Erfaringer med Eheim thermofiltre?
Fra : Roar

Dato : 09-12-03 12:59

Hej NG

Jeg skal have et nyt filter og har gode erfaringer med Eheim.
Umiddelbart havde jeg tænkt mig et med indbygget varmelegeme (2128).
Det er pænest.

Nu har 2 akvarieforretninger uafhængigt af hinanden frarådet mig
indbygget varmelegeme (både ham, der ville sælge mig et akvarie til
4500 og ham, der ville sælge mig præcis samme akvarietype til 7500!).

Problemet skulle være stort varmetab til filteret og den omgivende
luft, og at bakterierne får det for varmt til kunne omsætte
effektive..
Argumentet om at varmt vand kan indeholde mindre ilt end koldt vand og
at varmen skulle få ilten til at forsvinde ud af vandet; den køber jeg
ikke! Hvor skulle det forsvinde hen?

Hvad er jeres erfaringer?

Venlig hilsen
Roar

Fra : Roar

Dato : 11-12-03 14:24

Jeg har netop fået læst og påskrevet - og det er jo ingen skam at
blive klogere.

> ..(både ham, der ville sælge mig et akvarie til
> 4500 og ham, der ville sælge mig præcis samme akvarietype til 7500!).
Den billige version var med kun 1 'lysenhed' (parabol/sæt med 2
lysstofrør). Den dyre med 2.
Og selv dyrhandlerer har vel ret til at tjene penge. Til gengæld har
man som forbruger ret til at slå til når man får et godt tilbud, selv
hvis det er urimeligt billigt.
Nå, nu har jeg heldigvis ikke nævnt nogle navne!

> Problemet skulle være stort varmetab til filteret og den omgivende
> luft, og at bakterierne får det for varmt til kunne omsætte
> effektive..
En lille uddybende illustration af sammenhængen:

Effektivitet af bakteriel omsætning

^ xx
x x
x x
x x
x x
x x
xxx x > temperatur

> Argumentet om at varmt vand kan indeholde mindre ilt end koldt vand og
> at varmen skulle få ilten til at forsvinde ud af vandet; den køber jeg
> ikke! Hvor skulle det forsvinde hen?
Enten så kan det fældes ud som bobler fordi det opvarmede vand ikke
længere kan indeholde samme mængde ilt. Denne situation opstår hvis
vandet er iltmættet eller tæt på at være det. I den situation er der
rigeligt med ilt til bakterierne. Fælder det ikke ud befinder ilten
sig stadig i vandet og er tilgængelig for bakterierne.

> Hvad er jeres erfaringer?
Modtages stadig med kyshånd og stor respekt - særligt når det kommer
fra dyrhandlere.

Også gider jeg i øvrigt ikke diskuterer med mig selv mere!

Venlig hilsen
Roar