Fugt i en krybekælder ?
Fra : Bent-Ejnar-Kofoed

Dato : 10-12-03 18:09

Hej !

Er der nogen der ved, hvad man gør mod fugt og skimmel i en krybekælder? Er
det en god ide at få noget til at kigge på, hvor galt det står til og i
givet fald hvem ?

Mvh.

Henrik

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-12-03 08:34

"Bent-Ejnar-Kofoed" skrev
> Er der nogen der ved, hvad man gør mod fugt og skimmel i en krybekælder?
Er
> det en god ide at få noget til at kigge på, hvor galt det står til og i
> givet fald hvem ?

Der skal udluftning til. Tjeck at ventilationshuller
ikke er tildækket, hverken ude- eller indefra.
I 70'erne byggede man huse med krybekælder,
hvor uisolerede varmerør var ført i kælderen.
Disse var en del af husets klima og da mange
valgte at isolere disse rør under energikrisen, ødelagde
man faktisk balancen mellem hus og krybekælder.
Især hvis man samtidig isolerede under gulvet.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Bent-Ejnar-Kofoed

Dato : 11-12-03 19:46

Tak for svaret. Jeg er klar over, at det med udluftningen er vigtig og jeg
klar over, at de forrige ejere af huset har blændet ventilationshullerne. Nu
er fugten og skimlen der, så hvad skal jeg gøre ? Er det en
ejerskifteforsikringssag eller en alm. husforsikringssag. Hvem skal jeg have
til at kigge på kælderen og vurdere skaderne, hvis der er nogen ?

Mvh.

Henrik

Fra : Peter Schrøder

Dato : 12-12-03 09:15

"Bent-Ejnar-Kofoed"skrev...
> [...]
have
> til at kigge på kælderen og vurdere skaderne, hvis der er nogen ?

Fugten og skimlen vil _antagelig_ gå i sig selv
igen når ventilation bliver reetableret.
Jeg regner med at du med skimmel mener de
sorte områder der også kaldes jordslået?
Er der opstået svamp og råd i træværket er det
straks værre. Selv om der ingen skade er nu, bør
huset besigtiges af en byggesagkyndig eller i det
mindste af en taksator, så du har en god sag hvis der
opstår følgeskader. Hvis husforsikringen dækker
råd og svamp er det den billigste løsning. Men hvis
skaden skyldes misligholdelse (hvilket jeg mener
den gør efter din beskrivelse) er det ejerskifteforsikringen
du skal ha' fat i.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 13-12-03 13:36

"Bent-Ejnar-Kofoed" <FJERNDETTEbek@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
have
| til at kigge på kælderen og vurdere skaderne, hvis der er nogen ?

Ofte er det ikke ret svært af åbne tilmurede ventilationshuller, men de SKAL
være der.

--
John Vedsegaard

http://www.taform.dk