Malawi yngel i akvarie med voksne fisk
Fra : Aalbæk

Dato : 10-12-03 15:54

Hej
Er der nogen der har erfaring med at have yngel i samme akvarie som voksne
fisk.

Jeg har "Aulonocara stuartgranti" og "Sciaenochromis fryeri" i et 325 l
akvarie.

En hun af hver ruger på æg for øjeblikket og derfor ville jeg gerne vide
hvordan ynglen passes bedst.

Hvilken foder bruger i til ynglen?

Er det nødvendig at anskaffe et akvarie til yngel?

Eller andre gode erfaringer.

Klaus

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-12-03 16:24

"Aalbæk" <kaap@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan ynglen passes bedst.
>
> Hvilken foder bruger i til ynglen?
>
> Er det nødvendig at anskaffe et akvarie til yngel?

Du kan sagens lade ungerne blive i akvariet, blot skal du være indstillet
på at der vil blive et mandefald blandt ungerne,
for forældrene tager lige så gerne en unge som en dafnie.
Jeg har i sin tid selv ladet en hel del unger vokse op sammen med
forældrene, selv nogle af "børsterne" Pse. demasoni,
de unger der overlevede tror jeg også er bedre egnet end de andre, selv
om det jo i akvarier ofte mere er tilfældigheder end "survial of the
fittest".
Det er da også sjovt at se de små unger fare ind og ud mellem stenene.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-12-03 16:52

"Carsten Gall" <xxcgallxx@xxvip.cybercity.dkxx> wrote in message

> de unger der overlevede tror jeg også er bedre egnet end de andre,
> selv om det jo i akvarier ofte mere er tilfældigheder end "survial of
> the fittest".

Det er ikke specielt for akvarier - evolutionen fungerer ikke specielt i
"naturen", men virker altid.
Man skal være opmærksom på at 'fittest' ikke er en konstant størrelse - det,
der fremmer overlevelse og formering er de parametre, der i den givne
situation er 'fittest'. Er man en unge født i en slørhalefiskeopdrætters
baljer, er det 'fittest' at have lange finner.

vh
Jan

Fra : Brizz

Dato : 10-12-03 16:45

> [...]
> hvordan ynglen passes bedst.
>
> Hvilken foder bruger i til ynglen?
>
> Er det nødvendig at anskaffe et akvarie til yngel?

Har unger af Metriaclime Estherea og dem har jeg valgt at sætte hunnen over
i et 34L akvarie 3 dage inden hun slipper ungerne også ellers væk med hende
når ungerne er ude. Men nogen vil overleve i det store akvarie hvis du bare
har nogen steder de kan gemme sig. Stenopsætninger eller ligende. Men man
kan sige ved at lade dem være med de voksne står du ikke med 100 unger efter
et halvt år

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk
...hvor mit akvarie kan ses som det så ud for 1 år siden. Nye billeder er på

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 10-12-03 17:33

Jeg har en balje med mange forskellige malawier og efter der er kommet
Sciaenochromis fryeri så overlever der ca 1 fra hvert kul og der er mange
gemmesteder, Sciaenochromis fryeri er jo rovfisk og de spiser alt hvad de
kan komme i nærheden af. Vælger du at lade dem blive i akvariet så vær
sikker på mange gemmesteder ellers har de ikke en chance. husk også de kan
ryge i pumpen hvis du ikke sætter en filter på udsugningen.

Mvh Tina

Fra : Aalbæk

Dato : 10-12-03 22:44

Hej Tine
Har du en ide om hvor store ynglen skal være for at voksne Sciaenochromis
fryeri ikke er et problem?

Mvh Klaus

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 10-12-03 22:58

> Hej Tine
> Har du en ide om hvor store ynglen skal være for at voksne Sciaenochromis
> fryeri ikke er et problem?
>
> Mvh Klaus

Øh Tina....

Det kommer an på hvor store dine voksne Sciaenochromis fryeri er. Havde
nogle halvoksne Sciaenochromis fryeri på et tidspunkt hvor jeg smed nogle
unger ned som jeg ikke troede de ville forsæge at spise de var ca 1,5 cm.
Det resulterede i at jeg havde en Sciaenochromis fryeri svømmende rundt med
en fisk som stak halvt ud af munden på den i 2 dage før den fik den slugt.
Så de tager alt hvad de kan sluge og nogen gange foregner de sig de siger
bare "ja tak levende fodder"

Så det kommer an på hvad du tror de er i stand til at sluge.

Mvh Tina

Fra : Aalbæk

Dato : 10-12-03 23:17

Tak for oplysningerne:
Jeg vil finde ud af om jeg vil anskaffe mig et lille akvarie til yngel!
Eller om jeg vil se hvor dan det kommer til at gå!

Mvh Klaus

Fra : jnjonas

Dato : 10-12-03 22:11

Hej,
de erfaringer jeg har haft i gennem rigtig mange år med cichlider er:
Mbunaer, kan du altid få til at overleve i opholdsakvariet, selv med div.
rovfisk. Selvfølgelig dør en del, men du vil ret hurtigt have mange Mbunaer
i akvariet.
Fritsvømmer, rovfisk mm. de forsvinder næsten altid, selv med mange
skjulesteder. Det kan vist tælles på en hånd de unger af fritsvømmer der har
overlevet, selv med masser af huler og div. gemmesteder.
Mbuna yngel har et meget bedre instinkt til at gå ind i mellem stenene for
at gemme sig.

Mvh
Jonas

Fra : jakeboy

Dato : 28-12-03 13:47

Ja, og det vil også være de stærkeste/bedste unger der overlever!

Fra : Martin Munk Harms

Dato : 03-01-04 20:32

Hej

Vi har også Malawier og vores har fået mange unger men kun meget meget få er
blevet til noget ca. 5% fordi de er blevet i akvariet med der "forældre"

MVH Martin