guldberg Jensen <olegb@opendarwin.org> wrote:

> Hvilke IP adresser forsøger nmbd at kontakte?

Jeg har ikke samlet dem sammen, men det gør jeg så nu og så vender jeg
tilbage.

Niels

Fra : Niels Prins

Dato : 13-12-03 17:16

In article <niels-FD021B.15305012122003@news000.worldonline.dk>,
Niels Prins <niels@_fjernes_prins.dk> wrote:

> [...]

Her er en liste over kontakt forsøg siden i går.

dyn-212-83-170-231.ppp.tiscali.fr on UDP port 1028
dsl-200-95-45-74.prod-infinitum.com.mx on UDP port 1026
81.22.67.46 on UDP port 1028
port-217-110-131-67.str.dial.de.colt.net on UDP port 1026
na-200-78-143-17.na.avantel.net.mx on UDP port 1025 (blackjack)
HSE-Toronto-ppp3476553.sympatico.ca on UDP port 1028
171-136.dialup.permonline.ru on UDP port 1025 (blackjack)
61.95.219.48 on UDP port 1027
213.239.114.49 on UDP port 1026
vif3-4.discoverynet.com on UDP port 1025 (blackjack)
166-82-80-229.quickclick.ctc.net on UDP port 1027
ppppay128-92-tn.aknet.it on UDP port 1026
219.65.93.140 on UDP port 1029
203.70.232.206 on UDP port 1026
h206-203-70-232.seed.net.tw on UDP port 1026
81-202-87-200.user.ono.com on UDP port 1040
clgmauguin.net1.nerim.net on UDP port 1028
218-167-72-84.HINET-IP.hinet.net on UDP port 1035

Jeg har spærret alle forsøg uden det har givet problemer.

Hilsen Niels

Fra : Jesper

Dato : 12-12-03 20:17

> [...]

> ofte forøger at kontakte div. internet adresser. Er der nogen der ved
> hvorfor? - eller er det et spørgsmål der hører til i en unix/linux

læs din nmbd manfile, i Terminalen skriver du: man nmdb og du scroller
med Enter tasten.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Niels Prins

Dato : 13-12-03 17:28

In article <1g5vexz.2tx0on1m85kurN%none@none.invalid>,
none@none.invalid (Jesper) wrote:

> læs din nmbd manfile, i Terminalen skriver du: man nmdb og du scroller
> med Enter tasten.

Jeg har kigget i man filen, men det har ikke gjort mig klogere.

Citat fra man:
nmbd is a server that understands and can reply to NetBIOS
over IP name service requests, like those produced by
SMB/CIFS clients such as Windows 95/98/ME, Windows NT,
Windows 2000, and LanManager clients. It also participates
in the browsing protocols which make up the Windows "Net-
work Neighborhood" view.

I ovenstående er der en del betegnelser jeg ikke kender. Umiddelbart kan
jeg ikke forstå hvorfor min mac skulle besvare NetBios forespørgelser
o.s.v. - så det jeg er på jagt efter er en beskrivelse jag kan forstå.

Mit udgangspkt. er at jeg har slået "Windows-arkivdeling" til da jeg har
en windows-XP maskine og har brug for at kunne kontakte Mac->Win og
Win->Mac. Jeg har ikke prøvet at konfigurere Samba, så alt er standard
indstillinger for OS X.10.2.8.

Henvisninger til artikler på nettet der kan give mig oplysninger om hvad
nmbd foretager sig vil være herligt. For mig ser det ud som om Samba
forsøger at kontakte nette på egen hånd uden jeg har givet tilladelse,
og det er jo ikke særligt smart - tror jeg nok.

Niels

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 13-12-03 18:20