Lim til Flamingoplader
Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 08-12-03 23:21

Jeg står overfor at skulle isolere betonloftet i min lille viktualiekælder
med 50 mm flamingoplader.
(Ja, det er kun en midlertidig løsning, og det er ikke beboelsesrum )

Findes der mon noget lim, der egner sig til dette formål?
Det må ikke 'smelte' flamingoen, og det skal være ret 'fyldigt', da loftet
ikke er helt glat.

Jeg har lavet et forsøg med silikone fugemasse, men det binder ikke ret
godt til pladerne.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-12-03 00:52

"Kjeld Nielsen" <kjeldn@ddf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke er helt glat.
>
> Jeg har lavet et forsøg med silikone fugemasse, men det binder ikke ret

PUskum eller skumlim. Snedkerlim-typer. Men det er svært at se hvad
flamingoen skulle gøre godt for?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Andreas

Dato : 09-12-03 09:56

Der findes et væld af silikone"lignende" fugemasser som har langt større
vedhæftningsevner end silikone på mange ting. Prisen er dog også derefter og
de typer jeg kender koster alle over 100 kr. pr stk. Du behøver dog ikke
lime overalt på pladen men blot strategisk valgte punkter hvor du så kommer
en klat på 1 cm eller sådan noget. Om vedhæftningen så er så god at pladerne
bliver på plads indtil hærdningen er foregået er så en anden sag. Måske skal
de understøttes med et par lægter el. lign? Har kun selv prøvet på lodrette
flader med silikone på træ. gik ganske udmærket. Har også anvendt silikone
på flamingo til opbygning af klippelignende formationer som blev placeret
under vand. Dette har jeg stor erfaring i og har aldrig haft problemer. Og
dog i et par tilfælde hvor jeg anvendte Dana Lim´s silikone er det gået helt
galt, så dette produkt kan jeg desværre ikke anbefale.

mvh

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-12-03 11:36

"Kjeld Nielsen" skrev...

> Findes der mon noget lim, der egner sig til dette formål?
> Det må ikke 'smelte' flamingoen, og det skal være ret 'fyldigt', da loftet
> ikke er helt glat.

Jeg ville bruge vandbaseret kontaktlim. Det fåes
i patroner til "fugepistol" og smelter ikke ned i styropor
eller skumgummi.
En omgang zig-zag på loftet og tilsvarende på pladen,
vente lidt og vupti, så sidder den der.
Vær opmærksom på at styropor ikke lever
op til brandvedtægterne.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Rikke Mors

Dato : 12-12-03 08:33

Kjeld Nielsen wrote:
> Jeg står overfor at skulle isolere betonloftet i min lille viktualiekælder
> med 50 mm flamingoplader.
> (Ja, det er kun en midlertidig løsning, og det er ikke beboelsesrum )

Tænk også lige på når du engang skal have det ned igen! For flere år
siden overtog jeg en lejlighed, hvor en eller anden sjover havde
klistret flamingoplader i loftet - sandsynligvis for at dække for nogle
fugtskader! De var umulige at fjerne og det endte med at malerne måtte
rykke det meste af loftet ned, lægge nye strå, nyt puds og endelig en
gang filt inden de kunne komme til at male. Det hele tog ca. 14 dage
hvor vi ikke kunne bruge soveværelse, stue og entre.

Mit råd er: brug noget andet end flamingo.

Rikke Mors

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 14-12-03 23:57

Den 09/12-2003 klokken 00:51, skrev "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> i <3fd50e8f$0$69898$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> PUskum eller skumlim. Snedkerlim-typer. Men det er svært at se hvad
> flamingoen skulle gøre godt for?

Tak for rådet.

Formålet:
Det drejer sig om et mindre vindfang, ca 2,5 x 3 m, hvor jeg har lagt
el-gulvvarme og klinker.
Gulvet er betondæk, og det var ikke muligt at hæve det så meget, at der
kunne isoleres ovenpå. Derfor vil jeg isolere under loftet i kælderen.
Ved godt, at dette ikke er optimalt, da der jo heller ikke er isoleret
mellem vægge og gulv.
Men alt tyder på, at det er en minimal mængde varme, der breder sig ud til
siderne.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 15-12-03 00:11

Den 12/12-2003 klokken 08:33, skrev Rikke Mors <rikke.mors@stofanet.dk> i
<3fd96f26$0$25835$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>:

> [...]
> hvor vi ikke kunne bruge soveværelse, stue og entre.

> Mit råd er: brug noget andet end flamingo.

Men i mit tilfælde er dette intet problem, da det drejer sig om et
betonloft i kælderen.
Når jeg en gang får tid til at lave det "rigtigt", skal der sættes lægter
og forskalning op, med glasuld, og derefter gipsplader.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-12-03 00:46

Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk> skrev:

> Findes der mon noget lim, der egner sig til dette formål?

Ganske almindelig akrylfugemasse er fint til formålet.

Jeg har limet mange ting fast på den måde - blandt andet
paneler i mit køkken. Jeg havde i forvejen grundet og malet
dem, og så ville jeg ikke lave huller i dem (jeg var heller ikke
sikker på om buren bag kunne tage imod søm eller skruer),
så de blev limet fast. Det overskydende blev tørret af med en
våd finger, og så var der ingen mellemrum mellem panel og væg.

Skyggelisterne i stuen blev fastgjort på samme måde - og så er
kabelkanalerne til mit netværk og andre kabler i mit arbejdsværelse
sat fast på samme måde.

Hvorfor bruge boremaskine, plugs og skruer hvis en fugepistol
er tilstrækkeligt?

Jeg ville ikke bruge hverken kontaktlim eller silikone til dit formål,
da det er midlertidigt - og det er lige til at skrabe af igen med en
spartel når du skal lave den endelige løsning.

--
Allan
http://html-faq.dk