Seriekoble 2 stk filter.
Fra : Per W.

Dato : 09-12-03 14:02

Kan man seriekoble 2 stk filtere og bruke det ene som forfilter. Vet jo at
det vil gå fint hvis man ikke bruker pumpen i det første slik at vannet bare
blir 'sugd' igjennom, men kan man bruke pumpen eller vil man risikere at noe
kan gå galt i filter nummer2 (for stor hastighet?), det er to helt like
filtere det er snakk om.

/Per W.

Fra : Essoxfly

Dato : 09-12-03 21:46

Sålænge de 2 filtre er ens kan du sagtens uden fare koble dem sammen,
men hvorfor? Hvis du bruger dem separat har du jo 2 udgange med bedre
vandbevægelse som følge deraf. (Du vil ikke fordoble vand
gennemstrømningen ved at køre dem i serie.)

Mvh. Essoxfly.

http://www.kandu.dk/

Fra : Per W.

Dato : 09-12-03 22:31

"Essoxfly" <Essoxfly.news@kandu.dk> skrev i melding
> [...]
> vandbevægelse som følge deraf. (Du vil ikke fordoble vand
> gennemstrømningen ved at køre dem i serie.)

Bruke det første som forfilter. Har skilpadder som griser noe helt jæ.... og
kunne derfor tenkt meg en løsning hvor man ikke trengte å rengjøre
hovedfilteret så ofte, dette pga. bakteriekulturen. Og nei, det nytter ikke
med en filtersvamp ved innsuget, den blir ødelagt av disse 2 sjarmtrollene.
Derfor tenkte jeg først på bare å ha en boks med filtervatt før filteret,
men ett ekstra filter koster jo ikke så mye mer, derfor tenkte jeg å fylle
dette filteret hovedsakelig med materiale som stoppet den værste møkka og la
hovedfilteret ta seg av bakterie prosessen.

/Per W.

Fra : Essoxfly

Dato : 09-12-03 23:28

Det lyder som en fornuftig idé.