Brændte mandler, opskrift?
Fra : Flemming Kold

Dato : 12-12-03 10:09

Hej NG.

Er der nogen, der har den opskrift på brændte mandler, som gadehandlerne
bruger.

Hilsen Flemming Kold

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 12-12-03 12:27

"Flemming Kold" <rikkenavneFJAERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Er der nogen, der har den opskrift på brændte mandler, som gadehandlerne
> bruger.
>
> Hilsen Flemming Kold

a.. 250 gram mandler
b.. 250 gram florsukker
c.. 3/4 dl. koldt vand
Fremgangsmåde:

1: Alle 3 ting kommes i en stål eller emaljere gryde. Bring massen i kog,
rør ofte. Massen bliver efterhånden tyk og grå.

2: Skru lidt ned for varmen, og efterhånden begynder mandelmassen at smelte
og blive blank. Rør i mandelmassen med en stegegaffel.

3: Når alle mandlerne er blanke, hældes de ud på et oliesmurt plade og ved
hjælp af to gafler pilles mandlerne fra hinanden og afsvaler på pladen. Når
mandlerne er helt gennemkolde, opbevares de i en lufttæt dåse.

Det er vigtigt at mandlerne opbevares i en lufttæt dåse, da mandlerne
hurtigt suger fugtighed og bliver våde.

Men tag et kig på google. Der er masser af opskrifter.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-12-03 12:36

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> wrote in message

> "Flemming Kold" <rikkenavneFJAERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse

> a.. 250 gram mandler

De skal ikke smuttes vel ?

> [...]
>
> 1: Alle 3 ting kommes i en stål eller emaljere gryde. Bring massen i kog,
> rør ofte. Massen bliver efterhånden tyk og grå.

Vi har en støbejerns stegegryde, vil sådan en mon ikke kunne bruges ?

> [...]
> mandlerne er helt gennemkolde, opbevares de i en lufttæt dåse.
>
> Det er vigtigt at mandlerne opbevares i en lufttæt dåse, da mandlerne

Mange tak.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Simonsen

Dato : 12-12-03 12:51

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3fd9a608$0$17595$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

> [...]
> hurtigt suger fugtighed og bliver våde.
>

> Men tag et kig på google. Der er masser af opskrifter.

Jeg leder også efter opskriften (som dem man køber på gaden), jeg har så
prøvet den overstående opskrift og de blev ikke gode. Der er så en opskrift
med kun sukker og vand på en pande, er der en der har gode erfaringer med
den ? Bliver mandlerne som dem man køber hos gadehandlerne ?
venlig hilsen Simonsen

Fra : Dyveke

Dato : 12-12-03 16:36

"Simonsen" <spamfree_simonsen@galnet.dk> wrote in message

> [...]
> med kun sukker og vand på en pande, er der en der har gode erfaringer med
> den ? Bliver mandlerne som dem man køber hos gadehandlerne ?

Jeg bruger ovenstående fremgangsmåde - med undtagelse af jeg ikke skruer ned
for varmen når vandet er fordampet - det vil være helt forkert for så kan
sukkeret ikke smelte og lægge sig omkring mandlerne - de bliver altid
supergode - også dem jeg lavede i aftes.

MVH

Dyveke

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 12-12-03 13:45

> [...]
> Hej NG.
>
> Er der nogen, der har den opskrift på brændte mandler, som gadehandlerne

Der er også en opskrift i det nye Uge og hjemme. Her laves de i ovnen så der
ikke opstår for meget røg i køkkenet.
Her lægger man et tykt lag sukker i bunden af en bradepande og hælder
mandlerne over. Ovnen sættes på 225 gr og kort efter har man færdige brændte
mandler. Jeg vil nok foreslå at lægge bagepapir i bunden af bradepanden for
at slippe for rengøringen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-12-03 14:37

"Flemming Kold" <rikkenavneFJAERNDETTE@mail.dk> wrote in message
> Hej NG.
>
> Er der nogen, der har den opskrift på brændte mandler, som gadehandlerne
> bruger.
>
> Hilsen Flemming Kold

Brændte mandler 2
a.. 200 g mandler, gerne med skal
b.. 200 g sukker
c.. 1 dl vand
d.. 1 tsk eddike
e.. 1 spsk smør
Vand , sukker, eddike og mandler bringes i kog, og når vandet er ved at være
kogt væk tilsættes smørret. Mandlerne ristes i en gryde til de er
gyldenbrune. Hældes ud på bagepapir og skilles straks, da de ellers klæber
sammen. Mandlerne er mest delikate mens de er lune.

Kilde: Birthes Madside - Mad/Bag lille 2

Fra : dias

Dato : 13-12-03 09:35

Jeg vil altså tro der også er kanel i de brændte mandler de laver på gaden,
synes der altid dufter af kanel, de smager også lidt sådan.